רכב

אור אדום למירי רגב: עליה חדה בהרוגים בתאונות אופנוע השנה

משלמים את מחיר ההפקרות: מתחילת השנה עלייה של 20% ברוכבי האופנועים והקטנועים ההרוגים בתאונות דרכים. מנכ"ל עמותת אור ירוק: "שרת התחבורה חייבת לאשר את התכנית הלאומית שתוביל לירידה של 50% בהרוגים בשנים הבאות"
מערכת ice |  1
תאונות אופנוע (צילום פלאש 90/ נתי שוחט)
רק ביום חמישי האחרון, נהרגו שני רוכבי אופנועים בתאונות דרכים: בשעות הבוקר נהרג רוכב מפגיעת כלי רכב בכביש 4, סמוך לאשדוד ובשעות הערב נהרג רוכב מפגיעת כלי רכב סמוך למחלף קיבוץ גלויות.
לא פחות מ-49 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2023, לעומת 41 רוכבים שנהרגו בתאריך המקביל בשנת 2022 - עליה של 20%. לשם השוואה, בכל שנת 2022 נהרגו 79 רוכבי אופנועים וקטנועים, המהווים 23% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים באותה השנה - כמעט כפול מחלקם במצבת הנהגים שנעמד בכ-13.4%.

על פי נתוני הלמ"ס ועמותת אור ירוק, בשנת 2022 נפגעו 1,353 רוכבי ורוכבות אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים בתחום העירוני. הם מהווים 58% מכלל הרוכבים שנפגעו בתאונות דרכים באותה שנה. 26 רוכבים נהרגו בערים ובישובים ו-394 נפצעו באורח קשה בשנת 2022.
מניתוח של עמותת אור ירוק עולה כי 49% מהרוכבים שנפגעו בערים נפגעו בתאונות מסוג חזית-צד, המאפיינות צמתים והשתלבות בין רחובות. 17% נפגעו בתאונות מסוג צד בצד, 10% נפגעו בתאונות מסוג החלקה, 7% נפגעו בתאונות מסוג חזית-אחור ו-6% בתאונות חזית-חזית.

מקור: למ"ס
תאונות אופנועים בחמש השנים האחרונות בחלוקה לפי ערים:
בתל אביב-יפו
נפגעו 1,931 רוכבי אופנועים וקטנועים בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מהם 20 רוכבים נהרגו ו-301 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 358 רוכבים, שבעה מהם נהרגו ו-70 נפגעו קשה.
בירושלים נפגעו 924 רוכבי אופנועים וקטנועים, מהם 21 רוכבים נהרגו ו-223 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 168 רוכבים, שניים מהם נהרגו ו-48 נפגעו קשה.
בפתח תקווה נפגעו 394 רוכבי אופנועים וקטנועים, מהם שני רוכבים נהרגו ו-66 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 66 רוכבים, 14 מהם נפגעו קשה.
ברמת גן נפגעו 385 רוכבי אופנועים וקטנועים, מהם רוכב אחד נהרג ו-65 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 68 רוכבים, 18 מהם נפגעו קשה.
בחולון נפגעו 377 רוכבי אופנועים וקטנועים, מהם חמישה רוכבים נהרגו ו-59 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 60 רוכבים, 17 מהם נפגעו קשה.
בחיפה נפגעו 337 רוכבי אופנועים וקטנועים, מהם שבעה רוכבים נהרגו ו-90 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 82 רוכבים, מהם רוכב אחד נהרג ו-28 נפגעו קשה.
בבת ים נפגעו 241 רוכבי אופנועים וקטנועים, מהם ארבעה רוכבים נהרגו ו-26 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 38 רוכבים, מהם ארבעה נפגעו קשה.
בראשון לציון נפגעו 204 רוכבי אופנועים וקטנועים, מהם ארבעה רוכבים נהרגו ו-72 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 36 רוכבים, מהם רוכב אחד נהרג ו-19 נפגעו קשה.
בבני ברק נפגעו 185 רוכבי אופנועים וקטנועים, מהם שלושה רוכבים נהרגו ו-24 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 39 רוכבים, שבעה מהם נפגעו קשה.
בנתניה נפגעו 166 רוכבי אופנועים וקטנועים, מהם שני רוכבים נהרגו ו-29 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 35 רוכבים, שישה מהם נפגעו קשה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל מפקירה את רוכבי האופנועים והקטנועים. העלייה הדרמטית השנה בשיעור הרוכבים ההרוגים בתאונות דרכים מחייבת את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לפעול על מנת לצמצם את מספר ההרוגים הגבוה.
"שרת התחבורה והבטיחות בדרכים חייבת לאשר את התכנית הלאומית שהכינו ברלב"ד אשר תוביל לירידה של 50% בהרוגים בשנים הבאות ותציל רוכבים רבים ממוות. שיפור תשתיות, הורדת מיסים על אמצעי בטיחות והגברת המודעות יובילו לחסכון בחיי הרוכבים. בנוסף לכך, גם על ראשי הערים מוטלת האחריות למפות את הרחובות והצמתים שבהם נפגעים מרבית הרוכבים ולפעול על מנת להפחית את הסיכון שלהם להיפגע בתאונת דרכים". 
דו"ח שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) השנה חושף את גודל הכישלון של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בצמצום היפגעותם של רוכבי האופנועים בתאונות דרכים בישראל. מהדו"ח עולה כי מדינת ישראל מדורגת במקום האחרון והגרוע מבין כל מדינות אירופה בצמצום מותם של רוכבי אופנועים בתאונות דרכים באחת-עשרה השנים האחרונות (2021-2011).
בין השנים 2011 ו-2021 הצליחו מדינות אירופה להוריד את ההרוגים בתאונות אופנועים בשיעור ממוצע של 2%. בישראל לעומת זאת, לא רק שלא נרשמה ירידה במספר הרוכבים ההרוגים, אלא נרשמה עליה חדה בשיעור של 6%  - הכי גבוה מכל מדינות אירופה. רק שש מדינות אירופיות רשמו עליה ברוכבים ההרוגים בשנים הללו. סלובקיה ופורטוגל נמצאות אחרי ישראל עם עליה של 3%.
מבט על המדינות המצליחות חושף כי לטביה נמצאת במקום הראשון עם ירידה של 6% במספר הרוכבים ההרוגים בתאונות דרכים. שוויץ ובלגיה הצליחו לצמצם את מספר הרוכבים ההרוגים בשיעור של 5% כל אחד והן במקומות השני והשלישי.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קלות הדעת ורכיבה על אופנוע
    Dude 08/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האופנוע יכול להיות כלי תחבורה יעיל ובטוח, כל עוד הרוכב יודע איך לצמצם סיכונים ולא מזניח את נושא המיגון האישי. לצערי אני רואה המון רוכבים עם כפכפים, גופיה ומכנס קצר, העושים כל מה שאפשר כדי להגיע לתאונה, חותכים ועוקפים. אפילו רוכבים של המשטרה, שהם תמיד עם מיגון אישי, חוטאים ברכיבה מסוכנת. האופנוע, כולל הקטנועים ואפילו דו-גלגלי חשמלי, אינו מאפשר רכיבה בקלות דעת. הרוכב צריך לדעת איך להיות לבוש וממוגן כהלכה, צריך לדעת לזהות סיכונים ולדעת איך להפחית ולא להוסיף סיכון. לימוד הרכיבה במסגרת הרישיון שווה לאפס, בעיקר מתמקד בחליבת כספים מהתלמיד והנבחן. רוכבים לא מודעים למושגי יסוד, כמו היגוי הפוך ומה לעשות אם מחליק גלגל. המיגון הוא בגדר המלצה. יש להפחית בעלות ביטוח החובה של הדו-גלגלי, אבל להתנות את ההנחה בשימוש מתמיד במיגון אישי, לכל הפחות מכנס ארוך, נעלים או מגפי רכיבה, מעיל, כפפות וקסדה. יש להקים מערך לימוד רכיבה זהירה ושיפור מיומנות, רק בחסות המדינה ועם הנחה נוספת בביטוח. אם היה רצון להציל חיים, יש פתרונות זמינים, גם חינוך וענישה של נהגי הרכב הפרטי אשר לא יודעים לתת זכות קדימה וכבוד לרוכבים.
    סגור