כסף וצרכנות

מהפכה בתעופה: אלו החברות הישראליות שמשתלטות על השוק

אל על ושאר החברות הישראליות שוברות את השוק: איך מלחמת חרבות ברזל שינתה את התעופה בנתב"ג
ענת סימן טוב | 
טיסות (צילום shutterstock)
בלי ששמתם לב, מלחמת חרבות ברזל שינתה את פני התעופה בנתב"ג. במהלך השנה האחרונה, בעקבות המלחמה, נרשמה ירידה חדה במספר הנוסעים, אך יש גם צדדים מפתיעים ומעניינים לסיפור הזה.
בשנים 2019-2020, ענף התעופה היה בשיאו – 24 מיליון נוסעים שיצאו ושהו בנתב"ג, מה שהיה שיא פעילות ענף התעופה, עם גידול של 109% במספר הנוסעים מאז 2010. אך עם הגעת הקורונה, הענף כמעט עמד מלכת, ונתב"ג חווה ירידה משמעותית במספר הנוסעים. במהלך 2020, ירדו כמעט כל הטיסות, והענף היה נתון במשבר חמור. בשנים שלאחר מכן, עד 2023, נרשמה התאוששות, ונתב"ג אירח כ-21.1 מיליון נוסעים.
אולם מאז אוקטובר 2023, המלחמה שיבשה את כל השוק. בשנת 2024, בין ינואר-ספטמבר, נרשמה ירידה של 43% במספר הנוסעים ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה. בנובמבר 2023 היה החודש עם כמות הנוסעים הנמוכה ביותר מאז תחילת השנה – רק 382,000 נוסעים, ירידה חדה של 55% לעומת שנה שעברה.
אבל הנה החדשות המפתיעות: החברות הישראליות משתלטות על השוק אל על, ישראייר וארקיע הצפיפו את השוק ונהנו מעליית נתחי השוק שלהן. אל על מובילה את השוק עם 46% מהנוסעים בנתב"ג, כמעט פי שניים ביחס לשנה שעברה. ישראייר וארקיע גם נהנות מעלייה משמעותית, יחד עם חברות נוספות. גם אם מדובר בהצלחה חלקית, הן הצליחו להוציא תוצאות חיוביות.
החברות הזרות לא היו כל כך ברות מזל. וויז אייר צמצמה את מספר הנוסעים בכ-67%, Lufthansa ירדה ב-65%, Austrian צמצמה ב-36%, ו-Aegean ב-32%. Turkish Airlines, שהייתה עד לשנה שעברה החברה הרביעית בתנועת הנוסעים, הפסיקה את הטיסות לישראל בעקבות המלחמה. היעדים שהיו זמינים לא נגישים יותר.
אבל לא הכל רע – חברת FlyDubai הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה בצורה משמעותית. היא ראתה גידול של 60% במספר הנוסעים בינואר-ספטמבר 2024 לעומת השנה הקודמת, ונתח השוק שלה הוכפל כמעט פי שלושה.
ההשפעה של המלחמה ניכרת גם במגוון היעדים. מתוך עשר המדינות המובילות בתנועת נוסעים, רק גאורגיה וקפריסין הציגו עלייה בהשוואה לשנה שעברה. בטיסות לבריטניה, גרמניה, ספרד, ועוד מדינות אירופיות מרכזיות נרשמה ירידה של 33%-55% במספר הנוסעים. טורקיה, שהייתה בשנת 2023 המדינה המובילה בתנועת נוסעים לישראל, הפכה ב-2024 לאחת מהמדינות שהחברות לא טסות אליהן כלל בעקבות הפסקת טיסות Turkish Airlines.
לסיכום, העולם התעופתי אחרי המלחמה השתנה. יש ירידה חדה במספר הנוסעים, בעיקר עם חברות זרות, אבל החברות הישראליות לא נשארו מאחור ונתוני השוק שלהן צמחו משמעותית. איך השוק ייראה בהמשך? ימים יגידו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה