bdi spot

פחות ספרים, יותר מוצרי פנאי ורשתות חברתיות

אז כמה אתם באמת קוראים ספרים? מבדיקה מיוחדת שערכה חברת CofaceBDi עולה כי בשנת 2023 שוק הספרים צפוי להציג קיטון בהיקף הפעילות בהשוואה לשנה הקודמת. מוערך כי שוק הספרים יציג בשנת 2023 הכנסות בהיקף של כ- 560 מיליוני שקלים, קיטון של כ- 2% בהשוואה לשנת 2022, אז הסתכמו הכנסות השוק בכ- 570 מיליוני שקלים. 

בשיתוף CofaceBdi |  5
צילום unsplash
מוערך כי מספר נקודות המכירה המתמחות הפועלות בישראל (רשתות וחנויות פרטיות) עומד על כ- 400. לצד החנויות המתמחות פועלים שחקנים נוספים המשווקים ספרים ביניהם, חנויות כלי כתיבה וציוד משרדי, רשתות מזון, רשתות סטוק, חנויות נוחות, אתרי אינטרנט והוצאות לאור במכירה ישירה.
לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDi, "שוק הספרים סובל בשנים האחרונות מירידה בשיעור אוכלוסיית הקוראים זאת עקב צריכה גוברת של תכנים ברשתות החברתיות ושירותי צפייה בטלוויזיה. כמו כן תחומי קריאה כגון בישול ומדריכי טיולים ירדו משמעותית בשנים האחרונות לאור צריכת המידע ישירות מהרשת האינטרנטית. בנוסף, ישראלים רבים מבצעים רכישות ישירות של ספרים באתרי סחר בינלאומיים דוגמת אמזון.
בין הקטגוריות הבולטות בשוק נציין את קטגוריית הספרות הרומנטית שמציגה גידול בשנים האחרונות וכן קטגוריית ספרי ילדים השומרת על היקף מכירות יציב לאורך השנים. על רקע העלייה ביוקר המחיה הפוקד את המשק הישראלי בתקופה האחרונה, ישראלים רבים מוצאים פתרון בדמות רכישת ספרים משומשים לצד צריכת שירותי הספריות העירוניות".

בשוק הספרים פועלים מגוון סוגי שחקנים ביניהם: רשתות ספרים מתמחות, חנויות ספרים פרטיות, הוצאות לאור, אתרי אינטרנט מקומיים ונקודות מכירה שאינן מתמחות.
קטגוריית רשתות הספרים המתמחות כוללת חברות שפעילותן העיקרית הינה מכירת ספרים והן מפעילות 3 סניפים ומעלה תחת אותה רשת. שוק הספרים בישראל נשלט ברובו על ידי שתי הרשתות "סטימצקי" ו"צומת ספרים" אשר מהוות קרוב ל- 70% מהכנסות השוק (רובם המוחלט של קטגוריית רשתות ספרים מתמחות).
בשנים האחרונות ועל רקע הירידה בצריכת ספרים, סטימצקי וצומת ספרים מגדילות את תמהיל המוצרים המשווקים בסניפיהן במוצרים כגון ציוד משרדי, צעצועים ומשחקים, תקליטים, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה ואף ציוד לקמפינג.
כמו כן, בשוק פועלות חנויות פרטיות המתמחות במכירת ספרים, לצד הוצאות לאור המשווקות באופן ישיר את ספריהם וכן שחקנים נוספים המפעילים אתרי אינטרנט לממכר ספרים. נציין כי במקרים רבים הוצאות הספרים מציעות הנחות ללקוחותיהם המבצעים רכישה ישירה באתריהם. בנוסף ישנם שחקנים שאינן מתמחים בשיווק ספרים כגון רשתות מזון, רשתות סטוק, רשתות ציוד משרדי וחנויות נוחות אשר משווקים ספרים כחלק מתמהיל המוצרים שלהם.
מוערך כי נתח ההכנסות של רשתות הספרים (הרוב המוחלט של הרשתות "סטימצקי" ו- "צומת ספרים") יעמוד בשנת 2023 על כ- 70% ויסתכם בכ- 392 מיליוני ₪.
שוק הספרים מאופיין בעונתיות אשר באה לידי ביטוי בהיקפי רכישה משמעותיים בחודש יוני (שבוע הספר). מוערך כי בחודש זה חל גידול של כ- 25%-30% במכירות השוק. הגידול נובע בין היתר מקיום ירידים, אירועי תרבות שונים ופריסת מבחר רב של ספרים במוקדים מרכזיים.
כמו כן, ישנו גידול, בשיעור מתון יותר, בשבועות הסמוכים לחגי תשרי ופסח, זאת כחלק מרכישת ספרים כמתנות חג. עם זאת, נראה כי בשנים האחרונות מעמדו של הספר כמתנה אטרקטיבית במגמת ירידה, כאשר הצרכן הישראלי נוטה לרכישת כלי בית, יינות ומוצרי פנאי אחרים על פני ספרים.

 
הערה:
הניתוח כולל ממכר ספרים במגוון נקודות מכירה שונות, מתמחות ושאינן מתמחות. לא כולל שיווק משחקים ומוצרי פנאי הנמכרים בחנויות הספרים.

 
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    ברירה!
    אנצי! 07/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כדי להיות משורר אתה צריך להיות מאוהב או אומלל-פרנסיס בייקון!
    סגור
  • 4.
    כושר!
    אנצי! 07/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חשיבות הקריאה למוח זה כמו ההתעמלות לגוף-פרנסיס בייקון!
    סגור
  • 3.
    ניצול משאבים!
    אנצי! 07/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשיש לי כסף אז אני קונה ספרים.מה שנשאר אני קונה אוכל ובגדים-דיזדריוס ארסמוס מאמסטרדם פילוסוף!
    סגור
  • 2.
    בררנות אינטלקטואלית!
    אנצי! 07/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תיזהר שאתה קורא בספרי רפואה,אתה עלול למות משגיאת כתיב-מארק טווין!
    סגור
  • 1.
    קלסיקה!!!!
    אנצי! 07/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ספרים טובים זה ספרים שתמיד טוב לדבר עליהם,אבל אף פעם לא לקרוא אותם-מארק טווין!
    סגור