קריירה ולימודים

יו"ר ועד בזק: "הגיע הזמן לתת ריספקט לעובדי בזק"

איציק בסלו נבחר ליו"ר ארגון העובדים הארצי של בזק, ועם אחריות לא פשוטה: 5,500 עובדים שנמצאים בהליך היסטורי של פרויקט תשתית הסיבים האופטיים. האם יוכל להבטיח את עתידם גם בטווח הרחוק? והאם יתמוך במאבק של חברות הבת? | ריאיון
יהודה לוינגר |  11
איציק בסלו, יו"ר ועד בזק (צילום שלומי אמסלם)
בחודשים האחרונים התחוללה דרמה בבזק, כאשר לאחר עשרות שנים התחלפו "החמישייה" - ראשי ועד בזק, ובמיוחד לאור עזיבתו של היו"ר המיתולוגי שלמה כפיר וקביעת בחירות מהירות, כאשר ביוני האחרון נבחר "אחרון החמישייה" - איציק בסלו לראשות הוועד.
חברת התקשורת הענקית עוברת מהפכה של ממש עם תשתית הסיבים האופטיים שנפרשת ברחבי הארץ, משבר הקורונה, והמעבר של אלפי עובדים מעזריאלי בתל אביב לחולון ושינוי התנאים להם הורגלו. כל אלו נפלו על הכתפיים של בסלו שבריאיון ראשון חושף את התכניות שלו לעובדים, מה עמדתו לגבי המאבק של חברות הבת של בזק: פלאפון ובזק בינלאומי, והאם ברגע האמת גם ישתמש בכוח העצום של הועד כדי להזיז עניינים גם לטובתם?
איציק בסלו, בן 56, אבא ל-3 ילדים בוגרים, וותיק בחברה ועובד בבזק כבר 33 שנים, וצמח מלמטה. תפקידיו רבים ומגוונים: מההתחלה בארכיב, עד קניינות, בינוי, לוגיסטיקה, מחסנים,  ולבסוף במשך 20 שנה בתפקידים בחטיבת הכספים בבזק ומנהל כוח אדם. לפני 12 שנה נכנס לארגון העובדים הארצי, והיה חלק מהחמישייה כיו"ר הועד של חטיבות המטה.
נסביר רגע: הנהלת ועד העובדים של בזק, ועד ענק החולש על 5,500 עובדים, מתחלקת לחמישה שמעצבים את ארגון העובדים הארצי: 4 לפי אזורים גיאוגרפיים (יו"ר חיפה והצפון - ניסים לוי, יו"ר ירושלים והדרום - משה (קיקו) ארדיטי, יו"ר המרכז - אליאב מזגני, ויו"ר תל אביב והשרון - רמי בן מרדכי) ויו"ר חטיבות המטה. מתוך החמישייה אחד מהם יכול להיות יו"ר הארגון הארצי. בסלו ששימש כיו"ר חטיבות המטה, התמודד בבחירות וניצח ביוני האחרון ברוב של שני שליש.
מה מצבם של עובדי בזק היום בעיניך? 
"תמיד השכלנו לערוך הסכמים רב שנתיים בשביל להביא כמה שיותר יציבות וודאות בתוך החברה לעובדים, ותמיד מקסמנו הסכמים כדי להביא לעובדים הבטחת מקום עבודה ורשת ביטחון. חשוב לזכור שבזק זו חברה עסקית לכל דבר עם תחרות לא פשוטה ומורכבת, וההסכם האחרון היה בידיעה שנכנסים לפרויקט של הסיבים אופטיים - פרויקט התשתיות הכי גדול במדינת ישראל, יותר מהפרויקט של הרכבת התחתית ורכבת ישראל. הכנו את הקרקע בהסכם שיביא וודאות, ולראשונה אחרי 25 שנה יש וודאות וכמעט שאין פרישה אלא רק במספרים קטנים. אם בעבר התייעלנו כל שנה ב-200-300 עובדים, היום יש מגמה הפוכה שאנחנו קולטים עובדים והיום החברה בהיקפי עבודה אדירים והפעילות מאוד גדולה. פרויקט הסיבים נתן המון עבודה ואופק תעסוקתי ואנחנו מברכים על זה".
מה האופי שלך כיו"ר ועד? 
"בבזק השתרשו יחסי עבודה במשך המון שנים של הגינות וכבוד הדדי עם ההנהלה, אבל זה לא אומר שבנושאים שהם מהותיים ואם אין ברירה, אנחנו ננסה למצות במשא ומתן בהידברות מכובדת, אבל ברגע שזה לא יהיה ויהיו דברים מהותיים - מה שנקרא בדמנו - לא אהסס לנקוט בכל האמצעים שעומדים ברשותי, החוקיים, לרבות שביתה והכול. אעשה הכול כדי להימנע מזה, מתוך אחריות עצומה כלפי החברה והעובדים.
מהם הקשרים שלך עם יו"ר בזק גילי שרון והמנכ"ל דודו מזרחי?
"עם גילי שרון אין היכרות ומעולם לא ישבתי איתו. דודו מזרחי גדל ככלכלן מתחיל בחטיבה שאני הייתה בה מנהל כוח אדם, ויש הערכה ביני לבינו ואנחנו מכירים אחד את השני, ואני יכול להגיד שלרוב האינטרסים של העובדים וההנהלה מנוגדים וכל אחד מייצג את הצד שלו בצורה הכי עניינית ומקצועית שיכולה להיות, ולי יש את היושרה שלי ולו את היושרה שלו וכל אחד מגן על האינטרסים שלו. מה שחשוב זה החברה והעובדים".
נעבור רגע על הדברים שהבטחת בבחירות, הראשון: עבודה מהבית.
"לגבי עבודה מהבית הגענו להסדר שרוקם עור וגידים ומיושם כבר שבועיים בתוך החברה. לעובדי המשרדים בבזק יש אפשרות ליום בשבוע עבודה מהבית והדבר הזה הוא win-win. העולם של אחרי הקורונה הוא לא כמו שהיה לפני, ויש דעות לכאן ולכאן, והעובדים קיבלו מתנה וחובת ההוכחה עליהם והם מוכיחים את עצמם וזה מגן עליהם".
והגיבושים בחו"ל?
"לצערי הקורונה כבר שנה שנייה, ויש כאלה שהצליחו להוציא לפועל גיבושים בתוך החברה ויש כאלה שלא. בבזק יש מסורת של הרבה שנים של גיבושים בחו"ל כל שנה לעובדים, והיו כאלה שערכו גיבושים בארץ, ואנחנו מוצאים את הפתרונות זמניים: הוצאנו במהלך השנה לעובדים הטבות במקום הגיבושים, ואם לא יהיה קורונה - הגיבושים בחו"ל יחזרו".
המעבר לחולון: האם לא הייתה הרעה לעובדים?
"בסופו של דבר בית בזק היה צריך לעבור מתל אביב עזריאלי לחולון, וזה היה אמור לקרות מתישהו. אין ספק שעזריאלי זה המקום הכי מרכזי והכי נגיש בישראל. בסוף היינו צריכים לעבור מקום ולראשונה נבנה מבנה מרכזי, קומפלקס שנבנה בהתאם לדרישות בזק, עזריאלי חולון, והושקעו שם מיטב המעצבים והאדריכלים ואנשי מקצוע כדי לבנות את בית בזק הכי חדשני שיכול להיות וריכזנו לראשונה את כל עובדי המטות במבנה מרכזי. נכון, חולון זה לא עזריאלי, אבל כך היה כל מקום אחר וכל מקום לא יהיה מרכזי כמו עזריאלי. יש כאלו שזה האריך להם את הדרך, ויש כאלה שהדרך התקצרה להם. אני חושב שבמתכונת של עבודה מהבית שנכנסה והתחשבות של המנהלים ועוד צעדים שעשינו: פסטיבלים במבנים וברחבה שעושים אחת לחודש בחודשי הקיץ, ועוד כמה שיותר צעדים שיקלו על העובדים שהורגלו במבנה עם חדרים ועכשיו באופן ספייס - זה שינוי מהותי, ובסופו של דבר אני אעשה הכול לשפר את סביבת העבודה ותמיד עם יד על הדופק במגמה לשפר את סביבת העבודה עבור העובדים".
עבודה באופן ספייס עדיפה בעיניך?
"יש יתרונות גם לאופן ספייס וגם למשרדים. המבנה הוא גם חדשני והוא לא אופן ספייס במובן הקלאסי, יש יותר מרחבים וזה שינוי. נכון שאין פרטיות כמו בחדר בו העובד יושב, מצד שני העובדים יותר נגישים".
מה ההתכניות שלך לאחרי החגים? העובדים יכולים לסמוך עליך? 
"לאחר החגים, בטווח הרחוק: מי שמכיר אותי יודע שאחד הדברים הבסיסיים בהסכמים שאני הייתי חלק מהם, בשלושה האחרונים, שההסכמים יהיו רב שנתיים לכמה שיותר שנים. היום הסכם העבודה הוא עד 2025 והפרישה עד סוף 2026, ואני והחברים לחמישייה נדע למקסם כשיגיע הזמן את תנאי ההסכם ולדאוג לעובדים. בזק זו חברה עסקית בתחרות לא פשוטה, ואני מאמין בלב שלם שהחברה שלנו ממוצבת במקום טוב, חברה משגשגת ובצמיחה וזה טוב לעובדים, ופה תהיה חובת ההוכחה עלינו לאופק תעסוקתי ולרשת ביטחון".
אתה מזכיר את התחרות, בזק היא לא מונופול?
"בזק מזמן לא מונופול, והגיע הזמן לתת קצת ריספקט לחברה שהיא לאומית, גם אם היא לא נתפסת ככזו. יש בחברה עובדים עם עשרות שנים של ידע וטובי המהנדסים ואנשי התקשורת בשוק, ואם הייתה בעבר התשתית של הנחושת עכשיו עוברים לאופטי וזה הכול בזכות אותם אנשים. חשוב לחדד: היום העובדים של בזק - הוותיקים והעובדים החדשים, מאות שקלטנו וממשיכים לקלוט אם במוקדים, אם עובדי תשתיות, טכנאים ושירות לקוחות, חבר'ה אחרי צבא שמשתלבים עם הוותיקים - עושים היסטוריה היום: בונים את תשתית הסיבים של מדינת ישראל שתהיה לעשרות שנים קדימה, ופה צריך לתת ריספקט לעבוד ולעובדים האלה בבזק ומה שעשתה בזק בתקשורת ומה שהיא מביאה אליו. כל זאת למרות התחרות, ולמרות שאנחנו עובדים עם ידיים קשורות, גם בגלל המדינה".
אי אפשר בלי לשמוע את התייחסותך למאבק של חברות אלפא: פלאפון ובזק בינלאומי וסכסוך העבודה שם:
"אני רוצה להגיד לך שאני מבין, כיו"ר ארגון עובדים, שהתפקיד שלי לדאוג לעובדים ולפרנסה ואני מבין ומזדהה עם הכאב והמצוקה של החברות-בנות שרואים לנגד עיניהם פעילות רבת שנים ומפוארת שנבלעת בתוך המיזוג, ואני גם מבין שלצערי העולם התחרותי בתקשורת הוא משתנה וחייבים להתאים את הפעילות של החברת-בנות לעולם החדש וזה כולל צעדים לא קלים. אבל ארגון העובדים יידע לתת כתף במידת הצורך ובעיתוי הנכון".
אתה לא מהסס לומר שתעזור במידת הצורך?
"אני לא מהסס, ומחזיר אותך לבדוק שבאופן אישי, בתפקיד הקודם שלי, עוד שהיו המאבקים הקודמים של פלאפון, אני בעצמי עליתי לתקשורת והשתתפתי במאבקים שלהם ואני מבין אותם לגמרי כנציג עובדים".
המאבק של חברות-הבת בסוף יכול להגיע גם לבזק עצמה:
"כשנגיע לזה, בסוף מדובר בעובדים ועובדי בזק, נדע לשבת עם כל הצדדים ולהגיע להבנות שיהיו מקובלים כל כולם והייתי רוצה להוסיף גם ולאחל שנה טובה וחג שמח לעובדי ועובדות בזק, גם לעובדים של חברות הבנות ולכל עם ישראל".
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    לעזאזל מה שאנחנו נותנים...העיקר שיתנו לנו....
    אלי 09/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 2
    בתור מי שסובל מהקירקס שעושים אנשי בזק והחברות הכפופות מול ביתו של 'הקונה החדש' שרוצה התיעלות (אולי)....אז כבר הבנתי שאני כלקוח לא מעניין את העובדים. גם העבודה והתפוקות שלהם לא מעניינות אותם. רק המשכורת והתנאים..כי לזה הם התרגלו... אבל מה לעשות והגבינה זזה קצת חדר אחר...
    סגור
  • 10.
    האיש הנכון במקום הנכון בזמן הנכון
    מוטי א פנסיונר 09/2021/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני מכיר את איציק באופן אישי, זהו אדם ישר הגון ויידע לנווט הכי טוב את עובדי בזק. יישר כוח והצלח.
    סגור
  • 9.
    הייצוג הכי מקצועי שיכלו לקבל העובדים
    תומכת 09/2021/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תודה איציק על העשייה והתמיכה בעובדים, אני מרגישה ביטחון בעבודה והרבה בזכותך. תמשיך ככה ולאט לאט כולם יכירו אותך וידעו שיש למי לפנות
    סגור
  • 8.
    אתה חי באשליות יו"ר הוועד
    דב 09/2021/08
    הגב לתגובה זו
    1 3
    העולם משתנה וכל מקומות העבודה משתנים. מציע שכוועד תעזרו ליברה שלכם להישאר רלוונטית וליצור את עצמה מחדש. זה שתדאגו לתחת שלכם רק יגאום לספינה לשקוע יותר מהר. תפיסת וועדי העובדים מיושנת ושייכת לעולם שכבר נכחד
    סגור
  • 7.
    כתבת השקר הגדול
    צפוני 09/2021/08
    הגב לתגובה זו
    0 2
    כל הכתבה הזאת זה שקר אחד גדול, נתחיל מהיחס לעובדים סליחה העבדים החוזים השעתיים והקבועים חדשים הם פשוט עבדים ולא עובדים רודים בהם מאיימים עליהם ו״אונסים״ אותם בעבודה כמויות של משימות שלא הגיוניות לאדם אחד דרישות מטורפות ומשכורות רעב, הועד בראשות ביסלי אישר להנהלה להכניס קבלנים חיצוניים שאין ולו טיפת ידע וטיפת שירותיות כמו לעבדים בבזק רוב פרוייקט הסיבים מבוצע על ידי הקבלנים וככה גם הפרנסה מהעבדים נלקחה בחסות הועד של ביסלי, לא רחוק היום ובזק תהפוך להוט הכל יופעל על ידי קבלנים חיצוניים וההנהלה החזירה תספור את הכסף, עאלק אופק תעסוקתי פשוט בדיחה מגייסים עבדים על מנת להעיף אותם הביתה עוד כמה שנים קודם יקרעו להם את הצורה ואז יזרקו אותם לכל הרוחות זה הועד בראשות ביסלי אדם שהצהיר בקמפיין הבחירות שלו שהוא חבר של מנהלי אגפים ומחלקות וסמנכלים בבזק זה כבר היה צריך להדליק מנורה אדומה לעבדים אבל הכל היה מכור מראש, גם כל שאר חבריי החמישייה עבדו על העבדים הם דואגים לכיסא שלהם ולכסף שלהם והעבדים ממש לא מעניינים אותם, ביסלי הגיע הזמן להתעורר אל תמשיך בדרכו של הזקן שלמה כפיר שמכר את נשמתו לשטן וזרק את כולם
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    בושה וחרפה
    משה כהן 09/2021/07
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בושה שלאחר שלושים שנות עבודה בבזק, יוצאים לפנסיה עם 5000 שקל. תתחיל לדאוג לגמלאים.
    סגור
  • 5.
    להחליף את השם ל''לוחמי הקשר'' (ל"ת)
    יעקב 09/2021/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    ריספקט עלק. כסף זה כל מה שמעניין אתכם. חחח.. (ל"ת)
    גילה 09/2021/07
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 3.
    פרזיטים
    גבי 09/2021/07
    הגב לתגובה זו
    2 3
    חברה שבעה ועצלנית
    סגור
  • 2.
    חכה שתכיר את גיל ..
    משה 09/2021/06
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כבר לא תדבר בכזו ממלכתיות ממליץ לך בחום להתכונן נפשית ו פיזית
    סגור
  • 1.
    מי מספר אחת ? (ל"ת)
    ורד 09/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור