רכב

בדרך להפעלת הרכבת הקלה? אלה החברות שהתמודדותן במכרז אושרה

המכרז להפעלת הקווין סגול וירוק תצא לדרך בעוד חודש. כעת מאשרת הוועדה לצמצום הריכוזיות את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז. פתיחת הקווים צפויה החל מ-2027
שירה יום טוב | 
הרכבת הקלה בגוש דן (צילום פלאש 90/ עומר פיכמן)
הוועדה לצמצום הריכוזיות ממליצה לאפשר את השתתפותן של קבוצות אלקטרה ושפיר במכרז של חברת נת"ע – נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים בע"מ להפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן. מדובר במכרז להפעלת שני הקווים על ידי אותה קבוצה.
פרויקט הרכבת הקלה במטרופולין גוש דן (הדנקל) מורכב משלושה קווי שירות: הקווים האדום, הירוק והסגול. הקווים הירוק והסגול נמצאים בשלבי הקמה. 
הקו הירוק, המוקם על ידי קבוצה בה חברה אלקטרה, יחבר בין חולון וראשון לציון בדרום דרך תל-אביב ועד הרצליה בצפון. הקו הסגול, המוקם על ידי קבוצת שפיר-CAF, יחבר את החלקים המזרחיים של המטרופולין (יהוד-מונוסון, אור יהודה וגבעת שמואל), דרך רמת גן וגבעתיים ועד למרכז תל-אביב. המועד להגשת הצעות במכרז ההפעלה הוא 19.6.24.
קבוצת אלקטרה וקבוצת שפיר הן גורמים ריכוזיים הצפויים להשתתף במכרז. משכך ובהתאם לחוק הריכוזיות, נדרשת נת"ע לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ולהיוועץ עם ועדת הריכוזיות. 
הוועדה סבורה כי שתי הקבוצות, אלקטרה ושפיר, בעלות פעילות נרחבת בענפי משק שונים בישראל ובעלי ריכוזיות כלל-משקית גבוהה. אולם, נוכח חשיבותו של המכרז למשק ולרווחת הציבור, לאור ניסיונן המשמעותי של אלקטרה ושפיר בהקמת פרויקטים מורכבים של תשתיות תחבורה ובפרט בתחום הרכבות הקלות, וכן יתרונות תפעוליים בממשק שבין הקמת הקווים, הפעלתם ותחזוקתם, והחשש שגורמים זרים שהתמודדו במכרזים דומים בעבר לא יתמודדו במכרז לאור המצב הביטחוני בישראל, ממליצה ועדת הריכוזיות פה אחד שלא למנוע את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז. 
האיזון שבין החששות מתחום הריכוזיות הכלל-משקית כתוצאה מזכייה אפשרית של אחת משתי קבוצות אלו במכרז לבין שיקולים של רווחת הצרכנים שעשוי ליהנות מהצעות תחרותיות של קבוצות אלו שהן מהמנוסות בישראל בתחום מסילות הברזל המקומיות, הוביל להמלצת ועדת הריכוזיות שיש לאפשר את התמודדות שפיר ואלקטרה במכרז והיתרונות שבהתמודדותן גוברים על החששות מהגדלת ריכוזיותן הכלל-משקית, ככל שמי מהן תזכה במכרז.
חברי ועדת הריכוזיות הם: מיכל כהן, יו"ר הוועדה והממונה על התחרות, עו"ד שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, ופרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה