bdi spot

בדיקת Coface BDi: מה באמת קרה לעסקים בזמן המלחמה?

בחינת השפעותיה העיקריות של מלחמת חרבות ברזל משקפת תמונת מצב עסקית מורכבת, ובעלי עסקים רבים חווים קשיים בעסקים – אך מתי הקשיים בעסקים הופכים לסיכונים? 
בשיתוף CofaceBdi | 
צילום shutterstock, פלאש 90/ חיים גולדברג, אייל מרגולין, משה שי
המשק הישראלי הוכיח את עצמו לאורך השנים ביכולתו להסתגל באופן יעיל למציאות המורכבת בכפר הגלובלי בו אנו חיים, הכולל קשרי מסחר ותלות עסקית בין מדינות רבות. במרוצת השנים מדינת ישראל מיצבה את עצמה כאומת הייטק וחדשנות במפה העולמית  זאת למרות היותה משק קטן וריכוזי, הפועל באקלים גיאו-פוליטי מורכב לצד אתגרים ביטחוניים רבים, חוסר יציבות שלטונית, תלות גבוהה ביבוא, רגולציה ועודף בירוקרטיה בתחומים רבים ועוד.
לאחר התמודדות עם מגפת הקורונה בשנים 2020-2021, ההחל משק בשנת 2022 להציג התאוששות מרשימה עם צמיחה וגידול בפעילות העסקית. אולם, שנת 2023 טרפה את הקלפים: עם התעצמות לחצי האינפלציה ועליית הריבית, מתיחות חריפה בזירה הפוליטית והתפרצות מלחמת חרבות ברזל עקב אירועי ה-7 באוקטובר – כאשר נכון למועד כתיבת שורות אלה לא נראה מועד קרוב לסיומה, ויותר מכך ישנו חשש מהותי מהתרחבותה.
נציין כי המשק הישראלי התמודד עם אתגרים רבים נוספים עוד טרם פרצה המלחמה ביניהם: ירידה חדה בהשקעות בתחומי ההייטק והורדת דירוג האשראי עקב המחלוקות החריפות סביב הניסיון להפיכה משטרית, אי ודאות רבה, מלחמת רוסיה-אוקראינה שהביאה לעליות מחירים ומחסור במוצרים ועוד. יתרה מכך, מעל 90% מהעסקים בישראל הינם עסקים קטנים ובינוניים ורובם בעלי חוסן פיננסי נמוך, כאשר המשבר הנוכחי והשלכות המלחמה צפויים להקשות משמעותית על פעילותם העסקית הכוללת התמודדות עם התייקרות עלויות המימון, תחרות חריפה, ירידה בהיקפי הפעילות, קשיים רגולטוריים ועוד.
בחינת השפעותיה העיקריות של המלחמה משקפת תמונת מצב מורכבת הכוללת מחסור בכוח אדם בעיקר במגזרי הבנייה והחקלאות, שיבושים בשוק העבודה עקב גיוס למילואים של עובדים רבים כאשר חלקם אף בתפקידי מפתח במשק הישראלי, גידול בעלויות ההובלה ועלייה בזמני האספקה עקב הסטת מסלולי השיט עקב האיום החות'י, החרם הטורקי והחשש מהתרחבותו למדינות נוספות שמביא את היבואנים לחפש ספקים חלופיים ממדינות אחרות, התייקרות בתעריפי הביטוח וכן כחלק מהצורך לממן את הוצאות המלחמה והגירעון בעקבותיה, ישנו צפי לעליית המע"מ ועלייה בתשלומי המסים.
דירוג הסיכון שלCoface BDi  אומד את הסיכון במתן אשראי מסחרי לחברות ועסקים בישראל, תוך ניתוח החוזקות והחולשות של החברה והסביבה עסקית בה היא פועלת. בחינת התפתחות הסיכון של המשק הישראלי מעלה כי ניתן לראות מגמת עלייה בסיכון מתחילת שנת 2023 עם הצגת התוכנית להפיכה משטרית במקביל לאינפלציה וסביבת הריבית הגבוהה. ברבעון השלישי של שנת 2023 חלה עלייה נוספת בסיכון עקב פרוץ המלחמה.
רמת הסיכון של ענפים רבים עלתה כתוצאה מהשפעותיה השליליות של המלחמה ביניהם: ענף הבנייה ושיווק חומרי בניין הסובל ממחסור חמור בכוח אדם והתייקרות משמעותית במחירי התשומות וחומרי הגלם, ענף החקלאות אשר ספג מכה קשה כתוצאה מהמלחמה, לצד עזיבת פועלים זרים וחוסר גישה לאזורי חקלאות בצפון ובדרום, ענף התיירות שספג ירידה משמעותית בכניסת תיירים לצד ירידה בתיירות פנים, ענף בתי קפה ומסעדות אשר מטבעו ענף מסוכן ונאלץ להתמודד עם מחסור בכוח אדם, ענף שירותי בידור ופנאי הכולל לרוב עסקים קטנים ללא חוסן פיננסי המספקים שירותים שאינם חיוניים וחשופים להשבתה משמעותית בפעילות בזמני מלחמה, סגר וכדומה.
חשוב לציין שלא כל חברה הפועלת בענפים אלו מוגדרת ברמת סיכון גבוהה ובעלת סיכוי ממשי לכשל. כך שגם בענפים אלו פועלות חברות מבוססות, בעלות חוסן פיננסי, המתנהלות באופן מבוקר וזהיר ומצליחות לצלוח משברים ואתגרים.
מנגד ישנם ענפים אשר נהנים מביקושים קשיחים לצד חסמי כניסה גבוהים עבור שחקנים חדשים ביניהם: פרמצבטיקה, תעשייה ביטחונית שרשמה עלייה משמעותית בביקושים לנוכח המלחמה, תעשיית הכימיקלים, פלסטיק וגומי ועוד.
במסגרת סקר מיוחד ובלעדי שערכה חברת Coface BDi  על רקע המלחמה בקרב מאות מנהלים הפועלים במגוון תחומי  פעילות במשק הישראלי על מנת לאמוד את השפעות המלחמה במספר מועדים שונים עולה כי ישנה פגיעה משמעותית בהיקפי הפעילות של העסקים כאשר כ- 77% מהמשיבים ציינו בתחילת המלחמה על ירידה בהיקף פעילותם. מבחינת שיעור הפגיעה בהכנסות לפי מגזרי פעילות, בסקר האחרון שנערך בחודש אפריל 2024, עולה כי שיעור הפגיעה בענף הבנייה היה הגבוה ביותר ונאמד בכ- 27%, כמו כן מגזר השירותים חווה פגיעה ממוצעת של כ- 19% בהכנסות.
מניתוח הממצאים שהתקבלו עולה כי לרוב, ישנו יתרון לגודל והחברות הגדולות והמבוססות הינן חסינות יותר וספגו פגיעה נמוכה משמעותית ביחס לעסקים הקטנים, כך למשל, שיעור הפגיעה בהכנסות בקרב חברות המעסיקות 100 עובדים ומעלה עמד על כ- 6%-7% בעוד בקרב חברות המעסיקות 5-14 עובדים שיעור הפגיעה עמד על כ- 25%.
במסגרת הסקר, התבקשו המנהלים להעריך את השפעת סביבת הריבית הגבוהה על פעילותם העסקית במידה ותישמר ברמתה לאורך כל שנת 2024. הממצאים מדאיגים שכן כרבע מהמנהלים העידו שסביבת הריבית הגבוהה צפויה להביא לפגיעה משמעותית עד לכדי כשל.
כחלק מהניתוחים המיוחדים שעורכת חברת Coface BDi , בוצעה הערכה למספר החברות והעסקים שצפויים להיסגר בשנת 2024. מוערך כי שנת 2024 תציג גידול של כ- 4.6% במספר הסגירות, כ- 59.6 אלף חברות ועסקים, זאת על רקע השלכותיה השליליות של המלחמה, הירידה בהיקפי הפעילות של ענפים רבים, התייקרות בעלויות המימון, הקושי בגיוס כספים ועוד.
(בשיתוף CofaceBdi)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה