מדדים ומחקרים

תוספי תזונה לילדים: האם זה מומלץ ובאילו מקרים?

בתקופה בה מתחמם בחוץ, בערב עדיין קריר, וכל היום עוברים מהחום לחללים ממוזגים, כולם מצוננים, משתעלים ושאר ירקות, הדבר הכי חשוב לנו הוא שהילדים שלנו יהיו בריאים, יאכלו מאוזן ושלא יחסרו להם ויטמינים חשובים. איך יודעים מה באמת חסר ובאילו מקרים כדאי לתת תוספי תזונה? 
מערכת ice | 
אורח חיים בריא (צילום shutterstock)
מהם תוספי תזונה ומתי הם מתאימים לילדים? איך לתת ויטמינים ובאלו מקרים מומלץ לתת תוספי תזונה לילדים? נריה לב רן דיאטנית קלינית מכבי שירותי בריאות, מומחית בתזונת תינוקות, ילדים ומתבגרים ודוקטורנטית באוניברסיטה העברית וד״ר סופיה רבינוביץ רוקחת קלינית, עושות סדר בכל הנוגע לתוספי תזונה לילדים.
תוספי תזונה הם ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, צמחים או מזונות אחרים אשר משרד הבריאות אישר ככאלו. כיום אין המלצה גורפת להעשיר את תזונת הילדים על ידי תוספים תזונתיים.

יחד עם זאת, במצבים בהם עולה החשש שילדיכם לא מקבלים את כל רכיבי התזונה ההכרחיים להתפתחותם, יומלץ שימוש בתוספי תזונה למניעת חסרים תזונתיים. חשוב לדעת, שגם כאשר מחליטים שתוסף הוא נחוץ זה לרוב לתקופה זמנית.
איך יודעים אם התזונה של הילדים מאוזנת ואם חסר להם משהו?
המשימה הראשונה שלנו היא לבחון איך לשפר את התזונה דרך המזון. מרבית המחקרים הקליניים הראו שתוספת עודפת של ויטמינים ומינרלים לא הועילה במניעה ראשונית או שניונית של מחלות שאינן קשורות לחסרים תזונתיים, בעוד שדיאטה מאוזנת נמצאה כיעילה ביותר הן בפן המניעתי והן בפן הטיפולי. לכן נעדיף תמיד לספק את כל מרכיבי התזונה חיוניים דרך האוכל היות והם נספגים טוב יותר וללא תופעות לוואי (חשוב לדעת שלעיתים נטילת תוספים, ללא בירור, עלולה לגרום לתופעות לוואי העשויות להיות מזיקות).
יחד עם זאת, קיימים מצבים בהם הילדים שלנו נמצאים בסיכון ותוספי תזונה חיוניים להם מאוד. בבואנו להחליט האם לתת לילד/ה תוסף תזונה מסוים יש לוודא כי אנו בוחרים בתוסף המתאים ביותר. את ההמלצה לכך ייתנו לרוב אנשי מקצוע כגון רופא/ה, רוקח/ת או דיאטן/ית לאחר בירור מקיף. לצוות המטפל ישנם כלי אבחון כגון תשאול ההורה לגבי הסיבה לשמה הוא מעוניין לתסף את הילד, בירור הרגלי התזונה של הילד וחישוב מדויק של ויטמינים ומינרליים בתפריט היומי של הילד, הרגלי השינה והפעילות הגופנית בבית או מחוצה לו.
הצוות הרפואי ימליץ לעיתים לבצע בדיקות נוספות כגון בדיקות  דם להערכת חסרים תזונתיים. יש מצבים שקל לזהות בבדיקות דם למשל  -אנמיה כתוצאה מחוסר ברזל, חוסר ויטמין D או חוסר ויטמין B12 . מאידך חוסר בויטמין C, מחסור בסידן קשים יותר לזיהוי בבדיקות דם רגילות.
איך לתת ויטמינים?
לאחר שקלול כל המידע, נדע אם יש צורך בוויטמין ספציפי או במספר ויטמינים שונים. ההמלצה לסוג התוסף תיקח בחשבון גם את הגיל. לילדים קטנים מתחת לגיל 3 קיימת סכנה של חנק, ולכן מומלץ לתת ויטמינים בטיפות או בסירופ ולא ויטמינים לעיסים.
באילו מקרים מומלץ לתת תוספי תזונה לילדים?
ילדים אשר צורכים תזונה מאוזנת, פעילים גופנית ואין להם מחלות רקע מיוחדות אינם זקוקים לתוספי תזונה באופן גורף ושגרתי.       
במצבים הבאים עלולים להיווצר אצל ילדים חסרים תזונתיים ולכן יש לשקול מתן תיסוף:
1. מחלות כרוניות (מחלות מעי דלקתיות, צליאק, סיסטיק פיברוזיס)
2. השמנה
3. ילדים עם בררנות אכילה
4. הפרעות אכילה
5. ילדים עם אלרגיה למזון
6. ילדים העוסקים בספורט אתגרי
7. צמחונות/טבעונות שאינה מאוזנת
8. טיפול תרפויטי (לדוגמה חוסר בויטמין B12)
9. תינוקות מתחת לגיל שנה (ויטמיןD וברזל)
10. חסרים הנראים בבדיקות מעבדה כגון חוסר בברזל.
במידה והומלץ על נטילת תוסף תזונה מומלץ להקפיד לקחת לפי ההוראות. לא מומלץ לצרוך מעבר לכמות המומלצת.
כמה חשוב לקחת ויטמין D בתקופה הזאת?
מרבית האנשים, וכן הילדים לא מקבלים מספיק ויטמין D באופן טבעי. כמו כן, חסר בוויטמין D נקשר להגברת ההדבקות והחמרת התחלואה בזיהומים בדרכי הנשימה. לאור כל האמור כאן, המועצה לפדיאטריה ואיגוד רופאי הילדים המליצה כי במידה ולא יוצאים מהבית בשעות השמש, לתת 600 יחידות ויטמין D למשך 6 שבועות לילדים החל מגיל שנה.
כמה ויטמין C אנחנו צריכים ומתי חשוב לתת אותו כתוסף תזונה?
ויטמין C הינו ויטמין מסיס במים הנמצא באופן טבעי בעיקר בפירות וירקות, בעל תכונות אנטי דלקתיות, משפיע על מערכת החיסון ונוגד חימצון. נחקר רבות בהקשר של מניעת מחלות קרדיווסקולריות ,סרטן וצינון. תוצאות המחקרים לא תומכים במתן ויטמין C למניעת מחלות אלה. 
בטבלה הזו מוצגת הקצובה היומית המומלצת עבור ויטמין C בילדים:
קל מאד להגיע לקצובה זו דרך מזון, לדוגמא אם ילד בגיל 6 שנים יאכל תפוז בינוני הוא יקבל 70 מ"ג ויטמין C, ופלפל אדום 95 מ"ג ויטמין C בממוצע. לאור הנתונים הללו ניכר שאין צורך במתן תיסוף של ויטמין C וניתן בקלות להגיע לצריכה המומלצת דרך תזונה. למי כן נמליץ תיסוף של ויטמין זה? ילדים בררנים מאוד שאינם צורכים פירות וירקות כלל, כמובן לפי אנמנזה תזונתית.
ממתק או ויטמין?
ויטמינים לילדים מגיעים בדרך כלל בצורה של ממתק (למשל דובי ג'לי). הם אמנם נוחים יותר לשימוש אך יש בהם בעייתיות בשל החיבור השגוי שבין ממתקים לתזונה בריאה, והעידוד לאכול ממתק במקום פירות וירקות. איך פותרים את זה? על ידי הצגת הוויטמין/התוסף לילד כתרופה ולא כממתק.
לסיכום, חשוב לזכור שרוב הילדים אינם צריכים לקבל תיסוף ותמיד קיימות עדיפות לקבל את הוויטמינים והמינרלים הללו דרך פירות וירקות. כמו כן חשוב מאוד להרחיק את התוספים מהישג ידם של ילדים.
שימו לב, מאמר זה אינו תחליף להתייעצות רפואית. במקרה ואתם שוקלים לתת תוסף תזונתי לילדכם, חשוב מאוד להתייעץ הגורם הרפואי הרלוונטי. 
המידע המקצועי בכתבה באדיבות: ד״ר סופיה רבינוביץ, ממונה על תחום הרוקחות הקלינית במחוז דרום, מכבי שירותי בריאות ונריה לברן, דיאטנית קלינית מכבי שירותי בריאות, מומחית בתזונת תינוקות, ילדים ומתבגרים ודוקטורנטית באוניברסיטה העברית.

ד"ר סופיה רבינוביץ ונריה לברן. צילום: דוברות מכבי שירותי בריאות
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה