קריירה ולימודים

מענק חדש בדרך: מי יזכו לקבל דמי לידה מעכשיו?

אושר בטרומית: הארכת תקופת הלידה וההורות לאמא לפעוט עם מוגבלות מורכבת, שר העבודה, יואב בן צור: "הצעת חוק ראויה שלוקחת בחשבון מצב של לידה עם מוגבלות מורכבת שעד היום לא היה לה מענה הולם בחוק", אושר בטרומית: אב לילד שנמצא בהחזקתו ובטיפולו הבלעדי – יהיה זכאי לתקופת לידה והורות כפי שהייתה מגיעה לאם    
מערכת ice | 
מענקים (צילום shutterstock, freepik)
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק עבודת נשים, של חברי הכנסת יעקב אשר ומשה גפני, אליה הוצמדה הצעה של חברת הכנסת אימאן ח'טיב יאסין וקבוצת חברי כנסת והצעה של חבר הכנסת יוסף עטאונה. 16 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לדיון בוועדת העבודה והרווחה.       
מוצע להאריך את תקופת הלידה וההורות בחמישה שבועות נוספים עבור עובדת שהילד אשר ילדה הינו פעוט עם מוגבלות מורכבת וכן להאריך בהתאמה את התקופה בה היא תהיה זכאית לדמי לידה. מוצע כי השר ייקבע בכללים מיהו פעוט עם מוגבלות מורכבת שלגביו תחול הזכאות כאמור. 

שר העבודה, יואב בן צור: "מדובר בהצעת חוק ראויה שלוקחת בחשבון מצב של לידה עם מוגבלות מורכבת שעד היום לא היה לה מענה הולם בחוק. הגענו להסכמה עם המציעים ומשרד האוצר שנתכנס להגדיר את המנוח פעוט עם מוגבלות מורכבת כך שמחד יינתן מענה למקרים בהם יש צורך אמיתי במתן מענה ומאידך לשמור על המסגרת התקציבית שלא תתפרץ יתר על המידה".  
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חוק עבודת נשים וחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב) קובעים את הכללים לגבי תקופת הלידה וההורות והזכאות לדמי לידה עבור חלק מתקופה זו. אורכה של תקופת הלידה וההורות משתנה ותלוי בנסיבות מיוחדות כגון: לידה של ילד פג, לידה של מס' ילדים בלידה אחת, או במקרה בו התינוק מאושפז וכדומה. 
עם זאת, במצב החוקי הקיים אין מענה למקרה בו הילד שנולד הינו פעוט עם מוגבלות מורכבת, ואז נדרשת הארכה של תקופת הלידה וההורות עקב הצרכים המיוחדים של הילד המחייבים תוספת טיפול והשגחה צמודה. כמו כן, בעוד ילד רגיל זכאי למסגרת חינוכית כבר מגיל 3 חודשים, הזכאות למעון יום שיקומי לפעוט עם מוגבלות הינה מגיל 6 חודשים בלבד". 
במקביל לכך, מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק עבודת נשים של חברת הכנסת שרן השכל. 22 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לדיון בוועדת העבודה והרווחה. מוצע לקבוע שאב, שהילד שנולד לו נמצא עמו בהחזקתו ובטיפולו הבלעדי, יהיה זכאי לתקופת לידה והורות כפי שהייתה מגיעה לאם. 
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "סעיף 6 לחוק עבודת נשים מקנה כיום לאב זכות לתקופת לידה והורות בשני מצבים בלבד: כשנבצר מהאם לטפל בילד מחמת נכות או מחלה או כשהאם ויתרה על חלק מתקופת הלידה וההורות וחזרה לעבוד. החוק אינו נותן כל פתרון לאב שהוא הורה יחיד, לדוגמא – אב שנותר עם תינוקו לאחר שהאם נפטרה בלידה או סמוך לה. לפיכך מוצע לקבוע, שאב שהוא הורה יחיד יהיה זכאי לתקופת לידה והורות כמו אם. הסדר זה יחול מכוח סעיף 9ג לחוק אף על ילד מאומץ עד גיל 10".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה