דעות

המטרה: ניצחון תודעתי ותרבותי; אך היכן מערכת ההסברה הממלכתית?

הזרמת מידע כוזב (Fake News), שמועות והצהרות נועדו לרפות את ידינו בניהול מהלכי המלחמה. במערכת ההסברה הממלכתית עדיין מקרטעים. עתה, עם המשך הלחימה בתוך עזה, נדרשת עמימות 'דוברותית' חיונית להגנה על כוחותינו. המצב הנוכחי מאפשר לצד השני להציג תמונה חד צדדית
אפרים לפיד (צילום סיון פרג)
ניצחון הוא מילה המתחברת מאד למלחמה. כל אימת שמתחוללת מלחמה מצפה כל צד לניצחון, בראש וראשונה בשדה הקרב. גם במלחמה הזו, שנפתחה בהפתעת מחץ על ידי חמאס, הזדרז הדרג המדיני בישראל להכתיב לסיים את המלחמה בניצחון. עם הימים השתמשו במלים שהתקרבו ליכולות לממש את מטרות המלחמה. מכל מקום הרי מבחינת ישראל וגם מבחינת חמאס ניצחון איננו מושג צבאי בלבד, אלא תודעתי ותרבותי – מה שייתפס בעיני האויב ובעיני תושבי ישראל והעולם כניצחון.
מבחינת חמאס – ניצחון הוא מושג אסלאמי. ככל שתעמוד תנועת חמאס זמן רב יותר בפני ישראל בלחימה ולא תיכנע, היא מגלה אורך רוח, שהוא תכונת המאמינים. תבוסה (הזימה) בעיני חמאס אף היא איננה מונח צבאי אלא תרבותי אמוני. מבחינתם, 'אללה' עומד לצידם ועל כן אינם יכולים להיות מובסים. מכאן ברור כי יעד הניצחון של ישראל צריך להיות לא רק פיזי, אלא לפגוע ברוח הלחימה של חמאס באמצעות הבנת רכיבי תרבות ההתנגדות. חמאס מגלמת רעיון אסלאמי אמוני, ואותו קשה למגר. על רקע זה בולט הטרור התודעתי שחמאס מפעיל בעיקר בנושא החטופים המצויים בידיו.
הזרמת מידע כוזב (Fake News), שמועות והצהרות נועדו לרפות את ידינו בניהול מהלכי המלחמה. מעולם לא עמדו המדינה והחברה הישראלית בפני החלטות על גורלם של מספר נוראי של חטופים אזרחים, ילדים, נשים ומבוגרים המשמשים קלף מיקוח ציני בידי מנהיגי ארגון תועבה רצחני.
מאמץ התודעה הישראלי נתון למגבלות של מדינה המיישמת חופש ביטוי גם בימים אלה. נשמעים בעולם וגם בארץ קולות שונים מהקו הישראלי הרשמי, בעיקר לגבי ההבחנה בין חמאס ועזה. כולם תמימי דעים להרוס את חמאס הצבאי, רבים מטילים ספק באפשרות לגדוע רעיון אמוני-דתי קיצוני. חיוני לנו גיבוי בינלאומי ועל כן אנו יוזמים חשיפת מידע מודיעיני שיתמוך באמירות המילוליות שלנו על הזוועות הנוראיות של 7 באוקטובר ועל שימוש ציני בתושבי עזה כמגן אנושי.
ככל שמתרחבת המתקפה הישראלית ונהרסים בתים ותשתיות בעזה גוברת בעולם קריאתם של חוגים "ליברלים" ובצידם גם ממשלות להפסקת אש. ישראל ממשיכה בדרכים שונות לחזק את הממשלות ואת דעת הקהל בעולם בצדקת פעולתה. מוקד התנגדות ארוך שנים הוא מעגלי סטודנטים בקמפוסים האמריקאים הנתונים למימון מצד שונאי ישראל.
 
ישראל נקטה בפתיחת מלחמת הפתע בגישה הסברתית-תודעתית  פתוחה, בעיקר (ובעצם רק) על ידי תדרוך פעמיים ביום של דובר צה"ל לקהלים בארץ ובעולם. בצה"ל נלמדו לקחים ממלחמות קודמות. במערכת ההסברה הממלכתית עדיין מקרטעים. עתה, עם המשך הלחימה בתוך עזה, נדרשת עמימות דוברותית חיונית להגנה על כוחותינו. מצב זה מאפשר לצד השני להציג תמונה חד צדדית. 
את תמונת הניצחון התודעתי של ישראל נוכל לבחון רק בתום הלחימה ועד אז עלינו לפעול ביצירתיות רבה.
הכותב: ד"ר אפרים לפיד, תא"ל במיל', הוא יו"ר ארגון מורשת ההגנה. לשעבר קצין מודיעין בכיר ודובר צה"ל 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה