כסף וצרכנות

מהפכה בסופרמרקטים בישראל: בקרוב יפסיקו לעבוד עליכם במחירים?

הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן יוצאת בשיתוף פעולה חדשני עם חברת אמזון להקמת מאגר נתונים מתקדם שיאפשר מעקב מדויק אחר מחירים ומבצעים ברשתות השיווק והפארם,  הקמת המאגר החדש, הרשות מקווה להקל על פיתוח אפליקציות חדשות ולשפר את האכיפה. בינתיים, הרשות ממשיכה לפעול נגד הפרות החוק
מערכת ice |  1
סופרמרקט-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
בשורה משמעותית בתחום שקיפות המחירים בישראל: הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן יוצאת בשיתוף פעולה חדשני עם חברת אמזון להקמת מאגר נתונים מתקדם שיאפשר מעקב מדויק אחר מחירים ומבצעים ברשתות השיווק והפארם. הפרויקט, שהחל באוקטובר 2023 וצפוי להסתיים בדצמבר, יכלול מערכת אוטומטית לאיסוף נתונים שתאוחסן בענן ותאפשר ניתוח מתקדם של מגמות המחירים במשק.
כיום, על פי חוק קידום התחרות בענף המזון, רשתות שיווק גדולות (עם מחזור מכירות שנתי מעל 250 מיליון שקל) מחויבות לשלוח לרשות קבצי מחירים מדי שעה. אולם, המצב הנוכחי סובל מבעיות רבות: הנתונים לעיתים שגויים, קשה לחלץ מהם מידע שימושי, והציבור מתקשה לנצל את המידע באופן יעיל להשוואת מחירים.
למרות קיומן של אפליקציות להשוואת מחירים כמו CHP ופרייסז, הציבור ממעט להשתמש בהן. במקום זאת, האפליקציות משמשות בעיקר את הרשתות עצמן למעקב אחר מתחרים ואת התקשורת להשוואת סלי קנייה. האפליקטורים, שאינם מרוויחים ישירות מהצרכנים, מתפרנסים ממכירת שירותי ניתוח מידע לרשתות הקמעונאיות - מצב שדווקא עלול לתרום לתיאום מחירים בין הרשתות.
הרשות ניסתה בעבר לעודד פיתוח אפליקציות נוספות באמצעות תמיכה כספית של עד 5.85 מיליון שקל, אך המיזם נכשל. בתחילת 2023 הוצע מודל "הרמזור" שיסמן סניפים לפי רמת המחירים בהם, אך גם הצעה זו לא אומצה בשל חוסר דיוק ורלוונטיות מוגבלת לצרכנים.
כעת, עם הקמת המאגר החדש, הרשות מקווה להקל על פיתוח אפליקציות חדשות ולשפר את האכיפה. בינתיים, הרשות ממשיכה לפעול נגד הפרות החוק: ב-2021 הוטלו קנסות משמעותיים על רשתות גדולות כמו רמי לוי (607 אלף שקל), שופרסל (405 אלף שקל) וקינג סטור (337 אלף שקל) בגין הפרת חובת שקיפות המחירים. בשלב הראשון, המאגר החדש לא יהיה נגיש ישירות לציבור, אך הרשות שוקלת לפתוח אותו בהמשך.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אולי תעסיקו מישהיא מקצועית ככתבת צרכנות?
    הגהה ועריכת לשון 11/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם כשהיא לא חתומה על הכתבה, מזהים את העילגות בניסוח של הכתבת שלא עברה את מבחן הבגרות בלשון
    סגור