נדל"ן ותשתיות

היום שאחרי המלחמה: זו התוכנית לחיזוק קווי העימות

מלחמה קשה וארוכה כמו זאת שנכפתה על מדינת ישראל ב-7 לאוקטובר, משפיעה ישירות על הכלכלה, הן בטווח הקרוב והן בטווח הרחוק. המשרדים והגופים השונים החלו כבר בגיבוש תכניות ליום שאחרי. רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון והבינוי מציגים תכנית כלכלית לחיזוק קווי העימות שסובלים מנזקים והרס רב, במיוחד ביישובי עוטף עזה, שחלקם נותרו הרוסים כמעט עד היסוד
מערכת ice | 
יצחק גולדקנופף (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, ליאור מזרחי)
ארגון הטרור חמאס פתח במתקפת הפתע האכזרית שלו ב-7 לאוקטובר וגרר את ישראל למלחמה ארוכה וקשה, שלצד אובדן החיים המזוויע וההרס הרב שהותירו המחבלים, גוררת גם השפעות כלכליות ועלולה להביא את ישראל למשבר. משרדי הממשלה והגופים השונים החלו לגבש תכניות גם ליום שאחרי המלחמה.
רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון והבינוי, בראשותו של השר יצחק גולדקנופף, מציגים היום (שלישי) תכנית כלכלית לחיזוק קווי העימות בהיבטי ההתיישבות והתעסוקה, עם שורת החלטות הנוגעות ישירות ליישובי קווי העימות בדרום ובצפון. ההחלטות שהתקבלו במסגרת התוכנית ישמשו  כהוראת שעה לשלוש שנים, ותובאנה לאישור מועצת מקרקעי ישראל.
בין ההחלטות שהתקבלו: יוגדל שיעור בני המקום בהקצאות  קרקע באזורי עדיפות לאומית בצפון ובדרום, יינתנו נחלות פנויות במושבים בקו עימות ללא תמורה על הקרקע, יינתן פטור מתשלום בעת עיגון הזכויות למגורים בחלקת המגורים בנחלה במושב בקו העימות ויעוגנו הזכויות למגורים בקיבוצים בקו עימות - מתן פטור מתשלום.
בנוסף, קיבוצי קו עימות יוכלו לקבל זכויות בקרקע לבניית עד 50  דירות  להשכרה למועמדים לקבלה לקיבוץ, ותותר הקמת מבני מגורים ארעיים להלנת עובדים במושבים ובקיבוצים בקו עימות. זאת בנוסף להחלטה כי תינתן הנחת אזור לתעסוקה לא חקלאית בחלקת המגורים במושב. עוד הוחלט כי תוגדל  מכסת הקרקע למטרת תעסוקה במשבצת ישוב חקלאי ותוגדל גם מכסת הקרקע המוקצית למיזמי אנרגיה מתחדשת- סולארית בתחום משבצת חקלאית.
בין ההחלטות הנוספות שהתקבלו, הוחלט גם על אישור אפשרות למיזמים משותפים למטרת מתקנים אגרו וולטאים, רשויות בקו עימות יהיו זכאיות לקבל חלף היטל השבחה גם כאשר אין תקבול למדינה עבור הקרקע. כל ההחלטות האלו נועדו לחזק כאמור את קווי העימות ביום שאחרי המלחמה.
 
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף:  "קיימתי היום דיון עם הנהלת רשות מקרקעי ישראל והוצגה בפני תכנית שגובשה ברשות לסיוע לתושבי קו העימות בדרום ובצפון לרבות רמת הגולן, לחיזוק הישובים לאחר תקופת המלחמה. התכנית של רמ"י מיטיבה עם תושבי קו העימות במגזר העירוני והכפרי. בכוונתי להביא הצעות אלו לאישור מועצת מקרקעי ישראל שאני עומד בראשה ואני מאמין שאלו יקדמו את יישובי קו העימות ביום שאחרי המלחמה, יחזקו את המתיישבים הקיימים ויעודדו ישוב אוכלוסייה חדשה שתחזק את הישובים ותתרום לחוסן הלאומי ולשיקום היישובים".
יעקב קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "רמ״י רואה  בעת הזו  בשיקום ובחיזוק יישובי ותושבי הדרום והצפון  ובכללם רמת הגולן, אתגר ממלכתי, ערכי  וציוני מן המעלה הראשונה אותו יש לבצע ביסודיות, בנחישות עם מלוא המרץ והמשאבים הנדרשים. מטרת ההחלטות לחזק את יישובי קו העימות מיד עם סיום הלחימה בהיבטי התיישבות ותעסוקה לדאוג לתושבים המקומיים ולעודד אוכלוסייה חדשה להעביר את מרכז חייהם לאזורים אלו". 
 
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "בשלושת השבועות האחרונים אנחנו פועלים בשישה צוותים האמונים בין היתר על קידום התכניות לשיקום עירוני ושיקום חבל התקומה. כמו כן אנו מקדמים שימוש בתקציבי פיתוח, מתן תמריצים והאצת נדל"ן במטרה לשמור על רציפות תפקודית בענף הנדל"ן המהווה קטר למשק הישראלי. במקביל אנו מקיימים עבודה שוטפת כתף אל כתף עם מינהלת  תקומה במטרה לתת מענה איכותי מהיר ויעיל עבור תושבי חבל התקומה ופועלים עם כלל השותפים לגבי ההצעות לחיזוק הישובים בקווי העימות. אני מברך על הכנת ההצעות לחיזוק הישובים בקווי העימות בצפון ובדרום ומאמין כי העבודה המשותפת של כלל הגורמים תייצר תוצאה מיטיבה עבור האזרחים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה