כסף וצרכנות

רשות המסים טעתה: 25,000 ישראלים חייבים להחזיר כסף

על פי דוח מבקר המדינה, בנוגע למענקי קורונה, התברר שהרשות שילמה במענק הסיוע להשתתפות בהוצאות קבועות, תשלומים עודפים בגובה של כמיליארד שקל בכ-25,000 מקרים. עוד הועלה כי אין בידי רשות המיסים נתונים על ההיקף הכולל של ההשבה הנדרשת של מענקים סוציאליים שניתנו ביתר
מערכת ice |  3
רשות המסים יוצאת למלחמה (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)
ממצאי הביקורת של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ברשות המסים מעלים כי בשנת 2020, 113,441 שכירים ויחידים שאינם חייבים בדיווח הגישו דוח להחזר מס, וכי לרשות המיסים אין נתונים שוטפים על סכום יתרות הזכות שרשות המיסים אמורה להחזיר להם, על מספר הזכאים להחזר ועל הזמן שחלף ממועד הגשת הדוח להחזר ועד למתן ההחזר המגיע להם.
כמו כן, על פי נתוני רשות המיסים, נכון ל-5.1.22 יתרות הזכות שרשות המיסים לא אישרה החזר שלהן לנישומים החייבים בדיווח הסתכמו ב-6.89 מיליארד שקל. יתרות הזכות שעוכבו יותר מ-90 יום מסתכמות ב-3.23 מיליארד שקל, ומכלל זה 2 מיליארד שקל ממתינים לאישור, ואת היתרה הרשות מעכבת מטעמים הנוגעים לשומה או לגבייה. כך, על פי נתוני רשות המיסים נכון לינואר 2022, ישנם 78,659 מקרים שבהם לא הוחזרו יתרות סכום, בשל חוסר בפרטי חשבון בנק, בערך כולל של 479.9 מיליון שקל. 

עוד עלה כי במשך השנים מסתמנת מגמת גידול ניכרת בפניות באמצעות מפ"ל (מערכת פניות לציבור). בשנת 2021 (עד 5.12.21) פנו למשרדי השומה 478,901 אזרחים. רוב משרדי השומה עמדו ביעד של מתן מענה לפונה בתוך 48 שעות. עם זאת, בשישה משרדי שומה מתוך 25 משרדים זמן הטיפול בפניות בשנת 2021 חרג מהיעד שקבעה הרשות ואף הצטברו בכל אחד מהם עשרות פניות ללא מענה.
בדוח נמצא כי בניגוד להנחיית הרשות, העובדים המטפלים בפניות מדווחים על סיום טיפול בפנייה לא רק כאשר נושא הפנייה בא על פתרונו והפונה קיבל את מבוקשו, אלא גם כאשר לא הושלם הטיפול בפנייה: למשל, כאשר הפונה נדרש להשלים מסמכים או אף כאשר הפנייה הופנתה לטיפול של עובד אחר.  עוד עלה כי כאשר עובד המשרד שטיפל בפנייה וסגר אותה בנסיבות שהטיפול בה לא הושלם, הפנייה נמחקת מרשימת הפניות. לפיכך, כאשר הפונה שולח במפ"ל את המסמכים שהתבקש, הפנייה נפתחת כפנייה חדשה במפ"ל, אף שמדובר בפניית המשך לפנייה קודמת. 
עוד עלה כי בשנים 2017-2020 מתוך כ-60,000 בעלי עסקים קטנים רק כ-1.5% מנצלים את האפשרות להקלה בדיווח השנתי למס הכנסה ולהגשת טופס דיווח מקוצר. בנוגע למענקי קורונה, התברר שהרשות שילמה במענק הסיוע להשתתפות בהוצאות קבועות, תשלומים עודפים בגובה של כמיליארד שקל בכ-25,000 מקרים. עוד הועלה כי אין בידי רשות המיסים נתונים על ההיקף הכולל של ההשבה הנדרשת של מענקים סוציאליים שניתנו ביתר, וממילא אין באפשרותה לנתח ולפעול באופן מיטבי את הפעולות הדרושות להשבתם.
בנוסף, נכון לפברואר 2022 אין לרשות המיסים אמנת שירות, והיא לא פרסמה מדדים ויעדי שרות לציבור. המבקר אנגלמן ממליץ כי רשות המיסים תמשיך לפעול לשיפור השירות תוך תכנון כלל-ארגוני, תפעל לשפר ולשדרג את ערוצי הקשר הדיגיטלי בינה ובין הציבור ותרחיב את מכלול הפעולות העצמאיות שניתן לבצע באופן מקוון, תוך התחשבות בכלל הציבור ובשים דגש על בעלי העסקים הקטנים. עוד מומלץ כי רשות המיסים תקבע ותפרסם אמנת שירות לציבור.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    גנבים
    משה בקר 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם היו אומרים שזאת הלוואה, אף אחד לא היה לוקח. מדינה שבה הרשויות גונבות, איך תצפה שהאזרחים יהיו בסדר?
    סגור
  • 2.
    מענקים
    קובי 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    קודם דפקתם את העסקים הקטנים עכשיו אתם באים בטענות וואלה רשות המיסים אתם אמיתיים קודם כול שבנט יחזיר לרשות המיסים ולמדינה 55 מיליון שח וגם מרצ יחזירו את החוב למדינה וגם שקד תחזיר את החוב למדינה בינתיים מי שמשלם את כול המשחק שלכם זה העסקים הקטנים שניכנסו לחובות ולא מסוגלים לגמור את החודש בגלל ליברמן ומשרד האוצר ורשות המיסים יש עסקים שיקח להם שנים לצאת ממה שאתם עשיתם וחוץ מיזה אנחנו העסקים הקטנים מחזיקים את המדינה אבל המדינה לא יכולה לעזור לנו בושה
    סגור
  • 1.
    שלברמן. יחזיר. כסף. ובנט. קודם. כל. על. הסחיטה. ששל. הא (ל"ת)
    שלומי 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור