קריירה ולימודים

תהרגו ותקבלו כסף: מדינת האויב בהבטחה מפתה לאזרחים

פיצויים למשפחות הרוגי חיזבאללה מציתים סערה פוליטית בלבנון. הביקורת מתמקדת בעובדה שחיזבאללה פתח במערכה צבאית ללא אישור ממשלתי או פרלמנטרי, בעוד המדינה מתקשה לעמוד בתשלומי השכר לעובדיה
מערכת ice |  3
ביירות, לבנון (צילום יוטיוב/ Travel Lapse)
בעוד שהגבול הישראלי-לבנוני רועש מקולות הירי, סערה פוליטית מתחוללת בביירות סביב החלטה שנויה במחלוקת: הממשלה הלבנונית אישרה תשלום פיצויים בסך 20,000 דולר לכל משפחה של לוחם חיזבאללה שנהרג בעימותים עם ישראל. החלטה זו, שהתקבלה על רקע משבר כלכלי חריף בלבנון, מעוררת שאלות נוקבות לגבי סדרי העדיפויות הלאומיים ומעמיקה את הקרע בין תומכי חיזבאללה למתנגדיו.
"בזמן שחזית דרום לבנון ממשיכה לבעור... הממשלה החליטה להעניק סיוע כספי עבור כל יורש של הרוג בחיזבאללה", דיווחה מגישה בערוץ אל-חדאת' הלבנוני, והוסיפה כי "ההחלטה הממשלתית יצרה פילוג בקרב הלבנונים". הביקורת מתמקדת בעובדה שחיזבאללה פתח במערכה צבאית ללא אישור ממשלתי או פרלמנטרי, בעוד המדינה מתקשה לעמוד בתשלומי השכר לעובדיה.

ח"כ ראדה איוב, מ"הכוחות הלבנוניים", הגישה שאילתא לראש הממשלה נג'יב מיקאתי בנוגע לחוקיות התשלומים. "הממשלה החליטה לשלם עבור הפיצויים להרוגים מחיזבאללה מעתודת התקציב, כאשר חיזבאללה הכריז על מלחמה בהחלטת איראנית," טענה איוב בראיון לאל-חדאת'. היא הביעה חשש שמהלך זה עלול לעודד את המשך הלחימה על חשבון אזרחי לבנון.
מנגד, מקור ממשלתי אנונימי הדגיש כי ההחלטה התקבלה פה אחד, לבקשת מועצת הדרום המזוהה עם חיזבאללה. יתרה מזאת, הפרלמנט שוקל הצעת חוק למתן פטור ממיסים ואגרות לתושבי דרום לבנון בשל המלחמה - צעד שאיוב מגדירה כ"שוחד מחיזבאללה על חשבון המדינה לאזרחים הממורמרים."
הוויכוח חושף את מורכבות היחסים בין חיזבאללה, הנתפס כמגן הדרום, לבין מוסדות המדינה הלבנונית. בעוד תומכי הארגון רואים בפיצויים הכרה בהקרבה למען המולדת, מבקריו טוענים כי הדבר מעמיק את אחיזתו של חיזבאללה במדינה ומעודד הסלמה צבאית על חשבון הקופה הציבורית.
שאלות נוספות עולות לגבי היקף הזכאות: האם הפיצויים יינתנו גם למשפחות לוחמים שנהרגו בסוריה? ומה לגבי אזרחים לבנונים שנפגעו בקרבות? התשובות לשאלות אלו עשויות להשפיע עמוקות על המרקם החברתי והפוליטי בלבנון.
בינתיים, הלחימה בגבול נמשכת ללא הפוגה, כשכל צד מאשים את רעהו בהסלמה. עבור תושבי דרום לבנון, הדיון על פיצויים הוא משני לנוכח המציאות היומיומית של אזעקות, פגיעות טילים ופינויים. השאלה הגדולה נותרת: האם ובאיזה מחיר תשיג לבנון את השקט הנכסף בגבולה הדרומי?
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אם כך מדינת לבנון נכנסת למלחמה עם ישראל
    אבי 06/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה לא תוקפים אותה כמדינה?
    סגור
  • 2.
    חבירה
    איש חזון 06/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם לבנון תחבןר לישראל ויחסלו את חיזבללה הרווח ללבנון יהיה עצום בהתאוששות כלכלית בהשקעות בחיים משותפים יתרמו בגדול לכולם. והרוצחים השפלים עם דמיונות השטן ימוגרו
    סגור
  • 1.
    לבנון כולה במצב מלחמה עם ישראל. כולם יסבלו שם. (ל"ת)
    יהודה קפלן 06/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור