כסף וצרכנות

שופרסל ואושר עד עושקות קופאיות? "מרגיש כמו ניצול ורמאות"

עדויות קשות ממשיכות להגיע נגד רשתות סופרמרקטים בישראל ונוהל השלמת החוסרים שלהן. עובד בכיר טוען: "בחורות שמרוויחות 30 שקלים לשעה מוצאות שהתלוש שלהן נמוך בכמה מאות שקלים"
כפיר אדר | 
שופרסל (צילום pexels)
כבר לא מדובר בנוהל לא תקין או בטעות תמימה. זו שיטה, זו דרך עבודה וממש מגפה במדינת ישראל. הקופאיות בישראל סבלו יותר מדי זמן והן לא שותקות יותר. אחרי שב-ynet נחשפו העדויות הקשות של עובדי ועובדות ויקטורי ורמי לוי, כעת שתי רשתות ענק נחשפות בעדויות קשות של עובדים על שיטת "השלמת החוסרים" על חשבונם.
מדובר בפעולה שהיא בניגוד לחוק הגנת השכר, וכעת על פי טענות מספר עובדים שהגיעו למייל האדום של ynet, גם שופרסל ואושר עד, להן מאות סניפים ברחבי ישראל ואלפי עובדים, גם כן עוברות על החוקים לכאורה, ודי לראות בטענות כי לא מדובר בעובד אחד או שניים, אלא בסקטור שלם של עובדים שנפגעים בענק.
בשופרסל לדוגמה, ניתן מכוח ההסכם הקיבוצי לדרוש פיצוי מעובדים בגין חוסרים בקופה שעולים על 40 שקלים. עובדת בגיל פנסייה סיפרה בעדותה ל-ynet: "קרה לי כבר לא מעט פעמים שפתאום אני מגלה בתלוש המשכורת שמורידים לי סכומי כסף על חוסרים בקופה. פעם 137 שקלים, ופעם אחרת 190 שקלים. אין עם מי לדבר".

עובדת אחרת, שנקנסה בגין שטר מזויף שקיבלה, סיפרה: "אנחנו מקבלות שכר מינימום ואני זקוקה לכסף הזה. זה הרגיש ממש ניצול, רמאות. מנצלים את העובד החלש. אני לא היחידה שעשו לה את זה, יש פה עוד כמה בסניף. ראיתי את הכתבות שלכם בנושא ואמרתי שגם אני לא אשתוק. זה נורא עצוב שכך דופקים את האזרח הקטן". 
גם ברשת השנייה המצב לא מזהיר. אדם ששימש כסגן מנהל סניף ברשת אושר עד חשף: "יש ספירה בתחילת יום של הכסף, אם יש חוסר בקופה בסוף היום - אין מה לעשות והקופאית צריכה להשלים את החוסר. יש מצלמות על כל קופה ואפשר לראות שגם במקרה שלקוח ניסה לגנוב משהו - קיזזו את הסכום מהקופאיות. בחורות שמרוויחות 30 שקלים לשעה מוצאות שהתלוש שלהן נמוך בכמה מאות שקלים. משכורת חודשית של קופאית מגיעה גג ל-4,500 שקלים, להוריד לה מאות שקלים זה משמעותי. ממש ריחמתי עליהן".
מרשת שופרסל נמסר בתגובה לתחקיר ב-ynet: "נושא חיוב קופאי/ות בשופרסל מעוגן על פי חוק בהסכם קיבוצי באישור הסתדרות העובדים הקיים זה עשרות שנים. נדגיש כי החיוב מתבצע החל מרף כספי מסוים ולאחר בדיקה מעמיקה על-ידי הנהלת הסניף כי מקור החוסר הוא בעבודת הקופאי חשוב לציין כי הסכום שנגבה מועבר במלואו לתקציב הוועד לרווחת העובדים ולא לקופת החברה".
רשת אושר עד טענה: "כעקרון מנחה, מדיוניות הרשת היא לא לחייב קופאיות על חוסרים. במידה ובמקרים של חוסרים חוזרים ונשנים ובסכומים גבוהים נערך בירור מול העובד והוא מחויב רק לאחר אישורו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה