כסף וצרכנות

מהפכה בסופרמרקטים בישראל: זה מה שיקרה החל ממחר למחירים

השלב הראשון ברפורמה: "לא עוצרים בנמל" מתחיל. והחל ממחר, ה-1.7.24  אלפי מוצרים, החייבים בהתאמה לתקן רשמי ומיובאים לישראל, לא ייעצרו בנמלים לבדיקות, לאישורים ולעיכובים אחרים
מערכת ice |  2
סופרמרקט-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
כמו באירופה, גם ישראל תיפתח לפעילות מואצת של יבואנים, ישירים ומקבילים, שתייצר תחרות על מגוון גדול שמוצרים ומחירים חקיקת חלקה השני של הרפורמה - "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" – תושלם בקריאה שניה ושלישית במושב הנוכחי.
החל מיום שני הקרוב, ה-1 ביולי 2024, ישראל תצעד צעד משמעותי לעבר עתיד של ייבוא קל, יעיל ומשתלם יותר, עם השקת הרפורמה החדשה "לא עוצרים בנמל". רפורמה זו, שהיא החלק הראשון ברפורמה המלאה, אותה מוביל משרד הכלכלה והתעשייה, "מה שטוב לאירופה – טוב לישראל", תאפשר ייבוא חופשי של אלפי מוצרים, ללא עיכובים בנמלים לצורך בדיקות ואישורים. 

הרפורמה החדשה מסירה את הצורך בהצגת הצהרות, אישורים ובדיקות במעבדות למרבית המוצרים המיובאים לישראל וכפופים לתקינה רשמית. מעתה, יבואנים יידרשו רק להצהיר כי המוצרים עומדים בדרישות התקינה הרשמיות, כמו במדינות אירופה. שיטה זו מקלה מאוד על היבוא ותאפשר כניסת מוצרים מהירה יותר לשוק, תפחית את עלויות הייבוא והדבר יוביל להגדלת התחרות באמצעות מגוון המוצרים הזמינים לצרכנים הישראלים.
עד היום, יבואנים נדרשו  להגיש את בקשות היבוא למעבדות הבדיקה ובאמצעותן לקבל את אישור הממונה על התקינה לשחרור הטובין: דרישה זו הביאה לעיכובים ולעלויות נוספות, שכללו את עלויות הבדיקות, האחסון והעיכובים, אשר התווספו למחיר הסופי של המוצר לצרכן. עלויות אלו יכולות להגיע, על פי אומדנים שונים לכ-9% מערך היבוא של מוצרים שונים.
מעתה, עם כניסת הרפורמה לתוקף, התהליך יהיה פשוט ויעיל הרבה יותר: היבואן לא נדרש לעבור דרך הממונה על התקינה ולא נדרש להגיש בקשות דרך מעבדות הבדיקה. ההכנסה היא ישירה דרך המכס, כאשר כל מה שנדרש הוא לסמן קוד מתאים במכס והטובין נכנסים לשיווק.  היבואן נדרש רק לשמור בתיק המוצר הצהרה עצמית לפיה המוצרים עומדים בדרישות התקינה הרשמיות. בחלק קטן של המוצרים נדרש לשמור גם בדיקת דגם. 
כניסה ישירה לשוק: המוצרים ייכנסו לשוק ללא עיכובים בנמלים, מה שיאפשר יבוא מהיר ויעיל יותר. הוזלת עלויות: הסרת החסמים הבירוקרטיים תוזיל את עלויות הייבוא, מה שיאפשר ויעודד הוזלת מחירים לצרכנים והגברת התחרות בשוק.
הרפורמה "לא עוצרים בנמל" טומנת בחובה השפעות כלכליות משמעותיות על המשק הישראלי:הפחתת עלויות יבוא: ביטול הצורך בהגשת הבקשות באמצעות מעבדות הבדיקה, יפחית את העלויות הבירוקרטיות המוטלות על היבואנים. עלויות אלו, שהיו מתווספות למחיר המוצר הסופי, יופחתו, מה שיאפשר הוזלת מוצרים לצרכן. הגברת התחרות: הסרת החסמים הבירוקרטיים תאפשר לשחקנים חדשים להיכנס לענף הייבוא וליצירת תחרות. תחרות מוגברת בין היבואנים תוביל להוזלת מחירים ולשיפור האיכות והמגוון של המוצרים המוצעים לצרכנים.
הגדלת מגוון המוצרים: הרפורמה תאפשר יבוא של מוצרים עונתיים ומוצרים בעלי ביקוש משתנה במהירות גבוהה יותר. כך, הצרכנים ייהנו ממגוון רחב יותר של מוצרים בזמינות גבוהה יותר. שיפור היעילות העסקית: תהליך ייבוא פשוט יותר יפחית את הזמן והמשאבים הנדרשים ליבואנים, מה שיאפשר להם להתמקד בשיפור השירות וההיצע לצרכן. הוזלת מוצרים בקבוצות ספציפיות: מוצרים מקבוצות 2 ו-3, כמו מכשירי חשמל קטנים, חיתולים ומוצרי היגיינה, צפויים להוזלה משמעותית בשל פתיחת השוק ליבוא מקביל וליבואנים חדשים.
על אילו מוצרים תחול הרפורמה?
בין היתר בקבוקים וכלי אוכל לתינוקות, צעצועים לילדים מעל גיל 3, סירי לחץ, כפפות, מנורות, מזגנים, מדיחי כלים, חיתולים, טמפונים, וגם מקררים, מזגנים, תנורים, טוסטרים, טלוויזיות, ציוד מחשבים, אופניים, ריהוט לתינוקות ולילדים ועוד אלפי מוצרים (קבוצות בדיקה 2 ו-3) 
על אילו לא?
מוצרים בסיכון גבוה לבטיחות הציבור או הסביבה, כגון ציוד רפואי ומוצרי חבישה, מוצרים לתינוקות, ציוד הרמה, כולל מעליות, ציוד לחץ, מוצרי בניה, ציוד גילוי וכיבוי אש ועוד (קבוצת בדיקה 1).
על מנת להבטיח שהמוצרים המיובאים יהיו בטיחותיים ויעמדו בדרישות התקינה, יתווסף כוח אדם משמעותי למינהל התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה. כוח אדם זה יפעל במסגרת מערכת ניהול סיכונים לביצוע בקרה רצופה על המשלוחים. יש לציין כי מוצרים המשתייכים לקבוצה 1, בעיקר מוצרי תינוקות וצעצועים מסוימים, ימשיכו לעבור ביקורת קפדנית כדי להבטיח את עמידתם בתקן הישראלי באמצעות בדיקות מעבדה והוכחות ממוסמכות.
רפורמת "לא עוצרים בנמל" היא רק השלב הראשון במהלך רחב יותר של פתיחת ישראל לשוק ייבוא משוכלל ותחרותי יותר. חקיקת החלק השני של הרפורמה "מה שטוב לאירופה – טוב לישראל" תושלם במושב הכנסת הנוכחי, תוך שבועות ספורים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    זה מעולה אבל שימו לב רבותיי וגבירותיי
    עירית 06/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כלכלת בחירות בתפארתה. העיתויי נבחר בקפידה. מישהו מריח חזק את ריח הבחירות ופתאום זה אפשרי להוזיל את עלות המחירים הקטסטרופלית שאזרחי המדינה סוחבים זה שנים. האידיוטים יגידו: וואו איזו ממשלה מוצלחת! החכמים יגידו; אנחנו רואים אתכם ואת כוונותיכם ממרחק! לא תעבדו עלינו הפעם. גמרנו להיות הווסלים שלכם. השיא יהיה כשפתאום ישחררו את החטופים..
    סגור
  • 1.
    בטח בגץ יתערב גם בזה, חחח בית משפט של סדום (ל"ת)
    אמיר 06/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור