רכב

התחבורה בישראל בדרך לשינוי? "סכנה שעלולה לגבות חיי אדם"

משרד התחבורה נערך להתאמת תשתיות התחבורה בישראל לשינויי האקלים, השרה רגב: "ההתחממות הגלובלית היא סכנה מוחשית וקרובה, שעלולה לגבות חיי אדם"

מערכת ice |  2
תקלת ענק בתחבורה הציבורית (צילום פלאש 90/ גרשון אלינסון, יוסי אלוני, יחצ)

שרת התחבורה, תא"ל (במיל') מירי רגב הנחתה את הנהלת משרדה לגבש תוכנית היערכות אסטרטגית כוללת להתאמת תשתיות התחבורה בישראל לשינויי האקלים הצפויים בשנים הקרובות.  

השרה רגב: "ההתחממות הגלובלית היא סכנה מוחשית וקרובה, שעלולה לגבות חיי אדם. מתוך הבנת חשיבות ההיערכות לאירועי אקלים קיצוניים, והצורך בהתאמת תשתיות התחבורה לשינויים המתרחשים סביבנו, הוריתי על הכנת תוכנית אסטרטגית כוללת להיערכות משרד התחבורה לשינויי האקלים. הנחיתי את צוות המשרד להניע תהליך אסטרטגי רוחבי להתמודדות עם משבר קריטי זה, ואנחנו אחד ממשרדי הממשלה הראשונים להיערך לתרחישים אלו".
 


לדברי השרה רגב, אנו עומדים בפתחם של מגה-פרויקטים תחבורתיים אשר ישנו את פניה של מדינת ישראל למשך עשרות השנים הקרובות, ובאחריותנו לוודא שפרויקטים אלו יהיו מותאמים לשינויי האקלים הצפויים. 

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ערך לאחרונה כנס התנעה להיערכות חברות התשתית לשינויי האקלים ולהשלכותיהם. הכנס נערך במסגרת החלטת ממשלה והדרישות הכלולות בחוק האקלים המונח בימים אלה על שולחן הממשלה.
כנס ההתנעה נערך בכפר המכביה ברמת גן, בהשתתפות מנכ"ל המשרד בפועל אבנר פלור, המדען הראשי של משרד התחבורה שי סופר, סמנכ"ל אסטרטגיה עופר אלישר, מנהל השירות המטאורולוגי ניר סתיו, ראש מחלקת האקלים במל"ל ויקטור וייס, ונציגי החברות שבאחריות המשרד, בהן נתיבי ישראל, רכבת ישראל, חוצה ישראל, נת"ע, נתיבי איילון, תוכנית אב לתחבורה בירושלים ומוריה, ומנהלים בכירים נוספים.
השפעות שינויי האקלים כבר מורגשות בארץ וגורמות לאסונות ולנפגעים, ובהם שיטפונות והצפות, עלייה במפלס מי הים, אירועי גשם חריגים, גלי חום ושריפות, סערות עזות כגון זו שהפילה עגורן בנמל הפחם באשקלון ופגעה באספקת הפחם הארצית, חום כבד שגרם להתעקמות מסילות ולשקיעת כבלי חשמל לאורך פסי הרכבת ועוד.
לאור כל אלו, ועל פי התחזיות הקודרות להתגברות תדירותם ועוצמתם של אירועי קיצון אקלימיים, הורתה השרה רגב על הקמת צוות משרדי בין-תחומי שיגבש תוכנית היערכות אסטרטגית הכוללת צעדים מעשיים והמלצות לשינויי תקינה וחקיקה. התוכנית תכלול מיפוי של מוקדי סיכון תחבורתיים לטווח הקרוב, הבינוני והארוך, חישוב הסתברויות לאירועי קיצון ובחינת התאמות התשתית הנדרשות להתמודדות עם אירועים אלה.
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בפועל אבנר פלור: "אנו נמצאים בפרק זמן קריטי, הן בתחום הפחתת ההשפעה על שינויי האקלים והפחתת פליטת גזי חממה, והן ביכולתנו להיערך לשינויים הצפויים. משרד התחבורה גיבש תוכנית סדורה להיערכות לשינויי האקלים, ופועל במרץ במספר מישורים לקידום תהליכים למיזעור הנזק הנגרם לסביבה, ובהם מעבר לתחבורה ירוקה".
סמנכ"ל כלכלה, תקציבים ואסטרטגיה עופר אלישר: "היערכות אפקטיבית לשינויי האקלים מחייבת חשיבה אסטרטגית לטווח רחוק, לצד בחינה והטמעה של טכנולוגיות חדשניות. לצעדים הנדרשים יש השלכות תקציביות מרחיקות לכת, ונדרשת חשיבה מאוזנת הלוקחת בחשבון את ההשקעה הנדרשת למניעת נזקים מצד אחד ואת ההסתברות לאירועי קיצון מצד שני, ולמציאת האיזון המיטבי ביניהם".
מנהל השירות המטאורולוגי ניר סתיו: "במקביל להפחתה בפליטת גזי החממה, שהיא חיונית לשמירה על כדור הארץ עבור הדורות הבאים, עלינו גם להיערך לשינויים המתרחשים לנגד עינינו ואשר צפויים להמשיך ולהתחזק. לצערנו, תוואי שינוי האקלים בעשורים הקרובים הוא עובדה מוגמרת, הנובעת מהפעילות האנושית עד כה ולא ממה שהיא תעשה בעתיד. לפיכך, עלינו להיערך לגלי החום המתרבים, לעוצמות הגשם המתחזקות, להצפות ולשיטפונות, לעליית פני הים ולכל שאר התופעות אשר הולכות ומתעצמות".
לצד כל אלה, מקדם המשרד את חלקו השני של חוק האקלים, המחייב קידום צעדים למיזעור פליטות גזי החממה. במסגרת זו פועל המשרד למעבר לחשמל בתחבורה הציבורית, ובכלל זה השלמת חישמול הרכבת ומעבר לאוטובוסים חשמליים, לרבות תשתיות הטעינה הנדרשות, עידוד השימוש ברכב חשמלי, ופיתוח מערכות הסעת המונים מונעות בחשמל.

תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    נסו לנסוע באוטובוס נטול מזגן במזג אוויר קייצי
    דבורה 05/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ושאף חלון בו לא ניתן לפתיחה, וכמובן שהוא עמוס וצפוף ותקוע בפקקים. זה קרה לי השבוע באוטובוס של מטרופולין. בנס לא התעלפו.
    סגור
  • 1.
    התחממות הגלובלית =שקרים והמצאות של מטורפים
    דוד ירקוני 05/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סערות גשמים חזקים הצפות גלי חום שרב כול אלה הם חלק בלתי נפרד מהטבע הם תמיד היו קיימים בעולם, טוב שלא אמרו מפולות שלגים באוורסט ובהימליה בכלל, אל תאמינו, אבל בואו נגיד שזה נכון רק נגיד,מה נראה לכם באמת שאת הנזקים האלה גרמו בני אדם עם הגזי חממה חור באוזון מעשה ידי אדם? אוי באמת כמו לומר שהפילצולע ופצוע ברגלו כיוון שנמלה נשכהאותו, תיהיו מציאותיים,אני לא מאמין שמירי רגב מאמינה לשטויות של עצמה
    סגור