דעות

חוק הפוטושופ: אנחנו לקראת הכרזה דרמטית בכנסת

בני הנוער פשוט מופגזים בכל שעות היממה במסרים פסולים ומעוותים שעליהם לשאוף למודל היופי של רזון שהוא מודל היופי שאליו הם נחשפים ברשתות והדבר גורם להם להרגיש לא טוב עם הגוף שלהם, להרגיש לא יפות, לא מוצלחות, לא ראויות לאהבה ועוד
חה"כ לימור מגן-תלם |  1
חה"כ לימור מגן-תלם (צילום ענבל מרמרי)
היום לראשונה יתקיים בכנסת יום מיוחד לחיזוק דימוי גוף בריא ומאבק בהפרעות אכילה, אותו יזמתי ביחד עם חברתי, חברת הכנסת ויו"ר ועדת הבריאות עידית סילמן. במסגרת היום המיוחד החלטתי לכתוב על הנושא ולהעלות את הנושא על סדר היום הציבורי. בעברי הרחוק הייתי דוגמנית ובאתי מעולם שמסביבי חוויתי הפרעות אכילה, אבל כשהגעתי לכנסת הבנתי שהפרעות אכילה לא נוגעות למגזר מסוים אלא נוגעות בכל בית ובית.
עם כניסתי לכנסת, קיבלתי אינספור פניות ולאחר שבחנתי את הסוגיה מצאתי שלפי הערכות כ-450 אלף סובלות מהפרעות אכילה בדרגה כלשהי ורק כ-46 מיטות אשפוז עומדות זמינות בכל הארץ לא. מתחת לשטח צמחה פה מגיפה שקטה ושקופה ממש. החוק הראשון שהגשתי בכנסת הוא התיקון לחוק הפוטושופ. נדהמתי מהעובדה שהחוק ישב קרוב לעשור בספר החוקים ולא נאכף. את יוזמי החוק אני מכירה היטב, אחד מהם הוא עדי ברקן, צלם אופנה שהוביל את החקיקה עוד בגרסא הראשונית ב2012. כעת אני ממשיכה את דרכם ולמעשה משלימה את התהליכים החשובים שעשו לפניי. 
היום בעידן שבו הרשתות החברתיות שולטות, בני נוער כבר לא קוראים עיתון ולא מעלעלים במגזינים. הם משוטטים ברשתות רוב הזמן מול המסכים, בין אם במחשבים ובין אם בניידים. נחשפים לתמונות שעברו פילטרים, עריכה, הצרת היקפים. בני הנוער פשוט מופגזים בכל שעות היממה במסרים פסולים ומעוותים שעליהם לשאוף למודל היופי של רזון שהוא מודל היופי שאליו הם נחשפים ברשתות והדבר גורם להם להרגיש לא טוב עם הגוף שלהם, להרגיש לא יפות, לא מוצלחות, לא ראויות לאהבה ועוד. 
אם תוסיפו לכך את האלגוריתם של הרשתות, שמחזק את התחושה שכולם יפים, מוצלחים ומוקפים בחברים, תקבלו משוואה פשוטה. הוכח במחקרים רבים, כולל במחקר של חברת פייסבוק, שהשהות ברשתות מחמיר חרדה, דיכאון, והפרעות אכילה בקרב בני נוער. תקופת הקורונה אף החמירה את המצב באופן משמעותי, אם בגלל השהייה הממושכת בבית עקב הסגרים והבידודים, והעיסוק באוכל לצידה, ואם בגלל השיטוט המתמשך ברשתות החברתיות.  
ויש גם תהליכים חיוביים. אנחנו רואים יותר נשים מלאות שהן דוגמניות ומשפיעניות רשת. אני מלאת השראה מנשים צעירות אמיצות שנלחמות ברשת נגד התפיסות הללו, כמו פאולה רוזנברג, ריי שגב ואחרות. אבל אני מאמינה שזו היא מלחמה אישית וחברתית מתמשכת שנצטרך להתמודד איתה לאורך השנים הבאות ביתר שאת. 
 
התופעה הזו שקופה לא בכדי. התפתחות של הפרעת אכילה לא ניכרת בשלבים הראשונים, אלא היא משהו שצריך לשים לב אליו דרך סימנים ולאתר אותו בשלבים מוקדמים. נערים ונערות יודעים להסתיר היטב מההורים שלהם כל סימן לבעיה. 
מכאן אני קוראת להורים לגלות זהירות וערנות. פחות להעיר על האכילה, על המשקל או על הלבוש. אבל כן לשים לב לסימני האזהרה ולטפל בשלבים המוקדמים. מחקרים מוכחים כי מי שמקבל ומקבלת טיפול, אחוזי ההחלמה מעודדים מאוד. לכן חייבים  לשים דגש על טיפול ראשוני מונע.
כשהצגתי את הנתונים על תורי המתנה ארוכים, הן בקהילה והן בבתי חולים, לשר האוצר אביגדור ליברמן, הוא נדהם. מאחר והוא בנאדם פרגמטי, שמתבסס על נתונים ועובדות, הצלחתי לגרום לו להבין שיש פה בעיה, חוסר מענה אדיר שלא עומד בביקוש. לבסוף אישרו לי את התקציבים שנלחמתי עליהם לטובת מערך הטיפול בהפרעות אכילה. אני מעורבת בחלוקתו של התקציב, במערך הטיפול בהפרעות אכילה, שעומד על קרוב ל-30 מיליון שקל. אני מסיירת ומשוחחת בשבועות האחרונים בבתי חולים ומרכזים להפרעות אכילה, כדי לבחון את הצרכים בשטח ולנווט את התקציבים למקומות הנכונים.

היום בכנס המיוחד שנקיים בכנסת, אציג את המתווה שהוסכם ביני לבין משרד האוצר והבריאות שמסכם לאן יוקצו התקציבים ובאילו בתי חולים יתווספו מיטות אשפוז. אחת מהמטרות ששמנו לנגד עינינו היא חיזוק הטיפול בקהילה, שיעזור למנוע הידרדרות ומצד שני הגדלת מיטות האשפוז, כדי לתת מענה למצבים מסכני חיים.  
אני ממשיכה לפעול בכל החזיתות, כחלק מתפיסה הוליסטית. הפרעות אכילה קשורות לטראומה, פעמים רבות לטראומה כתוצאה מניצול מיני או הזנחה. לכן בנוסף הגשתי הצעת חוק כדי למנוע תקיפה מינית בעולם הפרסום והדוגמנות. אני מטפלת בכל הקצוות מההתחלה של התפתחות ההפרעה, להחמרתה ועד למצבים חמורים של אשפוז מלא. 
אני שואפת שנחיה בעולם טוב יותר שבו שופטים פחות על המראה החיצוני. אני רוצה לוודא שכל נער ונערה וגם בוגרים שמתקשים להשתקם מהמחלה, יקבלו את המענה הדרוש עבורם ולשם כך, צריך להתחיל לצעוד בדרך, ולקוות שעוד אנשים יכירו בשינוי שחייב להיות ויצעדו יחד איתנו בדרך שהיא לא קלה, אבל מלאת משמעות.
הכותבת חברת הכנסת לימור מגן-תלם ממפלגת ישראל ביתנו, מ"מ יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט, יו"ר ועדת המשנה לבחינת כשלים בתחום הצרכנות וחברה בוועדת הכלכלה ווועדת המשנה לקידום ההיי-טק בישראל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למה נשים שמנות זה אידיאלי? (ל"ת)
    העולם נהיה פסיכי 02/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור