מדדים ומחקרים

הסיבה שגברים ונשים עולים במשקל אחרת נחשפת

מדענים מ-UCLA גילו אותות מוח "ספציפיים למין" שגורמים לגברים ולנשים לאכול יותר מדי
מערכת ice | 
השמנה (צילום unsplash)
כדורים מותאמים אישית נגד השמנת יתר לגברים ונשים עשויים להיות באופק. מדענים מ-UCLA גילו אותות מוח "ספציפיים למין" שגורמים לגברים ולנשים לאכול יותר מדי. הצוות שילב נתונים מסריקות MRI (הדמיית תהודה מגנטית) עם המאפיינים הקליניים של המטופלים וההיסטוריה האישית כדי להגיע לממצאים אלה.

"מצאנו הבדלים בכמה מהרשתות של המוח הקשורות למצוקות בחיים המוקדמים, איכות בריאות הנפש והדרך בה נחווים גירוי חושי. חתימות המוח המתקבלות, המבוססות על הדמיית MRI מולטי-מודאלית, עשויות לעזור לנו להתאים בצורה מדויקת יותר התערבויות השמנת יתר על סמך המין של הפרט", אמרה פרופ' ארפנטה גופטה, חוקרת מוח, השמנת יתר ומיקרוביום ב-UCLA, בהודעה לתקשורת.
מחקר ראשון מסוגו יכול לספק תובנה חדשה מדוע נשים נוטות יותר לסבול מהשמנת יתר. לפי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, לנשים אמריקאיות הייתה שכיחות גבוהה יותר של השמנת יתר חמורה (11.5%) מאשר לגברים (6.9%) נכון לשנת 2018.
מחקרים קודמים של אותו צוות מצאו כי נראה כי אכילה כפייתית הקשורה לרגשות ממלאת תפקיד מרכזי בהשמנת יתר אצל נשים. התנהגות האכילה של גברים נוטה להיות מושפעת ממודעות רבה יותר לתחושות בטן ולתגובות קרביות - אלו הקשורות לאי נוחות בבטן.
התוצאות האחרונות חושפות הבדלים במבנה המוח, בתפקוד ובקישוריות. לדוגמה, שינויים ברשתות עצביות מסוימות מצביעות על כך שלנשים עם BMI גבוה (אינדקס מסת גוף) יש תשוקה חזקה יותר למזון מעובד מאוד - כמו המבורגרים, גלידה, עוגיות ועוגות.
"בתכנון תוכניות טיפול לנשים עם BMI גבוה, ייתכן שיהיה חשוב להתמקד בטכניקות ויסות רגשי וגורמי פגיעות", אומר ד"ר גופטה.
183 האנשים שהשתתפו במחקר היו בין הגילאים 18 ל-55 וכמעט מחציתם היו שמנים. הם מילאו סוללת שאלונים שהעריכו טראומה בילדות, חרדה ודיכאון, רגישות קרביים, התמכרות לאוכל, תסמיני מעיים, תכונות אישיות וגורמים רבים אחרים. כל משתתף עבר גם שלושה MRI מוח שונים כדי להעריך מבנה, תפקוד וקישוריות.
מחברי המחקר ניתחו מערכי נתונים משלוש הסריקות וממידע קליני באמצעות כלי אנליטי המבקש לזהות מספר מוגבל של משתנים ממספר מערכי נתונים כדי לחזות תוצאה. התוצאות מראות שינויים ספציפיים בקישוריות הרשת הקשורים ל-BMI גבוה, ללא קשר למין. אצל נשים, המחקר זיהה אזורים ורשתות במוח עם שינויים הקשורים לטראומה מוקדמת בחיים.
אלה נראים בקנה אחד עם תצפיות קודמות שלפיהן נשים שמנות, בהשוואה לגברים, עשויות להיות עם חרדה גדולה יותר, רמות נמוכות יותר של חוסן וקושי לשלב רגשות עם תכנון מטרה מכוונת פעולה. נשים גם עשויות להיות רגישות יותר למראה, לריח ולטעם של מזונות מעובדים במיוחד.
"למרות שסיבתיות אינה ידועה, הקשר החזק בין סמנים קליניים, כגון חרדה, דיכאון, השמנת יתר וחתימות עצביות מצביעים על חשיבות הקשר המכניסטי הדו-כיווני של ציר המעי-מוח", מסכמים מחברי המחקר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה