מדדים ומחקרים

כך תמנעו מתזונה עתירת שומן להרוס את חילוף החומרים

חוקרים גילו כי חלבון בשם SAPS3, הקשור למנגנון בתאי הגוף האחראי לאיזון מדדים בגוף, עוזר לשמור על מטבוליזם תקין
מערכת ice | 
ג'אנק פוד ואוכל בריא (צילום freepik)
זה לא סוד שדיאטות עתירות שומן יכולות לשבש את חילוף החומרים בגוף, ולהגביר את הסיכונים למחלות. עם זאת, הסיבות הבסיסיות הרבה פחות ברורות. ביולוגים מאוניברסיטת קליפורניה-אירווין גילו כעת תגלית מרכזית כיצד למנוע נזק אם התזונה שלך מכילה יותר מדי מזון שומני.
החוקרים צמצמו את המיקוד שלהם לקומפלקס חלבוני בשם AMPK, הפועל כחיישן אנרגיה תאית, המסוגל לחוש את תזונת הגוף על מנת לשמור על איזון תקין. לדוגמה, אם AMPK מזהה שרמת הגלוקוז נמוכה, היא יכולה לאותת לגוף להשתמש בשומנים כאנרגיה במקום זאת.

עם זאת, צריכת שומן חוסמת את הפעילות של הקומפלקס הזה, וזה מה שמוציא את חילוף החומרים לרעה. למרבה הצער, חוקרים אומרים שמחקרים לא חקרו איך זה בדיוק קורה, במיוחד בקרב אורגניזמים חיים. במחקר זה, הצוות לקח חלבון בשם SAPS3 - שנראה שיש לו קשר הדוק ל-AMPK ולמנגנונים שלו - והסיר אותו מהגנום של העכברים. לאחר מכן הם האכילו עכברים בתזונה שהורכבה מ-45 אחוזי שומן.
הצוות לא ציפה למצוא את מה שהם עשו.
"הסרת הרכיב המעכב SAPS3 שיחררה את ה-AMPK בעכברים הללו כדי להפעיל, ואפשרה להם לשמור על מאזן אנרגיה תקין למרות אכילת כמות גדולה של שומן", אומר מיי קונג, פרופסור לביולוגיה מולקולרית וביוכימיה והמחבר המקביל של המחקר. שחרור באוניברסיטה. "הופתענו עד כמה הם שמרו על משקל תקין, הימנעות מהשמנה והתפתחות סוכרת."
"אם נחסום את פעילות העיכוב הזו, נוכל לעזור לאנשים להפעיל מחדש את ה-AMPK שלהם", אומר הסופר הראשון יינג יאנג, מדען פרויקט במעבדת קונג. "זה יכול לעזור להתגבר על הפרעות כמו השמנת יתר, סוכרת, מחלות כבד שומני ואחרות. חשוב להכיר עד כמה חשובה תפקוד מטבולי תקין עבור כל היבט של הגוף."
זה יכול להיות פורץ דרך, במיוחד בהתחשב בשכיחות ההשמנה ברחבי העולם. למעשה, ההערכות מראות כי למעלה ממחצית העולם יסבול מעודף משקל או השמנת יתר עד 2035, לעומת 38 אחוז בשנת 2020, על פי הפדרציה העולמית להשמנה.
לפי המרכז הלאומי למידע ביוטכנולוגיה, מספר האנשים עם סוכרת יעלה ל-578 מיליון עד 2030, שתהיה עלייה של 25 אחוזים משנת 2019. הצוות כבר מפתח מולקולות שיכולות לעכב את SAPS3 ולהחזיר את חילוף החומרים. הם מסתכלים קדימה לחקור את התפקיד של SAPS3 גם במצבים אחרים עם שיבושים בחילוף החומרים, כמו סרטן והזדקנות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה