מדדים ומחקרים

משליכים לעת זקנה: 77 אזרחים ותיקים נהרגים בתאונות דרכים בשנה

עמותת אור ירוק מפרסמת נתונים מדאיגים במיוחד רגע לפני יום הזקנה הבינלאומי שיתקיים ב-1.10: מתחילת שנת 2023 נהרגו 61 אזרחים ותיקים (65+), שהם 22% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים השנה וכפול מחלקם באוכלוסייה. אז איך בכל זאת משרד התחבורה יכול למנוע את זה?
מערכת ice | 
קשיש-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
ב-18 בספטמבר 2023, נהרג הולך רגל בן 75 מפגיעת אוטובוס ברחוב בלפור בבת ים. הולך הרגל שסבל מחבלת ראש פונה לבית החולים, אולם תוך זמן קצר נקבע מותו. 
מתחילת שנת 2023 נהרגו 61 אזרחים ותיקים (65+) בתאונות דרכים - 22% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים השנה וכפול מחלקם באוכלוסייה. בעשר השנים האחרונות (2022-2013) נהרגו 768 אזרחים ותיקים בתאונות דרכים, 77 הרוגים מדי שנה בממוצע, כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלמ"ס.
הנתונים מתפרסים לרגל יום הזקנה הבין לאומי שחל ב-1 באוקטובר. מטרת המועד הוא להעלאת המודעות הציבורית בנושאים המשפיעים על אזרחים ותיקים ולהביע הערכה לתרומתם של אנשים מבוגרים לחברה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בשנים האחרונות אנו עדים לעליה במספר האזרחים הוותיקים שנהרגו בתאונות דרכים וזה מחייב את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לפעול על מנת לשמור על ההורים של כולנו. אנשים מבוגרים מפחדים לצאת מהבית. את המציאות הזאת חייבים לשנות באמצעות שיפור התשתיות בסביבת ריכוז גבוהה של אזרחים ותיקים  - בתי אבות, מרכזי יום לקשיש ומרפאות. האחריות היא משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשויות המקומיות. יישום תכנית כוללת של שיפור תשתיות בכל ערים והישובים יוביל לצמצום היפגעותם הגבוהה של אזרחים וותיקים ויציל חיים".
62% מההרוגים  - בתחום העירוני: עוד עולה מהנתונים כי 48 אזרחים ותיקים נהרגים מדי שנה בממוצע בתחום העירוני -62% מהאזרחים הוותיקים שנהרגו בתאונות דרכים בעשור החולף (2022-2013). 
בשנת 2022 נפגעו בתאונות דרכים בתחומי הערים והישובים 1,444 אזרחים ותיקים בני 65 ומעלה. מתוך האזרחים הוותיקים שנהרגו בתאונות דרכים בתחום העירוני 47 נהרגו ו-350 נפגעו קשה. 
תל אביב-יפו בראש: מבט על רשימת הערים שבהן נפגעים הכי הרבה אזרחים ותיקים בתאונות דרכים חושף כי בתל אביב-יפו נפגעו הכי הרבה אזרחים וותיקים בעשור החולף (2,234 נפגעים), גבוה יותר מאשר בירושלים (1,145 נפגעים) שניצבת במקום השני. השלישית במספר הנפגעים הגבוה היא חיפה שבתחומיה נפגעו 1,125 אזרחים ותיקים בתאונות דרכים.
תל אביב –יפו: בעשור האחרון (2022-2013) נפגעו בתאונות דרכים 2,234 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 51 נהרגו ו-497 נפגעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 188 אזרחים ותיקים, מהם ארבעה נהרגו.
ירושלים: בעשור האחרון (2022-2013) נפגעו בתאונות דרכים 1,445 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 28 נהרגו ו-421 נפגעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 140 אזרחים ותיקים, מהם אחד נהרג.
חיפה: בעשור האחרון (2022-2013) נפגעו בתאונות דרכים 1,125 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 28 נהרגו ו-229 נפגעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 133 אזרחים ותיקים, עלייה של 33% לעומת השנה שעברה בה נפגעו 100 אזרחים ותיקים בתאונות דרכים. בשנת 2022 נהרגו בתאונות דרכים ברחבי העיר שני אזרחים ותיקים ו-19 נפגעו קשה.
פתח תקווה: בעשור האחרון (2022-2013) נפגעו בתאונות דרכים 795 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 16 נהרגו ו-105 נפגעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 73 אזרחים ותיקים, מהם אחד נהרג.
חולון: בעשור האחרון (2022-2013) נפגעו בתאונות דרכים 766 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 22 נהרגו ו-119 נפגעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 75 אזרחים ותיקים, מהם שניים נהרגו ו-19 נפגעו קשה.
נתניה: בעשור האחרון (2022-2013) נפגעו בתאונות דרכים 701 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 27 נהרגו ו-117 נפגעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 62 אזרחים ותיקים, מהם שניים נהרגו.
בת ים: בעשור האחרון (2022-2013) נפגעו בתאונות דרכים 652 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 13 נהרגו ו-129 נפגעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 43 אזרחים ותיקים, מהם 12 נפגעו קשה.
רמת גן: בעשור האחרון (2022-2013) נפגעו בתאונות דרכים 619 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 14 נהרגו ו-134 נפגעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 48 אזרחים ותיקים, מהם שניים נהרגו.
אשדוד: בעשור האחרון (2022-2013) נפגעו בתאונות דרכים 580 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 29 נהרגו ו-402 נפגעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 54 אזרחים ותיקים, מהם חמישה נהרגו.
ראשון לציון: בעשור האחרון (2022-2013) נפגעו בתאונות דרכים 556 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 27 נהרגו ו-123 נפגעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 44 אזרחים ותיקים, מהם שישה נהרגו.
האזרחים הוותיקים הם אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונות דרכים. פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר, באדם מבוגר עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באיש צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים. ככל שהגיל מתקדם, כך נסוגות המיומנויות הפיזיות והקוגניטיביות, צפיפות העצם יורדת והיא נשברת ביתר קלות, הראייה והשמיעה נפגעות וקשה יותר להיזהר מפני סכנות, זמני התגובה מתארכים, כוח השרירים נחלש וחלוקת הקשב נעשית קשה. 
המציאות מחייבת את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ואת הרשויות העירוניות למצוא פתרונות יעילים להפחתת ההיפגעות בקרב הקשישים. יש להתאים את תשתיות הדרך לנוכחותם של האזרחים הוותיקים, תוך התחשבות בצרכיהם הייחודיים. במספר פעולות פשוטות ניתן להציל חיים רבים:
אז איך אפשר למנוע את זה? ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים בהם יש ריכוז גבוה של אזרחים ותיקים, באמצעות התקנת פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקומות שבהם הם מוצבים. 
הארכת משך האור הירוק ברמזור באזורים בהם ישנו מספר רב של  אזרחים ותיקים, יש להאריך את משך מופע האור הירוק ברמזור, כדי לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה ובנחת. טיפול במפגעי בטיחות כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות על ידי סימון מובלט של מעברי החציה וכד'.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה