נדל"ן ותשתיות

המשכנתאות מזנקות: זה הסכום שיתווסף לתשלום החודשי שלכם מעכשיו

אחרי ההחלטה של בנק ישראל על העלאת הריבית ב-0.5% ל-3.75% בסך הכל, המשכנתא ממוצעת בישראל זינקה היום בלא פחות מ-131 שקל לחודש, בשנה עלו המחירים בכ-1,000 שקל
מערכת ice | 
פועלים, דיסקונט, לאומי (צילום Magma Images, פלאש 90)
לאחר שבנק ישראל העלה היום (שני) את הריבית ב-0.5% לרמה של 3.75%. הנפגעים המידיים מהעלאה זו הם לוקחי המשכנתאות והם חטפו היום 131 שקלים נוספים בתשלום החודשי, שממילא תפח בשנה האחרונה.
יש לציין כי העלאה זו מייקרת את ההחזר החודשי של משכנתא ממוצעת בכ-3% בסך הכל ומביאה להתייקרות כוללת של כ-1,000 שקל מאז התחלת העלאות הריבית באפריל - כך עולה מבדיקה שערכו בהתאחדות יועצי המשכנתאות. החישוב מתבסס על משכנתא של מיליון שקל לתקופה של 25 שנה, כאשר 45% ממנה צמודים לפריים. 
 
בעקבות העליות האחרונות, יחס ההחזר של משקי בית רבים מתקרב ל-40% מההכנסה החודשית שלהם.  רף שנחשב מסוכן ומבטא קושי אמיתי של משקי הבית לעמוד בתשלומי המשכנתא לאורך זמן. אם מצרפים לנתון הקשה הזה את העובדה שחלק ממשקי הבית נאלצים לקחת הלוואות חוץ בנקאיות או קמעונאיות כדי לרכוש דירה או כדי לשלם את מדדי תשומות הבניה, מתגלה תמונה קשה בהרבה.
בתקופת הגרייס משלמים את התשלום עבור הריבית בלבד (ללא תשלומי קרן), והוא נועד לתקופת הבניה עבור משפחות שלא יכולות לשלם במקביל גם שכ"ד וגם תשלום מלא עבור המשכנתה, ודווקא משפחות אלו חוות כרגע את ההתייקרות בצורה החזקה ביותר, כאשר ההחזר החודשי על מסלול הפריים עלה פי 4 מאז חודש אפריל ועד היום.
לגבי זוכי מחיר למשתכן ורוכשי דירה ראשונה מציעים בהתאחדות לאפשר להגדיל את המשכנתה בהתאמה לעליית מדד תשומות הבניה, בשביל למנוע את הצורך של רוכשים לקחת הלוואות חיצוניות על מנת לשלם את התשלומים הנוספים לקבלן".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה