מדדים ומחקרים

הילדים לא ישנים מספיק? מחקר חדש מצא שתי דרכים מהפכניות

אם אתם מכירים נער עם קושי להירדם, חוקרים מצאו י שתי הצעות לפתרון: ללמד אותם כישורי ניהול זמן ולנסות טיפול באור בוהק

מערכת ice | 
שינה (צילום pexels)
מתבגרים ובני נוער זקוקים לשמונה עד 10 שעות שינה מדי יום לרווחה אידיאלית. באופן אירוני, המוח של המתבגר מתפתח בצורה כזו שלרוב בני הנוער קל מאוד להישאר ער עד מאוחר. הוסיפו את המטרד של שנת לימודים אקדמית חדשה שמזרקת את מקצבי השינה עוד יותר מהבית, וזה נפוץ מאוד שבני נוער חווים חוסר שינה, עייפות בשעות היום ושינויים במצב הרוח ובהתמקדות.

"יש הרבה שינויים שבני נוער עוברים", אומרת סטפני ג'יי קראולי, פרופסור לפסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות ומנהלת התוכנית לכרונוביולוגיה ילדים וחקר שינה באוניברסיטת RUSH. "אחד במיוחד הוא שינוי בביולוגיה של השינה שמתרחש במהלך ההתבגרות."
"מערכות המוח השולטות בשינה משתנות בצורה כזו שלמתבגר קל יותר להישאר ער בהמשך הערב. אחת המערכות הללו - השעון הצירקדי של 24 שעות - משתנה מאוחר יותר בזמן", מוסיפה קראולי.
חוקרים מסבירים כי נער ממוצע מתמודד לרוב עם שני כוחות מתחרים בכל הנוגע לשינה: חובות בית הספר מחייבות שעת שינה מוקדמת, אך ברמה הביולוגית, בני נוער מטבע הדברים רוצים להישאר ערים עד מאוחר.
מתוך מחשבה על מערכת יחסים ייחודית ומנוגדת זו, מחברי המחקר החליטו לערוך ניסוי התערבות בן שבועיים המתמקד במיקוד המערכת הצירקדית תוך שימוש במגוון של מדדים התנהגותיים שונים. המטרה הסופית: לעזור לבני נוער לדבוק בשגרת לילה טובה יותר.

ראשית, כל משתתף עבר טיפול באור בהיר בשני בקרי סוף שבוע למשך שעתיים וחצי בסך הכל. טיפול בהפרעות שינה בקצב הצירקדי, טיפול באור בהיר כולל הישארות במרחק מסוים מאור לבן בוהק. המטופל לא צריך לבהות ישירות באור, רק פניה לכיוון הכללי שלו יספיק. הרעיון הוא שסוג זה של טיפול עוזר "לאפס" את השעון הצירקדי, עוזר לבני נוער להתעורר מוקדם יותר ומקל על להירדם מוקדם יותר בלילה.
לאחר מכן, בני נוער שהשתתפו קיבלו כלים לניהול זמן ולמדו כיצד לטפל טוב יותר ולנווט חסמים לקראת שעת שינה מוקדמת יותר, כמו הגבלת פעילויות מסוימות לאחר בית הספר. בסופו של דבר, החוקרים הצליחו לשנות את זמן השינה של בני הנוער בשעה וחצי. זמן השינה הכולל עלה גם הוא בכשעה.
"הדבר המעניין הוא שבני נוער עם שעוני יממה מאוחרים זזו עד שעתיים קודם לכן", מציין פרופ' קראולי. "ובני הנוער שהיו להם שעון יממה מוקדם יותר לא היו צריכים להזיז אותם מוקדם יותר. הם פשוט היו צריכים את התמיכה ההתנהגותית של ניסיון לנהל את הזמן שלהם בערב ולהגדיל את משך השינה שלהם".
בני נוער בקבוצת הניסוי שבסופו של דבר ישנו טוב יותר נטו להיות פחות עייפים, פחות עצבניים, פחות מודאגים, הפגינו ריכוז חזק והיו ערניים יותר בבוקר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה