נדל"ן ותשתיות

הקבלנים קורסים: מדוע חברות הביטוח לא מסכימות לבטח פרויקטים?

היקף ההשתתפות העצמית של הקבלנים בביטוח פרויקטים ממשיך לעלות. בעבר הלא רחוק שילמו הקבלנים סכומים של כ-80 אלף שקל, אך כיום הם עלולים לשלם עד כ-500 אלף שקל - אם החברות בכלל יסכימו לבטח אותם. מה הסיבה?
מערכת ice |  1
קבלנים-אילוסטרציה (צילום freepik, shutterstock)
לפני כשנה דיווחנו על מצב מדאיג, במסגרתו ביטוח הקבלנים הולך וגדל בהיקפו וכך גם היקף ההשתתפות העצמית של אותם קבלנים בתשלום. שנה חלפה והפעם אנחנו חוזרים להציג את אותה תמונה, רק עם מספרים גבוהים יותר.
בשנה שעברה הציג עורך הדין הדין ארז קדם כי סכומי ההשתתפות העצמית עמדו על סכומים של כ-80 אלף שקל. הפעם אנחנו מדברים על צמיחה לסכומים המגיעים עד 500 אלף שקל. לגלובס אמר: "אנחנו רואים עלייה בשיעור של עד 1,200% בהשתתפות העצמית של קבלנים בביטוח". לכך הוא מוסיף כי הסכומים יכולים להגיע גם עד מיליון שקלים. 
הדבר נהיה חמור אף יותר בתחום כיסוי צד ג'. בעבר הסכומים עמדו על כ-50 אלף שקלים וכיום הם מגיעים עד כ-250 אלף שקלים. קפיצה נוספת נרשמה בתחום חבות מעבידים שמגיעה היום לסכומים של 100 אלף שקלים, ביחס ל-20 אלף שקלים בעבר. פרמיות הביטוח עלו מ-0.28% מסכום הביטוח הכולל, ל-0.6% לפרויקטים של 100 מיליון שקל.
הקבלנים טוענים כי את האשמה יש לשים על חברות הביטוח שמעלות את הפרמיה וגם, לא פעם, מסרבות לבטח פרויקטים. כמו כן, הקבלנים טוענים כי "תביעות השיבוב" של הביטוח הלאומי, בהן חלה עלייה משנת 2017, מותירה את חברות הביטוח בספק רב באשר להיקף שהן יצטרכו להוציא במסגרת תביעות אפשריות, ולכן הן מעלות את המחירים.
לכך יש להוסיף את דמי הנזיקין הגבוהים שחברות עלולות לשלם לעובדים במקרה של תאונות - בעיה נפוצה במדינה שלנו, היות שאנו שומעים באופן תכוף מדי על תאונות עבודה קטלניות. 
אז מה הפתרון? הקבלנים והמומחים מציעים כי מדובר בשוק ריכוזי מדי. משמע, המומחים מציעים שחברות הביטוח יעבירו כספים מראש לביטוח לאומי, כמו בביטוחי רכב. הקבלנים מנגד דורשים שהביטוח הלאומי לא יקבל זכות שיבוב כלל ושחברות הביטוח ישלמו פחות היות שהן משקיעות בבטיחות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חברות הביטוח עוזרות לנפח את הנדלן (ל"ת)
    בן ארצי 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור