מדדים ומחקרים

העסקים הקטנים והבינוניים לא מקבלים אשראי; העסקים הגדולים זוכים

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה מפרסמת את סקירת האשראי השנתית של 2022 ומציגה נתונים של הרבעון הראשון של 2023. לפי הנתונים היקף האשראי לעסקים יורד, בעוד שהעסקים הגדולים ממשיכים לפרוח
מערכת ice | 
עסקים קטנים (צילום freepik, unsplash)
הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה מפרסמת היום (ראשון) את סקירת האשראי השנתית של 2022 וכבר מציגה נתונים של הרבעון הראשון של 2023. מסקירה כללית מתברר כי בשנה הנוכחית היקף האשראי לעסקים אלו ממשיך לרדת וכי חלקם מסך האשראי העסקי בבנקים קטן גם הוא.
לפי הנתונים, האשראי לעסקים קטנים ובינוניים (שלהם מחזור של עד 100 מיליון שקל) עלה בשנת 2022 ב-8% (21 מיליארד שקל), והאשראי לעסקים גדולים גדל פי 4 (גידול של 25% ביחס ל-2021). עם זאת, עם הגעתנו לשנת 2023 התמונה השתנתה, וברבעון הראשון הייתה ירידה של 1.7 מיליארד שקל בהיקף האשראי לעסקים קטנים ובינוניים.
כמו כן, עליית הריבית הביאה עימה כמובן עלייה בעלויות האשראי לעסקים כולם, אך העסקים הקטנים בעלי מחזור של 5-10 מיליון שקל, חוו את העלייה הגדולה ביותר. אם כן, חלקם של העסקים הקטנים והבינוניים מסך האשראי העסקי בבנקים ירד גם הוא. נכון לסוף שנת 2022 הוא עמד על 44%, וברבעון הראשון של השנה הוא ירד ל-38.6%. 
נתון מפלג נוסף מציג כי ברבעון הראשון של היה צמצום בהיקף האשראי לעסקים הקטנים והבינוניים, אך מנגד נרשמה עלייה ניכרת לעסקים גדולים שהגיעה ל-7.5% ברבעון.
ירידה נרשמה גם בגזרת האשראי החוץ בנקאי ברבעון הראשון, ל-12 מיליארד שקל. כ-73.5 מיתרת האשראי לפירעון הוא לתקופה של עד חצי שנה (לעומת 70% בשנת 2022).
נעמי הימיין-רייש, מ"מ מנהל הסוכנות לעסקים קטנים והבינוניים, מסרה: "המשך המגמה של ירידה בחלקם של העסקים הקטנים והבינוניים בסך האשראי, ואף ירידה באשראי בפועל בתחילת השנה, מראה שנדרשת התערבות לקידום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים. אנו פועלים במספר כלים לקדם את האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, ובכלל זה קידום אשראי חוץ בנקאי, כולל הכנסת גופים אלו לקרן בערבות מדינה ועוד. בימים אלו אנו בוחנים צעדים נוספים על מנת להקל על מחנק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה