תקשורת ומדיה

העוקץ מתגלה: כך עשויים לגנוב מכם אלפי שקלים דרך וואטסאפ

תופעת ההשתלטות מרחוק על חשבונות וואטסאפ היא אינה חדשה, וכעת השיטה נחשפת: העוקץ שולח לכם קוד בן 6 ספרות שדרכו הוא מתחבר לחשבון שלכם, ומיד לאחר מכן מתחיל לבקש מחבריכם טובות כספיות. אז איך תוכלו להתגונן מפני התרמית?
מערכת ice | 
הודעות זדוניות בוואטסאפ (צילום shutterstock)
הונאה בקבוצות וואטסאפ היא לא דבר חדש, ולצערנו הרב העוקצים ממשיכים בתרמית גם בתקופה מטלטלת זו. איך זה עובד? העוקץ מנסה להשתלט על חשבון הוואטסאפ במרמה באמצעות שליחה של קוד בן 6 ספרות, ולאחר מכן מפרסם בשמו הודעות תמימות לכאורה בקבוצות השונות. "בוקר טוב למי יש בנק פועלים או לאומי דיסנקוט ויכול לעשות לי טובה קטנה" – כך נכתב באחת הקבוצות, כולל השגיאה.
ההודעה אמנם נראית מחשידה אך רבים נופלים ברשת ומנסים לעזור לאותו חבר או חברה כביכול. העוקץ מבקש לקבל קוד שיוציא לו כסף מהכספומט ללא אשראי, ומבטיח להחזיר להם בביט - אתם כבר יכולים לנחש לבד מה יקרה הלאה.
העוקץ לרוב לא מסתפק רק בחשבון של קורבן אחד, אלא הוא ממשיך במסע הציד שלו ומשתמש באותה טקטיקה כנגד אנשים אחרים. לילך (שם בדוי) אמרה כי הצליחו לפרוץ לחשבון הוואטסאפ שלה ודרכה לגנוב מחבריה. "אני חושבת שמדובר בישראלים, הם עבדו עליי, ודרכי עבדו על עוד חברה", אמרה בריאיון ל-mako.
לילך מספרת כי היא פרסמה ביום שישי מודעה בקבוצת הפייסבוק "תרומות למפוני העוטף" בה פרסמה חדר ילדים למכירה בצירוף הפלאפון שלה. היא קיבלה הודעת וואטסאפ מאישה בשם מלכה גלברט, שהיא מטפלת בחרדות וטראומות לילדים והורים, לכאורה נראית אמינה, בפועל – מסתבר כי התחזו אליה. העוקץ השתמש בתמונתה ושלח ללילך "קוד הצטרפות" בשביל להתחבר לקבוצה, אותו קוד שמאפשר השתלטות על חשבון הוואטסאפ למעשה.
לאחר שאותו מתחזה מצליח בפעולתו, הוא יכול לשנות את המספר שבו המשתמש החשבון למספר אחר. כלומר מספר הפלאפון ישתנה ואילו התמונה תישאר זהה, מה שאומר כי אנשי הקשר לא אמורים להבחין בשינוי.

קיבלתם הודעה מוזרה? כדאי לכם לחשוד. (אילוסטרצייה פריצת האקרים, קרדיט: shutterstock)
"מיד אחר כך, המתחזה נכנס לכל הקבוצות שלי, כתב בשמי שאני בבנק מזרחי טפחות, ושאין לי אפשרות למשוך כסף בקוד ללא כרטיס", מספרת לילך. "הם פנו לאנשים גם בפרטי. המתחזה כתב שאני צריכה 2,000 שקל, ואנשים שאני מכירה שלחו לי כביכול 2,000 שקל – ונעקצו", היא משתפת בצער.
במקביל, היא פנתה למלכה גלברט האמיתית, סיפרה לה מה קרה, והבינה שהתחזו אליה. לילך הגישה תלונה במשטרה, אך לא קיבלה מענה עדיין.
בין היתר, המתחזה בשם לילך פנתה לחברה שלה, נועה (שם בדוי), וביקשה ממנה עזרה עם קוד, ונועה פנתה לאותה התרמית בדיוק כמו חברתה. "למזלי, בן הזוג שלי מתכנת, אז הורדתי מחדש את וואטסאפ והתקנתי אימות דו שלבי. אבל כבר הייתה למתחזה גישה לחשבון שלי, עם מספר אחר פשוט", היא מספרת "יש לי המון קבוצות. היא התחילה לפנות בשמי ולהגיד שהיא צריכה קוד למשיכה ללא כרטיס. דוד שלי ואשתו חשבו שאני במצוקה ושלא נעים לי לבקש, ונתנו לה 2,000 שקל, ומהם זה גם התגלגל. פנו בשמי למורים, תלמידים, רופאים, מוסכניקים, אפילו אקסים. חברות של הבת שלי".
מלכה גלברט, שהמתחזה השתמש בזהותה, מספרת ל-mako את הצד שלה: "אני לא חושבת שפרצו לי לוואטסאפ, כי לא נתתי שום קוד. אבל כן משתמשים בשמי ובתמונתי. אני מנהלת קהילת מאמלכה בפייסבוק, ויש לנו קבוצת וואטסאפ של הקהילה". גלברט מספרת כי פנתה אליה אישה בטענה שהיא צריכה טובה ענקית, דבר שהיה נשמע לה מסתורי משום שלא זיהתה אותה למעט קבוצת וואטסאפ משותפת אחת. אותה אישה ביקשה ממנה קוד אך גלברט לא מסרה לה אותו עקב חשודתיה.
 
גלברט נדהמה לגלות כי לאחר השיחה, אותה אישה שדיברה איתה החליפה את תמונתה לתמונה שלה (של גלברט), והעתיקה את פרטיה שהיו רשומים בחשבון הוואטסאפ העסקי שלה. היא מספרת שהמתחזה התחילה לשלוח הודעות לאנשים רבים בשמה, ולכן היא החליטה לשלוח הקלטה למכריה ולהזהיר כי מדובר במתחזה.
בעקבות המקרה, גלברט הגישה תלונה במשטרה על הונאה והתחזות. ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "באשר לתיק של נועה (שם בדוי), עם קבלת התלונה לפני ימים אחדים נפתחה חקירה במטרה להגיע לחקר האמת. באשר לתיק של לילך (שם בדוי), לאחר בחינת כלל הממצאים, שבוצעו ע"פ החשד מחו"ל, לא ניתן להגיע לאיתור החשוד. ככל שיתקבל מידע נוסף, נוסיף ונחקור. אנו פונים לציבור ומבקשים לגלות עירנות ולנקוט משנה זהירות מהעברת כספים או פרטים רגישים אחרים ברשתות בכדי להימנע ממקרים מעין אלו בעתיד".
איך בכל זאת תוכלו להימנע מעוקץ בוואטסאפ?
1. לעולם אל תתנו קוד ששולחים לכם, גם אם השולח הוא ברשימת אנשי הקשר שלכם או אדם שמוכר לכם לכאורה. לרוב, הקוד יעזור לפורץ להשתלט על החשבון שלכם.
2. הפעילו אימות דו שלבי לוואטסאפ שלכם.
3. שימו לב לניסוח ההודעות שאתם מקבלים – פעמים רבות הפורצים מתנסחים בצורה לא תקנית המעוררת חשדץ
4. אם מישהו מבקש מכם טובה כספית – ראשית חשדו בשולח, ובשביל לוודא את זהותו התקשרו אליו טלפונית וודאו את הבקשה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה