כסף וצרכנות

מטבע עתיק התגלה ליד חוף חיפה, כמה הוא שווה?

לראשונה בישראל התגלה מטבע ייחודי משנת 144 לספירה. מסדרת גלגל המזלות. המטבע מתאר את מזל סרטן ואת דיוקנה של אלת הירח. כמה שווה המטבע?

מערכת ice | 
מטבע ברונזה נדיר (צילום דפנה גזית רשות העתיקות)
רשות העתיקות מדווחת כי בקרקעית הים ליד חוף הכרמל שבחיפה נמצא מטבע עתיק מלפני 1850 שנה. המטבע נמצא במהלך סקר ארכיאולוגי תת-ימי שמנהלת רשות העתיקות.
המטבע, המתוארך לתקופה הרומית,  נטבע  בשם הקיסר אנטונינוס פיוס (138–161 לסה"נ), באלכסנדריה שבמצרים. בגב המטבע מתוארים מזל סרטן,  ומעליו -  דיוקנה של אלת הירח לונה. על המטבע מופיע התאריך "שנת 8": השנה השמינית לשלטונו של אנטונינוס פיוס, 144/5 לסה"נ. המטבע הוא חלק מסדרה של 13 מטבעות, בהם מתוארים 12 המזלות השונים, וכן מטבע נוסף, בו מתואר כל גלגל המזלות.

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "בעשור האחרון, מדינת ישראל משנה את תפיסתה את הים. כעת, כבר ברור שהים אינו קו גבול שלה, אלא הוא חלק משמעותי עבורה, בהיבטים בטחוניים, אסטרטגיים, כלכליים – וגם של מורשת. זהו מרחב של אוצרות טבע ונכסי תרבות שיש לחקור אותו ולהגן עליו, למול מגוון האינטרסים ופוטנציאל הפיתוח. כחלק מתהליך זה, בוצע הסקר הימי בחיפה. המטבע הנדיר שנחשף במהלכו, הוא תזכורת מרהיבה לחשיבות הסקר".
 
למרות חשיבותו ההיסטורית, מטבעות ברונזה מהתקופה הרומית אינם שווי ערך יותר מדי ונמכרים לפעמים גם בדולרים בודדים עד עשרות דולרים. מטבעות כסף הינם נדירים יותר, ושווים יכול להגיע גם לכמה עשרות אלפי דולרים ולעתים גם במחיר גבוה הרבה יותר. כך, על פי פרסומי מכירה פומבית קודמת של מטבע שקל מכסף טהור מתקופת המרד הגדול, עולה כי מחירו של המטבע שנמכר בבית המכירות הפומביות  ווינרס, יכול להגיע ליותר מ-30 אלף דולר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה