מדדים ומחקרים

חברים או מזון? מחקר מגלה למה יחסנו שונה לכל סוג בעל חיים

מחקר חדש בסינגפור בדוק מדוע בני אדם לא אוהבים את כל החיות באותה מידה: מה ההבדל עבורנו בין כריש, ארנב, כלב או פרה? את מי נהרוג ואת מי נציל
מערכת ice |  2
גן חיות (צילום shutterstock)
עבור אנשים רבים ברחבי העולם, כלבים הם חיות מחמד ופרות הן מזון. בעוד ששני המינים יכולים להיות עדינים באותה מידה, נראה שבני אדם מקטלגים אילו בעלי חיים הם אוהבים, אילו הם אוכלים, ועל אילו הם חושבים ששווה להילחם עבורם. כעת, מחקר חדש חושף מדוע וכיצד אנשים עושים את השיפוטים המוסריים הללו בכל הנוגע לאילו בעלי חיים הם הורגים או מצילים.
אתר Studyfinds פרסם כי חוקרים בסינגפור בחנו את התפיסות החברתיות סביב חיות לא אנושיות שונות, כולל מינים שאנשים הורגים למטרת מזון. מחברי המחקר מוסיפים שרבים מבעלי החיים הללו הוצגו כפחות בעלי תחושה, למרות מחקרים שמצאו שרבים אכן חשים כאב.
הצוות בחן כיצד המשתתפים דירגו 16 בעלי חיים במונחים של חום ומיומנות. מינים אלו כללו כרישים, תנינים, חזירים, כלבים, תמנונים, ארנבות, פרות ואורנגאוטן. התוצאות מראות שאנשים מחזיקים בתפיסות שונות מאוד לגבי היצורים הללו - ורבות מהשקפות אלו תלויות באידיאולוגיות השונות שבני האדם עוקבים אחריהם.
לאחר פיצול התוצאות לארבע קטגוריות עיקריות - אהבה, דאגה, אדישות וסלידה - הצוות מאוניברסיטת ג'יימס קוק מצא שצמחונים ופעילי זכויות בעלי חיים מחזיקים באמונות "אבסולוטיות" יותר בהשוואה לעמיתיהם. עם זאת, כשהחוקרים לקחו את זה בחשבון בסולם התפיסות החברתיות, הייתה לכך השפעה מועטה על מה שאנשים חושבים על חיות לא אנושיות באופן כללי.
במקום זאת, החוקרים מציעים שאנשים רבים מייחסים ערכים שונים לבעלי חיים על מנת להצדיק כיצד הם מתייחסים לאלה שהם לא אוהבים או צורכים כמזון.
"המשתתפים דירגו את 16 מיני בעלי החיים הלא אנושיים בצורה שונה באופן משמעותי על מימדים של חום וכישורים", אומר המחבר הראשי ד"ר פול פטינדן מקבוצת הבריאות הלאומית, סינגפור בהודעה לתקשורת.
"נראה שהאידיאולוגיות האתיות של אנשים לגבי חיות לא אנושיות לא משפיעות על התמורות החברתיות שהם מעניקים למינים השונים. הממצאים הנוכחיים מצביעים על כך שרגשות אנושיים כלליים לגבי בעלי חיים לא אנושיים עשויים להיות מקורם של קיצורי דרך נפשיים של שיפוטים ערכיים חברתיים מסתגלים ותמורות", ממשיך ד"ר פטינדן.
הצוות מציין שהמחקר בדק רק איך אנשים בסינגפור רואים בעלי חיים, ומסביר שסביר להניח שהתרבות שלהם שונה באופן משמעותי מאנשים בחברות מערביות. הממצאים המלאים מתפרסמים בכתב העת Human-Animal Interactions.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    צ'ופ...
    Rona 12/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך להיות הבדל בין אנשים צמחוניים לבין א צימחוניים ביחסם לחיות? אני א צימחונית ורגשותי לגבי חיות נעים בין פחד (נחשים) לחיבה (זאבים). אבל הערצה כלפי כל בעלי החיים כי הם לא יכולים ללכת לסופרמרקט כדי להאכיל את ילדיהן. הם שורדים. היום יותר מתמיד.
    סגור
  • 1.
    איפה הדירוג? לא כתבתם כלום!
    1 12/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מחזיקים תפיסות שונות, ברור, אך מה התפיסה הסינגפורית, הטבעונית וכו? כתבה שלמה, ולא הוספתם של מידע רציני לכותרת!
    סגור