רכב

מהפכה בכביש: חלק מהעבירות ה"פליליות" יבוטלו, שיטת הניקוד תשתנה?

במטרה להפוך חלק מעבירות התעבורה שמוגדרות כעבירות קנס ו"ברירת משפט", הנחשבות פליליות, ל"הפרות תעבורה" שיטופלו במישור המנהלי, התכנסה היום ועדת הכלכלה של הכנסת כדי לדון בהצעת החוק
מערכת ice |  1
שוטר תנועה (צילום משה שי פלאש 90)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשותו של חבר הכנסת מהליכוד דוד ביטן, אישרה היום (שני) להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית, בנושא הפרות תעבורה מנהליות. זאת במטרה להפוך חלק מעבירות התעבורה שמוגדרות כעבירות קנס ו"ברירת משפט", הנחשבות פליליות, ל"הפרות תעבורה" שיטופלו במישור המנהלי, וכן להסמיך את שר המשפטים להקים בית דין מנהלי לתעבורה.
הקמת בית הדין המנהלי לתעבורה נועדה להפחית את העומס מבתי המשפט לתעבורה, על מנת לאפשר להם להאיץ טיפול בהליכים של כבירות תנועה חמורות. על מנת לייעל עוד יותר את ההליכים בבית הדין לתעבורה דרש היו"ר ביטן תוספת תקנים, ובמהלך הדיונים הצהירו באוצר כי יקצו השנה עוד 4 שופטים לבית המשפט לתעבורה, ובשנה הבאה שני שופטים נוספים.
בנוסף דרש היו"ר ביטן תיקונים לשיטת הניקוד על עבירות תנועה, על רקע החשש שהגברת האכיפה תפגע בעיקר בנהגים נורמטיביים. בעקבות זאת התחייב משרד התחבורה כי נהגים שיבצעו עבירת תנועה ויקבלו ניקוד בגינה, ולא יבצעו את אותה העבירה במהלך שנה לאחר מכן יזכו להפחתת חצי ממספר הנקודות. 
במהלך הדיונים ביקשו נציגי חברות הקורקינטים השיתופיים להחריג אותם מההוראה הקובעת כי במקרה שרוכב יבצע עבירה והחברה לא תסב את הדוח על שמו הקנס שתישא בו יהיה פי 4 מהקנס על העבירה, והזהירו מפגיעה שתוביל לסגירת עסקים. נציגת משרד המשפטים, עו"ד מרגנית לוי, ציינה כי הממשלה מתנגדת לשינוי, והסבירה כי החברות יוכלו להגיש השגה ועד שהיא לא תתברר לא יחויבו לשלם את הקנס. היו"ר ביטן אמר כי חברי הוועדה לא השתכנעו מההסבר הזה, ולכן ביקש כי שר התחבורה והבטיחות הדרכים, בהסכמת שר המשפטים, בהתייעצות עם השר לביטחון לאומי ובאישור הוועדה, יהיה רשאי לקבוע מקרים שבהם הקנס יהיה פחות מפי 4.
נושא נוסף שתוקן במהלך הדיונים הוועדה נגע למינוי חברי בית הדין לתעבורה, כדי לגוון את אפשרות הבחירה. בהתאם לבקשת הוועדה נקבע כי יילקח בחשבון ניסיון מקצועי מגוון, ובכלל זה ניסיון שלא מהשירות הציבורי. עוד נקבע כי משרד המשפטים יעמיד לרשות הציבור לפחות 6 עמדות שירות בפריסה מחוזית, שיאפשרו גם השתתפות בדיונים באמצעים טכנולוגיים. בנוסף נקבע כי ההצעה לא תיכנס לתוקף עד שלא תותקן שיטת הניקוד בהתאם לדרישת הוועדה. תקנות ראשונות לשינוי שיטת הניקוד יובאו לוועדה תוך שנה מיום התחילה. 
הצעת החוק תיכנס לתוקף 15 חודשים לאחר פרסומה ברשומות, ושר המשפטים יהיה רשאי לדחות את התחילה בשתי תקופות נוספות של עד חצי שנה כל אחת, באישור הוועדה, אם שוכנע שלא הושלמה היערכות ליישום. ההצעה תיכנס לתוקף בהדרגה, בחצי השנה הראשונה מכניסת החוק לתוקף תתבצע האכיפה המנהלית על עבירות תנועה קלות, שהקנס בגינן בין הוא 100 עד 500 שקלים, ולאחר חצי שנה תחל אכיפה מנהלית גם על העבירות החמורות יותר שהקנס עליהן הוא 750 עד 1500 שקלים.
בפתח הדיון היום הקריאה נציגת משרד המשפטים, עו"ד מרגנית לוי, את המכתבים שביקש היו"ר ביטן באשר להתחייבויות להקצאת 6 תקנים לשופטים לבית משפט השלום לתעבורה – 4 תקנים השנה ועוד שניים בשנה הבאה, וכן התחייבות משרד התחבורה לתקן את שיטת הניקוד על עבירות תנועה קלות, להפחית בחצי את הניקוד על עבירה אם במהלך שנה לאחר שבוצעה לא בוצעה עבירה זהה ואף לשקול לבטל חלק מהניקוד על העבירות הקלות. כאשר בהתאם לדרישת היו"ר ביטן, הכוונה היא להפחית צבירת נקודות של נהגים נורמטיביים ולא להכביד עליהם בעקבות השינוי שנובע מהצעת החוק.
רק לאחר קבלת ההתחייבויות החליט היו"ר ביטן לעבור להצבעה על הצעת החוק, שאושרה ברוב של שני תומכים – היו"ר ביטן וח"כ שלום דנינו. לעומת זאת, ח"כ עופר כסיף שהצביע נגד כמה סעיפים בהצעה.

לאחר ההצבעה הזכיר ח"כ דנינו כי הוועדה קיימה בהצעה סדרה של דיונים והגדיר זאת כמסע כומתה. היו"ר ביטן ביקש להודות לנציגי הממשלה ולעו"ד לוי ממשרד המשפטים ולצוותה, לעו"ד חוה ראובני ממשרד התחבורה ולצוותה וכן ליועץ המשפטי של הוועדה עו"ד איתי עצמון ולצוות שלו. הוא הזכיר כי הצעת החוק החלה את הדרך עוד בכנסת הקודמת, ואמר כי הוא מקווה שהיא תוביל לייעול ההליכים, והודה לאוצר על ההסכמה להוסיף תקציב ואמר: "כנראה שזה מוביל גם להם". עו"ד לוי הודתה גם היא לכל הצוותים והוסיפה כי היא מקווה שההצעה תועיל במאבק בתאונות הדרכים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    החלום הרטוב
    יאללה בנגביר 07/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלך עבריין
    סגור