קריירה ולימודים

רוצה תלוש שכר? שלם 1500 שקל: הזהרו מליפול בפח

תופעה: מעסיקים דורשים מעובדים כסף תמורת העברת תלושי שכר. בעבר, העברה של המסמכים דרשה מהמעסיק לנבור בארכיון ולהקדיש משאבים לא מעטים בשביל לשחזר אותם, אולם כיום, במציאות בה הכל ממוחשב, ניתן לעשות זאת בלחיצת כפתור
מערכת ice | 
שכר (צילום shutterstock)
ישנם לא מעט עובדים שאינם מקפידים לשמור את תלושי השכר ודוחות הנוכחות שהם מקבלים ממעסיקיהם. מבחינתם, כל עוד המשכורת נכנסה לבנק, הדפים כבר לא מעניינים. אלא מה, לא אחת מתחוור כי הדפים האלה מאד חשובים ובהיעדרם לא ניתן לוודא שאכן קיבלו את מלוא זכויותיהם, בייחוד בשלב של סיום ההעסקה.
גם הגשת בקשה למשכנתא, לדוגמא, מצריכה הצגת תלושים אלו. לאור מציאות זו, קבעה הפסיקה כי על המעסיק למסור לעובד את מסמכי העסקתו, דוחות הנוכחות והשכר,  בכל מקרה בו הוא מבקש אותם, אף אחרי שהסתיימו יחסי העבודה בין הצדדים. אין כאן שאלה של שיקול דעת, ומרגע שהתבקש המעסיק להעבירם, הוא נדרש לעשות כן, גם אם מדובר על פעם שניה בה העובד מבקש אותם.

בעבר, העברה של המסמכים דרשה מהמעסיק לנבור בארכיון ולהקדיש משאבים לא מעטים בשביל לשחזר אותם, אולם כיום, במציאות בה הכל ממוחשב, ניתן לעשות זאת בלחיצת כפתור. אלא שחרף הקלות בה מעסיקים יכולים לשלוף את המסמכים ולהעבירם לעובד, המציאות מלמדת כי לא מעט מהם בוחרים להתעלם מדרישה זו, או שהם מערימים קשיים על העובד, כאשר לעיתים, הם או עורכי דינם, מתנים את העברת המסמכים בתשלום סכומים של מאות שקלים ואף יותר.
דוגמאות להתנהלות מקוממת כזו – לא חסר. מסתבר שדפוס פעולה פוגעני זה הפך לנפוץ מאוד, גם בקרב חברות גדולות במשק הישראלי. כך לדוגמא קרה לאנה סטבינסקה שסיימה את עבודתה ביולי 2022 בחברה המייצרת ומשווקת מוצרי קוסמטיקה בשם פאר פארם.
על מנת לוודא כי שולמו לה מלוא התשלומים ונתנו לה מלוא הזכויות ע" מעסיקתה לשעבר, היא פנתה לעו"ד שלמה יעקובוביץ', מומחה לדיני עבודה, שבעקבות פנייתו למחלקת משאבי אנוש של הרשת, במסגרתו הוא ביקש כי יעבירו את מסמכיה העסקתה, נדהם למקרא תשובתו של עוה"ד מטעם החברה ובו דרישה כי העובדת המפוטרת תשלם סכום של 1500 שקלים כי מילוי הבקשה כרוך בהשקעת משאבים. לטענת עוה"ד, מאחר שזו קיבלה במהלך העסקתה את המסמכים, באופן מסודר, ולפיכך, " אין אלא להביע פליאה ותמיהה על דרישתה". סטבינסקה ובא כוחה, עו"ד יעקובוביץ סירבו כמובן לשלם את הסכום ופנו לבית הדין לעבודה, שחייב את את חברת פאר פארם להעביר את המסמכים, ללא כל תשלום מצידה.
לדברי עו"ד שלמה יעקובוביץ העוסק בדיני עבודה, אין מדובר במקרה פרטי. רחוק מכך. כך למשל ייצג עו”ד יעקובוביץ לאחרונה עובד זר בשם ואוו קסינחוי אשר הועסק באמצעות חברת כוח אדם בתחום הבניין בשם "נרקיסים", שסירבה לבקשתו כי תמציא לו את מסמכי העסקתו. גם במקרה זה פסק בית הדין כי החברה מחויבת לעשות כן. בית הדין לעבודה בתל אביב הוציא לפני כשנה צו לרשת חצי חינם, שמחייבה להעביר את מסמכי ההעסקה של עובד, לאחר שהיא סירבה לעשות כן.

עו"ד שלמה יעקובוביץ' (מור בדיחי)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה