נדל"ן ותשתיות

בית המשפט הכריע: שיפוץ בית הכנסת בתל אביב יוצא לדרך

למרות שבעלי העסקים הסמוכים התנגדו למהלך, בטענה שהוא חוסם את הגישה לבניינים, בית המשפט המחוזי אישור להתחיל בשיפוץ בית הכנסת הגדול בתל אביב  

מערכת ice | 
רון חולדאי (צילום פלאש 90/ מרים אלסטר)
בית המשפט המחוזי נתן אישור לתחילת השיפוצים של מתחם בית הכנסת הגדול בתל אביב, כאשר השיפוצים כוללים הסבה של החניון במקום לכיכר. במסגרת העבודות, ישופץ בית הכנסת בהשקעה של 60 מיליון שקל, שיתחלקו באופן שווה בין עיריית תל אביב, קרן תל אביב ואיש העסקים פטריק דרהי. 
התוכנית מתייחסת לארבעה דונמים בין הרחובות אלנבי, אחד העם והר סיני. החניון פועל על קרקע בבעלות בית הכנסת ומשרת אותו ואת העסקים הסמוכים. לתוכנית הוגשו ארבע התנגדויות על ידי בעלי נכסים סמוכים ברחוב הר סיני ובהם חברת רסקו, שגם מפעילה את החניון מכוח הסכם עם בית הכנסת. עם המתנגדים נמנו גם מתפללי בית הכנסת, שהביעו חשש כי מתחם הבילוי שיתפתח בעקבות השיפוץ יפגע בצביון של המקום.
במרץ 2019 קיבלה הוועדה המקומית את ההתנגדויות בחלקן ואישרה את התוכנית. הוועדה קבעה, שגם לאחר השיפוץ, תאושר כניסת כלי רכב למתחם מרחוב אחד העם לצורך עשר מקומות חניה עבור באי בית הכנסת, לפריקה וטעינה ולמגרשים גובלים.
מנגד, בעלי הנכסים הגובלים במתחם הגישו לוועדה המחוזית ערר על אישור התוכנית ובאפריל 2022 קיבלה הוועדה את הטענות וביטלה את התוכנית. בפברואר 2023 הפכה הוועדה המחוזית שוב את ההחלטה ואישרה סופית את התוכנית. בנימוקי ההחלטה הוסבר כי מדובר בבניין "אייקוני" בעל חשיבות היסטורית ציבורית ואדריכלית רבה.
בית הכנסת אף נמצא במרחב שהוכר על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי ומדובר במבנה מרכזי במרקם עירוני שהוכרז כולו לשימור. לפיכך, נקבע כי יש היגיון תכנוני ברור ביצירת מרחב נגיש ומזמין לציבור עם כיכר פעילה במקום מכוניות חונות.
עוד נקבע על ידי הוועדה המחוזית, שהחניון כיום הוא בשימוש חורג של כלי רכב פרטיים בלבד, בשעה שהתוכנית אינה מוסיפה שטח בנוי שעשוי להגדיל את תנועת הרכב ובנוסף יש באזור תחבורה ציבורית ענפה, כאשר הוא נמצא על תוואי הרכבת הקלה.
עוד ציינה הוועדה המחוזית, כי ככל שהעסקים הסמוכים מעוניינים בכך, הם רשאים לפעול להקמת חניה תת קרקעית. עיריית תל אביב טענה, כי הסדרי פריקה וטעינה בכל העיר אינם מחייבים שאלה ייעשו ישירות לדלת העסק.
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, קובי ורדי, החליט לדחות את העתירות נגד התוכנית ולדבריו: "בית הכנסת הוא הבעלים של הקרקע המשמשת את החניון ועל פיו יישק דבר. הוא יכול לפנות בכל עת את מפעילי החניון ולאסור בכל עת את השימוש בקרקע, ולעותרים אין זכות קנויה להישאר בחניון ולהמשיך ליהנות ממנו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה