מדדים ומחקרים

הסיבה האמיתית שהטורפים האלו בסכנת הכחדה

מחקר חדש מזהיר מפני היכחדותם של צבועים, כלבי בר וצ'יטות. הסיבה? הזנחה מחקרית. החוקרים טוענים כי כלל המחקרים מתמקדים באזורים התיירותיים, אך שוכחים את מרבית אזורי המחייה של החיות
מערכת ice | 
צבוע מפוספס (צילום ויקיפדיה)
צבועים, כלבי בר וצ'יטות נעלמים מהסוואנה האפריקאית, כך מזהיר מחקר חדש. בין אם מדובר על אובדן בתי הגידול, רדיפה על ידי בני אדם וכמות טרף מופחתת, טורפים אלה מתקרבים להכחדה. על פי החוקרים, מצבם לא עלה לתודעה בעקבות ההתמקדות באריות, נמרים וטורפים מובילים אחרים.
"מאמץ המחקר מוטה באופן משמעותי כלפי אריות (Panthera leo) ונגד צבוע פסים (Hyaena), למרות שהאחרון פרוס בכל רחבי היבשת. גם כלבי בר אפריקאים (Lycaon pictus) זכו להטיה שלילית בתשומת הלב המחקרית, אם כי זה מוסבר בחלקו על ידי התפוצה המוגבלת יחסית שלהם", כך כתבו מחברי המחקר בהודעתם לתקשורת.

המחקר בכתב העת PeerJ הוא הראשון מסוגו, המבוסס על סקירה שיטתית של הערכות אוכלוסייה בשני העשורים האחרונים. זיהוי פערי ידע ישפר את מאמצי השימור על ידי הנחיית מימון, השקעות וסדרי עדיפויות.
"הממצאים שלנו מדגישים את הדחיפות להגדיל את אוכלוסיית הברדלסים, במיוחד בצפון, מערב ומרכז אפריקה. בעקבות גודלן, לימודים בצ'אד ואתיופיה צריכים להיחשב בראש סדר העדיפויות".
הצוות הבינלאומי מצא כי ייתכן שניטור המגוון הביולוגי אינו מופץ באופן שווה או מתרחש במקום בו הוא נחוץ ביותר. מודלים ממוחשבים הראו שההערכות היו מוטות, במיוחד כלפי דרום אפריקה וקניה. בצפון, במערב ובמרכז אפריקה יש ייצוג נמוך.
רוב המחקרים בוצעו באזורי תיירות בניהול ממשלתי, אך אזורים לא תיירותיים ואזורים בהם ישנם ציידים לא חוקיים קיבלו פחות תשומת לב. צמצום ההטיות יסייע להבטיח שלכל המינים והאזורים בעלי חשיבות השימור יהיה בסיס מידע הולם זמין, עם פוטנציאל לשפר את השקפתם".
באופן ספציפי, ל-26 מדינות אין כרגע אומדנים מפורסמים, כולל אנגולה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, דרום סודן וצ'אד. המחקר מצא שרק 50 אחוז מהמחקרים מחוץ לדרום אפריקה כללו מחבר שותף מהמדינה המנותחת.
לצורך הדוגמה, יש צורך בהערכות אוכלוסייה של צבוע מפוספס. הערכות אוכלוסיות נוספות של כלבי בר אפריקאיות הן גם חיוניות, במיוחד בהתחשב בכך שמין זה מסווג כסכנת הכחדה.
מאמצים כאלה נדרשים במיוחד במדינות שזוהו כקריטיות למין. לא בוצעו הערכות אחרונות בחלק מהמדינות, כולל בוצואנה וטנזניה.
"כמו במקרה של כלב בר אפריקאי, מומלצים פיתוח וסטנדרטיזציה של טכניקות ניטור אוכלוסיית ברדלסים, כולל חקר גישות המבוססות על מדע אזרח", כתבו החוקרים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה