bdi spot

אחת מכל 14 חברות בבורסה נמצאת בסכנת קריסה מיידית

מי הן החברות והענפים שנמצאים בסכנה הגדולה ביותר? בדיקה מיוחדת ובלעדית של חברת CofaceBdi
בשיתוף CofaceBdi | 
ירידות בבורסה (צילום vecteezy)
מבדיקה מיוחדת שערכה CofaceBDi עולה כי בשנת 2022 חלה עלייה חדה במספר החברות בבורסה הנושאות הערת עסק חי, ואחת מכל 14 חברות בבורסה נמצאת בסכנת קריסה מיידית, לעומת אחת מכל 18 בשנה הקודמת. בשנים 2019-2021 חלה מגמת קיטון בשיעור הערות עסק חי אשר נבלמה בשנת 2022. בין הסיבות לגידול בשיעור הערות עסק חי נציין את המשבר בענף ההיי־טק בהתאם למגמה העולמית, לאחר תקופת הפריחה שחברות ההיי־טק והביומד חוו בתקופת הקורונה.

*נציין כי הערות עסק חי נרשמות בעיקר בקרב החברות המנייתיות.
 

נכון לסוף 2022, היו בבורסת תל־אביב 668 חברות, ו-48 מהן (7.2%) נשאו הערת עסק חי בדו"חות השנתיים, לעומת 37 חברות עם הערה בסוף 2021, המהוות 5.6% מכלל החברות בבורסה.
בשנה החולפת, כחלק מהתמודדות עם האינפלציה בשווקים רבים בישראל ובעולם, עלתה הריבית אשר מהווה מרכיב משמעותי בפעילות התזרימית של חברות רבות, ובהתאם הקטינה את האטרקטיביות בהשקעה בבורסה בכלל ובחברות סטארט-אפ בפרט. כך כחלק מהתמודדות עם המצב, אנו עדים לגלי פיטורים בהיי־טק. כמו כן, המלחמה המתמשכת באוקראינה הביאה למשבר אנרגייה לצד התייקרות במחירי סחורות המיובאים מאזור העימות.
כאמור, ההאטה במשק כבר נתנה את אותותיה בדוחות הכספיים של החברות הנסחרות בבורסה, עם עלייה לא מבוטלת בשיעור החברות שנרשמה להן הערת עסק חי בשנה החולפת. יתרה מכך, ניתן לצפות כי בשנה הקרובה תחול עלייה נוספת בכמות הערות עסק חי על רקע סביבת הריבית הגבוהה, אינפלציה חריפה, גלי פיטורים בהיי־טק ועוד. המציאות העסקית החדשה צפויה להקשות על פעילותן של החברות בבורסה לגייס הון ולקבל תנאי מימון נוחים לצד קושי בעמידה בהתחייבויותיהן.
2022 התחילה בצורה טובה, ואז החלה אינפלציה עולמית ובעקבותיה עליית הריבית. העלאת הריבית מורידה את המוטיבציה להשקעות בשוק ההון, היות שאג"ח ממשלתיות מספקות ריביות של 6% בשנה. החששות ממיתון הובילו לגלי פיטורים ולהידוק החגורה בכל החברות במשק. הנהלות חברות נוטות לקצץ בהוצאות. הבעיה היא בתזמון, לא מעט חברות שגייסו מזומנים בקלות בלתי נסבלת ב-2020-2021 הרגישו שהן יושבות על הר מזומנים וניפחו הוצאות. חברות כאלה שרפו מזומנים במחשבה שהן יוכלו להמשיך לגייס. מי שלא נערך וייצר לעצמו עתודה מספקת, לא יכול להתמודד עם התייקרות עלויות וירידה בביקושים.
כמעט כל החברות יושפעו מעליית הריבית והאינפלציה. מי שנמצא בסיכון גבוה יותר הן חברות ההיי־טק והביומד, מכיוון שהן חייבות לגייס כדי לממן את המשך פעילותן. ביומד הוא בהגדרתו ענף מסוכן מכיוון שהפיתוח אורך שנים. כמו כן, תחום האנרגיות המתחדשות נמצא בפסק זמן בעקבות החשש ממיתון עולמי, השאלה היא עד כמה חברות יצליחו להחזיק את עצמן עד שינוי מגמה בכלכלה העולמית.
התפלגות שיעור החברות עם הערת עסק חי - לפי ענפים:
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה