כסף וצרכנות

זהירות עוקץ: השליח בדרך או שגנבו לכם את האשראי?

תופעת עוקץ נרחבת הנסמכת על משלוחי הדואר של צרכנים ישראליים גונבת פרטי אשראי ומוציאה בהם עשרות אלפי שקלים במדינות שונות באירופה, כך תזהו אם עוקצים אותכם
מערכת ice |  12
דואר ישראל (צילום Magma Images, freepik)
תופעת עוקץ חריפה מתרחשת על גבי שירות דואר החבילות של דואר ישראל. בחודשים האחרונים נפוצה שיטת עוקץ מתוחכמת שככל הנראה מנצלת את השכיחות של קניות אונליין בתקופת הקורונה, ולא רק.
מדובר בהודעות מזויפות הנשלחות לכאורה לצרכנים שרכשו אונליין וממתינים לקבלת החבילה שלהם מדואר ישראל. ההודעות נשלחות עם מוטיבים שמחקים את תוכן ההודעות של שירות המשלוחים של דואר ישראל ובכך למעשה הן מפילות בפח ישראלים רבים.
השיטה עובדת ככה: אדם שמחכה למשלוח של חבילה מקבל הודעה במייל או כמסרון מדואר ישראל - באופן צפוי לכאורה. בהודעה בדרך כלל ייכתב מסר שאומר שהחבילה הגיעה אך כעת כדי לשחרר אותה למשלוח יש לשלם סכום נוסף (ומשתנה מהודעה להודעה). כאן למעשה מגיע הרגע הקריטי, משלב זה הלקוח שקיבל את ההודעה אמור לאשר את התשלום שהתווסף על המשלוח ולמלא את פרטי האשראי שלו לצורך תשלום זה. ברגע שניתנו פרטי האשראי – הם הועברו לנוכל ששלח את ההודעה וכעת הוא בעל גישה נוחה במיוחד לכיס שלכם.
אז מה הם סימני ההיכר להודעות שמקורן אינו דואר ישראל או חברת השליחויות האמיתית של החבילה שלנו? ראשית, יש לשים לב לכתובת השולח וראות שאכן מדובר בכתובת של דואר ישראל. הכתובת שממנה נשלחות הודעות המעקב על חבילות היא: NoReply@postil.com. בנוסף, מספר החבילה שגוי, ולעיתים אך שונה משיטת המספור של דואר ישראל. יש להשוות את מספר החבילה עם אישורי הזמנה קודמים או לחפש את מספר החבילה באתר מעקב החבילות של דואר ישראל – אם החבילה קיימת, היא תופיע באתר המעקב אם לא – לא תוכלו למצוא פרטים.
בנוסף, מספרי החבילות בדואר כוללים תשע ספרות ושתי אותיות באנגלית בהתחלה ובסוף, וחבילה שהגיעה מחו"ל לא תכלול סיומת אותיות IL. דגש חשוב נוסף הוא שייתכן שהעוקץ ייתבצע בטלפון, כך ש'שליח' של דואר ישראל יצור איתכם קשר במטרה לגבות מכם כסף נוסף שלא נכלל במעמד רכישת החבילה – מדובר גם כאן בניסיון עוקץ, "שליחים שלנו אינם גובים כסף". כך נמסר מדואר ישראל.
גורמים במשטרה מעריכים שמדובר בנוכלים הפועלים באירופה בסיוע של עבריינים ישראליים. מדובר באלפי מקרים ורק כמה עשרות תלונות בלבד הוגשו ליחידות ההונאה של המשטרה ברחבי הארץ.
במשטרה מזהירים את הציבור שלא למסור שום פרטי אשראי לשום גורם מבלי לברר את כל הפרטים מול החברות שלכאורה הנוכלים מתחזים בשמם בהודעות המייל. "שיחה טלפון של שתי דקות לחברות שמופיעות בהודעת המייל תמנע כאבי ראש וטרטורים מול חברות האשראי ויחשוף שמדובר בעוקץ", הסביר קצין חקירות במשטרה.
מדואר ישראל נמסר, "לצערנו מדובר בניסיונות הונאה שאינם קשורים בשום צורה ודרך לדואר ישראל החברה הגישה מספר תלונות במשטרה ופרסמה אזהרה באתר הדואר. בכל מקרה מומלץ לבדוק את כתובת המייל ממנה מגיעה ההודעה, לבדוק במעקב הדואר האם זו חבילה שממתינים לה, ולא להכניס פרטי כרטיס אשראי להודעות מסוג זה".
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    מי מעביר להם מידע
    Duvduve 10/2021/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני שולח חבילות ללקוחות באמצעות דואר ישראל. חלק מהלקוחות מקבלים את הודעות העוקץ האלה. נשאלת שאלה. מי מעביר להם את פרטי הנמענים. זהו מידע המצוי רק בידי הדואר
    סגור
  • 8.
    xfdsasdsad
    fsdaafsdfasd 05/2021/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    https://www.youtube.com/watch?v=RbdXKuGPG94
    סגור
  • 7.
    זהירות מהודעה של שליח בדרך אליכם
    רוחמה 05/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני קיבלתי הודעה משליח, שההזמנה מוכנה מחברת פלאפון הזמנה של מכשירים שבכלל לא הזמנתי. ביקשתי מהחברה שיבטלו את זה מישהו עשה הזמנה של מוצרים יקרים על חשבון מספר הטלפון שלי. לשים לב וטוב שהייתי ערנית לגבי זה
    סגור
  • 6.
    אני הכנסתי פרטי אשראי ועל הבוקר חסמתי את הכרטיס
    ישורון 05/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל עוד לא הוצא כסף יש לבטל את האשראי, זו הדרך במקרה שמסרת. בנוסף כאשר את מוסר ובא לעבור לאישור קוד מופיע תעודת זהות כך שאין לא קוד ולא נעליים מיד הבנתי שנפלתי והתקשרתי לחברת האשראי וחסמתי ובדקתי שלא היה ניסיון משחכה. בנוסף הם כותבים שתקבל הודעה תוך ארבעה ימים כניראה עד שהם אוספים וצוברים את הרשימה לוקח זמן.
    סגור
  • 5.
    עוקץ
    Hillik 05/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה עשיתם בזה שפירסמתם את זה? גם העוקצים קוראים
    סגור
  • טען עוד
  • 4.
    עוקץ נגדי
    אני 05/2021/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מוסרים פרטי אשראי של כרטיס שבוטל עקב גניבה. הגנב יעצר בעת הקניה.
    סגור
  • 3.
    טוב להזהיר. אבל לא מספיק
    חיים 05/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    היכן המשטרה בקטע הזה? רר אנחנו צריכים להזהר? באמת? כלומר הם העוקצים יכולים לפעול בחופשיות?
    סגור
  • לפי העברית העילגת מדובר בנוכלים מחו"ל
    R 05/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בדרך כלל מהודו וניגריה. האמת שצריכים להיות ממש תמימים חסרי מושג בשביל ליפול לעוקץ כזה
    סגור
  • 2.
    *זהירות* !!!
    אהוד כהן 05/2021/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לי זה קרה.התקשרתי לחברת האשראי,וביררתי מולם.בסופו של דבר ביטלתי את הכרטיס,והזמנתי חדש!
    סגור
  • 1.
    מדורות ל"ג בעומר הן אש של עבודה זרה!
    אוריהו יהיה קדמון 05/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 4
    רשב"י היה אחד הרמאים הכי גדולים של עם ישראל והצליח לרמות הרבה פתיים שהוא הצדיק הכי גדול עד ביאת המשיח והירבה להתפאר התפארויות של שקר ביכולתו ובניסים שכביכול חולל.הוא גילגול משה שכתב בתורתו 'שמונה להיות אלהים ( בספר 'שמות') ורשב"י טען שמשה המשיח. והוא התגלגל ברבי מליובביטש. והמבין יבין. משה בגימטריא = אלהים אחרים= אלהי עבודה זרה= חרון אף= חסר בינה= ע' רעה= הוא נביא רע. הוא גם גילגול הבל אח של קין שרב איתו על הבכורה של קין והשאיר לו שתי ברירות או לוותר על הבכורה או להרוג אותו ו
    סגור
  • חולה נפש
    הדס 05/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דפוק
    סגור
  • רמה
    לודאי 05/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שכחת לקחת כדורים היום???
    סגור