מוריס קאהן: המיליארדר מאמדוקס שחולם להגיע לירח

מי אתה מוריס קאהן? הוא הכיר לישראלים את מדריכי הטלפונים, ובהמשך נכנס לעסקי תשתיות התקשורת שהפכו אותו למיליארדר. בגיל 92, הוא לא עוצר ומכוון גם לחלל. 
מערכת ice | 
מוריס קאהן (צילום ויקיפדיה,Dafna.liza,(CC BY-SA 4.0))
מוריס קאהן יליד 1930, איש עסקים ומיליארדר ישראלי, ממייסדי דפי זהב ואמדוקס. הונו, נכון לראשית 2022 (על פי המגזין פורבס), עומד על כמיליארד דולר.
ביוגרפיה עסקית
קאהן נולד בעיירה באנוני שבדרום אפריקה ועלה לישראל בשנות ה-50 במסגרת תנועת נוער ציונית עם אשתו ז'קלין ושני ילדיו, בנג'מין ודיוויד. בשנותיו הראשונות בארץ נדד בין עבודות ופרויקטים, בין היתר בחלקאות ובתעשייה, עד שב-1967 ניגש למכרז של משרד התקשורת להפקת מדריכי טלפונים. היה זה כנראה אחד האירועים המכוננים בקריירה העסקית של קאהן, שהוביל לפרסום מדריכי טלפונים, להם קרא "דפי זהב" וזכו להצלחה גדולה.
בראשית שנות ה-80 לקח קאהן את העסק עוד צעד קדימה, כשייסד עם בועז דותן ואבינועם נאור את עורק אינפורמיישן – חברה שעסקה במכירת תוכנות מחשב לפיתוח והפקה של מדריכי זהב בעולם והייתה למעשה הבסיס לחברת אמדוקס, אשר 50% ממנה נמכרו לספקית התקשורת האמריקאית סאות'ווסטרן בל ב-1985. בהמשך, החלה אמדוקס להתמקד בפיתוח תוכנות לגבייה ולניהול השירות עבור חברות טלפון.
את עסקיו קאהן ניהל קאהן באמצעות קבוצת עורק שהחזיקה ב-50% הנותרים מאמדוקס עד הנפקתה בבורסה בארצות הברית בסוף שנות ה-90. בשלב זה החליט גם לממש את מניותיו בכמיליארד דולרים. בשנת 2004 מכר קאהן את החזקותיו בדפי זהב לקרן ההשקעות מרקסטון תמורת כ-500 מיליון שקלים.
לאורך השנים הקפיד קאהן להשקיע במגוון גופי תקשורת כגון: חברת הכבלים ערוצי זהב, חברת התקשורת הבינלאומית קווי זהב, נטוויז'ן, מקסימדיה, אלפא קארד (שנמכרה אחר כך לבנק לאומי), אייפטסר, AIG ישראל, נטקום ועוד. בנוסף, יחד עם האחים צבי ושמואל מיתר, היה שותף קאהן להקמת חברת Aurum, ודרכה הוא משקיע בחברות ובמיזמים הפועלים בתחום הקלינטק.
תחום אחר בו מורגשת טביעת האצבע של קאהן הוא זה הנוגע להקמת מצפים תת ימיים. על רקע חיבתו העזה לים, ייסד קאהן את חברת Coral World, המחזיקה ומנהלת מצפים תת ימיים בשורה של ערים ברחבי תבל. במסגרת זו חנך קאהן ב-1975 את המצפה התת הימי הראשון באילת. בנוסף, סייע בהקמת "תחנת המחקר מוריס קאהן לחקר הים מבית הספר למדעי הים", אשר משתייכת לאוניברסיטת חיפה  וחוקרת את המערכת האקולוגית באזור הישראלי של הים התיכון.
להתחיל מבראשית
הרומן של קאהן עם החלל, יצא לדרך ב-2012, כאשר תרם סכום של כ-40 מיליון שקלים לעמותת SpaceIL למען הקמת פרויקט "בראשית". ב-2021 תרם, לצד פטריק דרהי ומרטין מושל, תרם כ-70 מיליון דולרים למשימת "בראשית 2", ומונה ליו"ר דירקטוריון SpaceIL. "אנחנו התחלנו ואנחנו צריכים להשלים. אנחנו נגיע לירח ונשים את הדגל שלנו על הירח", הצהיר בריאיון לתוכנית הטלוויזיה "פגוש את העיתונות".
קאהן פועל לקידום מנהיגות צעירה בישראל, באמצעות עמותת LEAD שהקים ב-1999. כמו כן הוא תורם לעמותת צלול שהוקמה באותה השנה על ידי בנו, בנג'מין קאהן, ופועלת לשמירה על מקורות המים של ישראל, הימים, הנהרות והנחלים. על פעילותו בתחום איכות הסביבה, הוענק לו ב-2008 פרס מפעל חיים מטעם חיים וסביבה, המאגד את ארגוני הסביבה בישראל.
לקאהן הוענקו גם אות אות התעשיין בבית הנשיא ופרס בוני ציון ע"ש סילבן אדמס, אשר נועד להוקיר את פועלם ותרומתם של עולים ממדינות אנגלו-סקסיות. קאהן מחזיק גם בתואר עמית של כבוד מטעם אוניברסיטת רייכמן (המרכז הבינתחומי) בהרצליה, וב-2019 הוא אף נבחר להשיא משואה ביום בעצמאות ה-71 למדינת ישראל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה