כסף וצרכנות

מהפכת המחירים אושרה בכנסת: "בשורה משמעותית להורדת יוקר המחיה"

הרפורמה שצפויה להפחית את מחירי התמרוקים: אושר מסלול חדש ליבוא מוצרים המשווקים באירופה, כאשר האחריות על בטיחות המוצר תחול מעתה על היבואן. משרד הבריאות ימשיך לערוך בדיקות מדגמיות למוצרים שייובאו לישראל
מערכת ice | 
סופרמרקט-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
ועדת הבריאות אישרה היום (ראשון) תיקון לפקודת הרוקחים, שיאפשר יבוא מוצרי תמרוקים המשווקים באירופה במסלול מהיר וללא בירוקרטיה. לפי יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס) ״רפורמת התמרוקים מביאה בשורה משמעותית להורדת יוקר המחיה. היא תסיר חסמי ייבוא, תאפשר ייבוא נוסף, תגביר את התחרות, ותוביל לירידת מחירים, כל זאת תוך שמירה על בטיחות התמרוקים ובריאות הציבור״.
בתיקון המוצע מציע משרד הבריאות ליצור מסלול חלופי למסלולי הייבוא שקיימים היום, ולקבוע כי הוראות האיחוד האירופי יחולו גם בישראל, ולהתאים את החקיקה בישראל לסטנדרטים הבינלאומיים ובכך להקל על יבואנים נאותים לייבא תמרוקים לישראל במסלול מהיר, תוך שמירה על בטיחות התמרוקים ובריאות הציבור. לדברי מציעי התיקון, הוא מבוסס על ההסתמכות על מערך האיכות והבטיחות המחמיר הקיים במדינות האיחוד האירופי, שווייץ ובריטניה הידועות בקפדנותן ובתקנים הגבוהים שלהן, וכן מבוסס על התפיסה כי תמרוק העומד בסטנדרטים המחמירים של מדינות ההסתמכות, יעמוד גם בדרישות הקיימות בישראל ויהיה בטוח ואיכותי לצרכן הישראלי. באמצעות הסתמכות על סטנדרטים אלה, יופחת נטל הפיקוח על יבואנים וייועל תהליך היבוא, תוך שמירה על רמת הגנה צרכנית גבוהה בישראל.
המסלול החלופי מיועד ליבואנים נאותים המקיימים תוכנית בקרת איכות ובטיחות מקיפה בעבור כל תמרוק המיובא על ידם. הוא יאפשר ליבואן נאות לייבא תמרוק שהוכח כי הוא משווק באירופה בלי שנערכה לתמרוק הערכת בטיחות ומבלי שנמסרה לגביו הודעה על שיווק בפורמט שקיים היום.
ההכרה בעוסק בתמרוקים כיבואן נאות, תחייב אותו בניהול סיכונים מקובל, ניהול מידע באופן שוטף וקבלת אחריות מלאה ובלעדית על הבטיחות והיעילות של התמרוקים שהוא מייבא. תיקון זה יקל את נטל הפיקוח החל על יבואנים, ויאפשר להם לייבא תמרוקים לשוק באופן מהיר ויעיל יותר. בכך, מצופה לשפר את התחרותיות בשוק המקומי ולהגדיל את מגוון המוצרים המוצעים לצרכן. 
משרד הבריאות ימשיך לבצע בדיקות מדגמיות  לפי הצורך לאחר היבוא – גם ליבואנים הנאותים. עוד נקבע כי הוראות האיחוד האירופי בעניין חומרים אסורים או מוגבלים בתמרוקים, יחולו בישראל, בתנאים, בהגבלות ובשינויים המפורטים בהצעה.

לדברי נציגי המשרד, "אימוץ הוראות אלה יתרום להבטחת רמת בטיחות גבוהה בתמרוקים והקפדה על סטנדרטים בין–לאומיים גבוהים. נוסף על כך, התאמת הדין הישראלי להוראות הדין באיחוד האירופי תאפשר ליבואנים וליצרנים לפעול בתנאים זהים לאלה שבאירופה ותקל על התנהלותם המסחרית בשוק הגלובלי".
הרפורמה צפויה להיכנס לתוקף בתחילת שנת 2025. לבקשת היבואנים והיצרנים המקומיים - במהלך התקופה הראשונית הם יוכלו להמשיך ולהגיש בקשה לרישיון תמרוקים לפי המסלולים הישנים, ועם הזמן הם יחויבו לעבור למסלולים החדשים בלבד, מסלול הנוטיפקציה שנכנס לתוקף בשנת 2023 והמסלול האירופי שרלוונטי לייבוא ונוסף כעת, ומסלול הרישיון לא יהיה פתוח בפניהם עוד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה