כסף וצרכנות

משבר העגבניות בישראל: המדפים בסופרמרקט יישארו ריקים?

משרד החקלאות הישראלי פרסם נוהל המאפשר ליבואנים לעקוף את החרם הטורקי באמצעות העברת הסחורה דרך מדינה שלישית. אולם, פתרון זה מייקר את עלויות היבוא ב-30-50 אחוזים ומאריך את זמן המשלוח מכשבוע לחודש, מה שמשפיע לרעה על איכות התוצרת ומחירה לצרכן
מערכת ice | 
עגבניות (צילום אורי לנץ פלאש90)
משבר חריף פוקד את שוק העגבניות בישראל, כאשר 362.5 טון של עגבניות, בשווי של כמיליון וחצי שקלים, מעוכבים בנמל אשדוד זה למעלה מחודש. המשבר נולד בעקבות החרם שהטיל נשיא טורקיה, רג'יפ ארדואן, על יצוא סחורות לישראל באפריל האחרון. החרם פגע משמעותית ביבוא העגבניות הטורקיות, הנחשבות לאיכותיות ובמחיר תחרותי, מה שהוביל לעליית מחירים ולמחסור בשוק המקומי.
על פי מאקו, בתגובה למשבר, משרד החקלאות הישראלי פרסם נוהל המאפשר ליבואנים לעקוף את החרם הטורקי באמצעות העברת הסחורה דרך מדינה שלישית. אולם, פתרון זה מייקר את עלויות היבוא ב-30-50 אחוזים ומאריך את זמן המשלוח מכשבוע לחודש, מה שמשפיע לרעה על איכות התוצרת ומחירה לצרכן. בניסיון להתגבר על מכשולים אלו, יבואנים ישראליים פיתחו שיטה יצירתית: הם מבקשים מהיצואנים הטורקים לציין "ירדן" או "פלסטין" כיעד המשלוח במקום "ישראל", מה שמאפשר להם לייבא את הסחורה ישירות לנמלי ישראל בעלות נמוכה יותר ובזמן קצר יותר.

למרות שרוב משרדי הממשלה מאפשרים לשיטה זו לפעול, ובכך מסייעים להפחתת יוקר המחיה, משרד החקלאות מתנגד לה בתוקף. המשרד טוען כי קבלת משלוחים המיועדים למדינות אחרות עלולה לפגוע בחקלאות המקומית ואינה עומדת בדרישות החוק. זאת למרות שהרגולציה על יבוא לרשות הפלסטינית זהה לזו החלה על יבוא לישראל, כולל בהיבטים של הגנת הצומח.
המצב הנוכחי יוצר דילמה מורכבת: מצד אחד, הצורך להוריד את מחירי העגבניות ולהבטיח אספקה סדירה לצרכן הישראלי, ומצד שני, החשש מפגיעה בחקלאות המקומית והרצון לשמור על נהלים תקינים. הפתרון למשבר זה דורש איזון עדין בין האינטרסים השונים - הצרכנים, החקלאים המקומיים, היבואנים והרגולטורים. ככל שהמצב נמשך, גוברים הקולות הקוראים לפתרון מהיר שיאפשר את שחרור העגבניות התקועות בנמל ויביא להורדת המחירים בשוק, תוך שמירה על האינטרסים של כל הצדדים המעורבים.
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה לכתבת מאקו: "פסק דין דחה את העתירה תוך חיוב העותרים בהוצאות. העתירה נסובה סביב החלטת גורמי המקצוע במשרד, כי משלוח העגבניות שביקשו העותרים לייבא מטורקיה יוחזר לחו"ל, בשל אי עמידה בדרישות הייבוא של מדינת ישראל. בהתאם לתעודה שצורפה למשלוח, היבוא יועד לירדן ואין בתעודה ובהצהרה שצורפה לה התאמה לדרישות של השירותים להגנת הצומח, לעניין ייבוא עגבניות למדינת ישראל. דרישות אלו נועדו למנוע סיכון של חדירה והתפשטות נגעים בארץ. בית המשפט לא ראה מקום להתערב בשיקול הדעת המקצועי של גורמי המקצוע במשרד, לאור כך שלא נפל פגם בהליך קבלת ההחלטה".
"יש לציין כי על אף החרם שהכריזה טורקיה על ישראל, מדינת ישראל מצידה אינה מונעת את היבוא משם, אם ישירות ואם דרך מדינות אחרות, ובלבד שהיבוא יעמוד בדרישות הדין. במטרה להקל על היבואנים לנוכח המחסור בעגבניות בישראל ועל מנת להשלים את הביקוש לעגבניות, משרד החקלאות אישר מסלול יבוא של עגבניות מטורקיה דרך מדינת ביניים. כמו כן, המשרד פתח מעל 30 יעדים ליבוא עגבניות. כל משלוח שמגיע לישראל ועומד בתנאי היבוא נכנס ללא עיכוב".
לסיום נמסר: "יש לציין כי יבואנים יכולים לייבא לישראל בכל נקודת זמן תוצרת חקלאית, כל עוד מדובר בתוצרת העומדת בתנאי החוק, התקנות, ורישיון היבוא ובבדיקתה נמצא שאינה מסכנת את הצומח והחקלאות בישראל, בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים וכמקובל בעולם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה