כסף וצרכנות

המשכנתאות בשיא: שחקנים חדשים נכנסים למגרש של הבנקים

היקף המשכנתאות בשיא של כל הזמנים. על פי בנק ישראל בחודש מאי הסתערו הישראלים על משכנתאות בהיקף של 9.5 מיליארד שקל,  בתחומי פעילות נוספים כמו אשראי צרכני הבנקים עושים מאמץ להדביק את הביקוש של הציבור
 
אריאל נוי | 
עלייה בלקיחת משכנתאות (צילום freepik)
שוק המשכנתאות רותח, ושחקנים חדשים נכנסים למגרש של הבנקים. חוק מאגר נתוני אשראי נועד לגרום לבנקים להתחרות אחד בשני. בפועל הוא פתח את הדלת לשחקנים זריזים וטכנולוגיים שנכנסו לתחומי הבנקאות המסורתיים של הלוואות ומשכנתאות.
מאגר נתוני האשראי שהחל לפעול לפני כשנתיים מחייב את הבנקים לחלוק את המידע הפיננסי המפורט שיש להם על לקוחותיהם עם בנקים אחרים ועם גופים פיננסים חוץ בנקאיים. על בסיס המידע על היסטורית האשראי של הלקוח יכולים הבנקים וחברות אשראי חוץ בנקאיות להציע ללקוח הצעות מתחרות, למשל להלוואה, ובכך לעודד את התחרות במשק.
הרעיון נועד לבנקים להציע הצעות למתחרים, אבל בפועל פתח את הדלת לגופים חוץ בנקאיים, חלקם מבוססי טכנולוגיה להיכנס לתחומי הפעילות המסורתיים של הבנקים.
בנק ירושלים הודיע לאחרונה על שיתוף פעולה ראשון מסוגו עם חברת הביטוח הפניקס בתחום האשראי הצרכני. החברה המשותפת תספק אשראי צרכני לציבור באמצעות מערך האשראי של בנק ירושלים ובאמצעות כספי החוסכים של הפניקס. במסגרת המהלך האסטרטגי, 95% מתיק האשראי הצרכני הקיים בבנק ירושלים יועבר לחברה הבת ובנוסף נבחנת האפשרות להעביר לה תיקי משכנתאות של הבנק.
גיל טופז מנכ"ל בנק ירושלים מסביר: "בבנק שלושה קווי פעילות אשראי מרכזיים: משכנתאות, אשראי צרכני וליווי בנייה. המהלך נועד לגייס הון במטרה לשפר את הגיוון העסקי בבנק ואת הרווחיות שלו. במסגרת התוכנית הרב שנתית החלטנו על המשך צמיחה מדודה בתיק האשראי הצרכני ועל הכנסת משקיע לפעילות זו במטרה להקטין את הסיכון העסקי ולאפשר צמיחה נוספת, גדולה יותר במטרה לממש את הפוטנציאל הטמון בשוק. התועלות המיידיות של המהלך עבור בנק ירושלים הן הגדלת ההון הזמין, גיוון תיק האשראי, פיתוח קווי העסקים וחיזוק מוניטין הבנק דרך הבעת אמון במודל העסקי".
גם חברת הפינטק Payment מציעה אשראי צרכני שאינה "תופסת" את מסגרת כרטיס האשראי, במאות נקודות מכירה ברחבי הארץ. בישראל כ-70% ממשקי הבית מתקשים לעמוד בהוצאה חד פעמית פתאומית כמו שיפוצי בתים, הלוואות במהלך בניית בית ועוד. 
המערכת של Payment מאפשרת למשל לקבלן או לשיפוצניק להציע ללקוחותיו הלוואה, במקרים רבים ללא ריבית, ובמקביל לקבל את הכסף במזומן. על בסיס מאגר נתוני אשראי Payment מעמידה את ההלוואה ללקוח, וההלוואות נרכשות בהמשך ע"י גופים פיננסיים כמו בנק או חברת כרטיסי אשראי המסתמכים על מערכת חיתום ההלוואות של Payment.
יגאל צמח מנכ"ל משותף ומייסד קרן גשרים המציעה אשראי חוץ בנקאי מגובה נדל"ן מסביר: "הקרנות החוץ בנקאיות תופסות נתח גדול יותר בשוק האשראי כיוון שהנזילות הרבה שקיימת במשק צריכה להראות תשואה. הקרנות החוץ בנקאיות נותנות תשואה חד ספרתית גבוהה ולכן יש נהירה לכיוון זה. הכספים המוסדיים והפרטיים זורמים לקרנות אשר מלוות את הכספים ונותנות תשואה יפה למשקיעים. היתרון של הקרנות הפרטיות הוא שהן מאד מהירות וגמישות בניגוד למערכת הבנקאית ולכן מסוגלות לכן להתקדם במהירות לעסקאות".
צמח, מיזמי מגדל מאייר בשדרות רוטשילד בתל אביב מסביר שהקרנות הללו מסוגלות להעניק אשראי גם לאנשים בעלי יכולת החזר גבוהה שהבנקים פוסלים מסיבות טכניות גדול גיל הלווה. "הלווים המבוגרים לא עוברים בנק למרות שהם ברוב המקרים טובים מאד או עולים חדשים ללא היסטוריית אשראי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה