רכב

מהפכה בחניות כחול-לבן: זה מה שיקרה בעשרות ערים בישראל

?שינויים מהפכניים בהסדרי החניה העירוניים: אתגרים וסוגיות לרשויות המקומיות ולתושבים. הרפורמה צפויה להשפיע על מספר רב של ערים, ביניהן חולון, בת ים, חדרה והרצליה, בהן כיום נהנים התושבים מחניה חינם ברחבי העיר
מערכת ice | 
קנס-אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ נתי שוחט)
משרד התחבורה מוביל רפורמה משמעותית בהסדרי החניה ברשויות המקומיות הגדולות בישראל. החל מינואר 2025, ערים בהן מתגוררים מעל 40,000 תושבים יידרשו לבטל את הפטור הגורף מתשלום עבור חניה בכחול-לבן, ולהגדיר אזורי חניה ייעודיים לתושבים בקרבת מגוריהם. מהלך זה, שנועד לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולצמצם את השימוש ברכב פרטי, מעורר התנגדות בקרב מרכז השלטון המקומי וראשי ערים רבים.
על פי הפרסום בדה מרקר, הרפורמה צפויה להשפיע על מספר רב של ערים, ביניהן חולון, בת ים, חדרה והרצליה, בהן כיום נהנים התושבים מחניה חינם ברחבי העיר. ערים אחרות, כמו ירושלים ואשדוד, מעניקות הטבות חלקיות כגון שעת חניה חינם. השינוי המתוכנן מעלה שאלות מורכבות לגבי הוגנות, נגישות ואיכות חיים עירונית, במיוחד לאור המצב הנוכחי של התחבורה הציבורית בישראל.

מרכז השלטון המקומי, בהובלת יו"ר חיים ביבס, מביע התנגדות נחרצת למהלך ודורש דחייה של לפחות שנתיים. הם טוענים כי הטלת הוצאות נוספות על התושבים ללא אלטרנטיבה ראויה בתחבורה ציבורית היא גזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה. בנוסף, הם מעלים שאלות לגבי הקריטריונים שנקבעו ליישום הרפורמה, ומבקשים להתחשב במיקום הגיאוגרפי ובמצב התחבורה הציבורית בכל רשות.
האתגר המרכזי בהטמעת הרפורמה נעוץ במצבה הנוכחי של התחבורה הציבורית בישראל. לפי נתוני משרד התחבורה, רמת האמינות של שירות האוטובוסים עומדת על 60%-65% בלבד, מה שמקשה על התושבים לראות בה אלטרנטיבה אמינה לרכב הפרטי. למרות זאת, שרת התחבורה מירי רגב ויתרה על תקציב שנועד לשיפור השירות באוטובוסים, והעדיפה להשקיע בתוכנית הנחות בתעריפים.
בעוד שהרפורמה מעוררת מחלוקת, היא גם מציבה הזדמנות לחשיבה מחודשת על תכנון עירוני ותחבורה בת-קיימא. ערים כמו תל אביב וירושלים כבר החלו להיערך לשינויים, תוך ניסיון לאזן בין צרכי התושבים לבין המגמה הכללית של צמצום השימוש ברכב פרטי. האתגר העומד בפני קובעי המדיניות הוא ליצור פתרון מאוזן שישפר את איכות החיים העירונית, יקדם תחבורה ציבורית יעילה, ויתחשב בצרכים המגוונים של תושבי הערים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה