רכב

קנסות חדשים נכנסים לתוקף: הנהגים בתל אביב מסתכנים בדו"ח

עיריית תל אביב-יפו הודיעה רשמית כי לאחר קבלת סמכויות האכיפה- פקחי העירייה יחלו היום לאכוף ולקנוס רוכבי כלים חשמליים שרוכבים ללא לוחית זיהוי. מה גובה הקנסות שניתן יהיה לקבל?
מערכת ice | 
דוח (צילום פלאש 90)
בחודש שעבר אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את הצו שמסמיך פקחים עירוניים ברשויות המקומיות לאכוף רישום והתקנת לוחית זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים. היום, ראשון, 1/12, תחל האכיפה.
החל ב-1 באוגוסט חויבו בעלי כלים חשמליים לפי חוק להנפיק לוחית זיהוי. עד כה משטרת ישראל הייתה הגוף היחידי שהוסמך לאכוף את התקנות. כאמור, בחודש שעבר הורחבו סמכויות האכיפה גם לפקחים עירוניים, צעד שצפוי להגביר משמעותית את יעילות האכיפה.
כידוע, עיריית תל אביב-יפו פועלת כבר שנים רבות להסדרת נושא האכיפה של רכבים דו גלגליים חשמליים, שבמסגרתו יחויב כל דו גלגלי חשמלי במספר זיהוי ויהיה ניתן לאכיפה. לאחר עבודה מאומצת של שנים, החליטה הממשלה לאשר בחקיקה את הסדרת הנושא ואת כניסתו לתוקף בחודש אוגוסט.

משרד התחבורה הקים מערכת המאפשרת רישום כלי תחבורה קלים ממונעים תקניים (אופניים וקורקינט חשמליים) והנפקת לוחית זיהוי. המשמעות היא התקנת לוחית זיהוי על הכלים, דבר שיוביל להגברת הביטחון האישי של כלל משתמשי הדרך על ידי זיהוי ואכיפה יעילה יותר כנגד עברייני תנועה.  האכיפה תתבצע, בין היתר, באמצעות עשרות מצלמות שפזורות ברחבי העיר, לצד עשרות נוספות שמותקנות בימים אלו. המצלמות - שמוצבות במיקומים חשובים, בדגש על מיקומים בהם הרוכבים רוכבים על מדרכות ומרחבי הליכה באופן לא חוקי המסכן את הולכי הרגל - מתעדות עבירות תנועה ונצפות על ידי פקחים שנמצאים במרכז אכיפה אלקטרונית.
יצוין כי מתחילת השנה הוגשו ע"י העירייה כ-36,000 דו"חות בגין עבירות חוק האופניים והוחרמו כ-1,100 כלים. במהלך חודש דצמבר יוקמו עמדות ברחבי העיר בהן תהיה אפשרות לאסוף את לוחיות הזיהוי שהוזמנו מהספקים (לפחות 24 שעות לפני המועד המבוקש), ולהתקין אותם על גבי הכלי.
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "התקנת לוחיות הזיהוי והסמכת פקחי העירייה לאכיפת הנושא הוא מהלך חשוב, שאנו בעיריית תל אביב-יפו דחפנו ולחצנו רבות לקידומו לאורך השנים האחרונות. בכך יתאפשר לנו לבצע אכיפה נרחבת ויעילה יותר, גם באמצעים טכנולוגיים, כלפי רוכבים ורוכבות שאינם נשמעים לחוקי התנועה ומסכנים את הולכי הרגל ואת עצמם.
המאבק על הבטיחות בדרכים ובטיחות כלל משתמשי הדרך, בראשם הולכות והולכי הרגל – היא בראש סדר העדיפויות העירוני. שיפור תשתיות, הסברה, חינוך ואכיפה – כל מה שאנו ממשיכים להוביל במרץ בעיר, כבר הביאו לירידה משמעותית במספר תאונות הדרכים הקשות בעיר, וחובת הרישום היא צעד נוסף ומשמעותי. הירשמו, רכבו בהתאם לחוק ושמרו על בטיחות כלל משתמשי הדרך".
סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי: "בוועדה בכנסת אמרתי ליו"ר ועדת הכלכלה שאני מקווה שהמדרג שנקבע ליישום הצו, בנוגע לעלות הכספית של הקנס והאכיפה שתחל ע"י פקחים עירוניים תאפשר לנו להטמיע את חובת ההתקנה של לוחית הזיהוי בהדרגה ועם הזמן להדק את האכיפה באמצעים אלקטרוניים.  לוחית הזיהוי מאפשרת לנו להתייחס לכלים הדו גלגליים, כאל כלי רכב לכל דבר, מה שעתיד לצמצם את ההפרה של חוקי התעבורה ויעניק יותר ביטחון להולכי הרגל והרוכבים".
תל אביב-יפו היא הרשות הראשונה שהובילה לחקיקה ראשית לאכיפה נגד רוכבים בנושאים המונעים סכנת חיים -  שימוש בקסדה, הרכבה, שימוש בנייד, נהיגה בניגוד לנסיעה ועוד, ואנחנו ממשיכים במלחמה העיקשת נגד רכיבה בלתי חוקית של רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים במדרכות, בשבילי הליכה להולכי רגל ובשבילי אופניים. נזכיר כי העירייה אף חייבה כבר לפני כ-3 שנים את חברות הכלים השיתופיים בהתקנת לוחיות זיהוי שמאפשרות אכיפה כנגד רכיבה לא חוקית.
החלטת הכנסת מסוף 2023 לחייב התקנה של לוחיות זיהוי גם על כלים חשמליים פרטיים היא החלטה חשובה. מדובר בבשורה גדולה על מהלך שהעירייה דחפה ולחצה רבות לקידומו לאורך השנים האחרונות. בהמשך לעבודה משולבת של שיפור תשתיות, הסברה, חינוך ואכיפה – אנו רואים כי נתוני תאונות הדרכים בעיר בשנה החולפת נמצאים במגמת ירידה, הן במספר ההרוגים והן במספר הפצועים קשה. כך למשל, ב-2023 נהרגו בתאונות דרכים בקרב כל משתמשי הדרך 16 בני אדם, לעומת 21 שנהרגו ב-2018; וב-2023 נפצעו קשה בתאונות דרכים בקרב כל משתמשי הדרך 171 בני אדם, לעומת 203 ב-2018. וכל זאת בעוד שמספר המשתמשים בכלים דו-גלגליים הולך וגדל בעקביות בכל שנה.
אולם, דרך ארוכה עוד לפנינו: כדי להגיע לתוצאות מיטביות בביטחונם של משתמשי הדרך, אנחנו עובדים על הכנת תכנית לשיפור משמעותי נוסף ברמת הבטיחות בעיר ולמימושה עוד השנה. כמו ערים רבות בעולם, העירייה מעודדת את השימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב הפרטי, לרבות אופניים ודו-גלגליים נוספים, שנהנים מתשתיות משופרות וניידות נוחה, זולה ומהירה. במקביל, אנחנו עושים הכול כדי למגר את תופעת הרכיבה הפרועה ולהסדיר באופן חוקי את נושא רכיבת הכלים החשמליים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה