בארץ

האסון בערד שם זרקור על הליקויים הרבים בשירותי הכבאות וההצלה

על רקע מותו של אברהם ברוך בערד, מרכז המחקר והידע של הכנסת מציג מצב עגום כאשר, חילוץ לכודים בקומות עליונות של בניינים רבי קומות מורכב ואף בלתי אפשרי 
מערכת ice | 
שריפה-אילוסטרציה (צילום pexels)
שירותי הכבאות בישראל במחסור גדול: מותו הטרגי של אברהם ברוך (65) בשריפה בביתו בערד בתחילת החודש, הציף מחדש את סוגיית ההצטיידות של תחנות הכיבוי. הדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מציג ממצאים חמורים. הדוח מראה כי מספר תחנות הכיבוי בישראל נמוך ב-18% מן הנדרש וכי מספר לוחמי האש נמוך בכ-29% מהדרוש.
כיום יש בישראל 123 תחנות כיבוי שמחולקות ל-33 תחנות אזוריות. תחתיהן יש 10 תחנות מרחביות ו-80 תחנות משנה. בנוסף, ברשות כבאות והצלה פועלות גם היחידה לחילוצים מיוחדים ויחידות חומרים מסוכנים מחוזיות.
לפי הדוח, בכל אחת מהשנים 2023-2020 התקבלו במוקד כבאות והצלה 128 אלף קריאות בממוצע. כמחצית היו קריאות שווא או קריאות שבוטלו. 66% מהקריאות היו בנוגע לאירועי שריפה, והיתר סווגו כאירועי חילוץ (28%) או חומרים מסוכנים (7%).
במקרה של אברהם ברוך, שישב על אדן החלון בקומה הרביעית כשמאחוריו חדר אפוף עשן ולהבות, נשאלה השאלה האם רכב כיבוי עם מנוף היה יכול להציל את חייו. מזמני ההגעה של אנשי הכבאות וזמן החילוץ של ברוך עלה כי רכב עם מנוף לא היה מציל אותו.
על פי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, זמן התגובה הממוצע לשריפה הן במרחב העירוני והן במרחב הפתוח עומד על שבע עד 10 דקות. בפועל זמן התגובה גבוה בשתי דקות. בערד הגיעו לוחמי האש לביתו של ברוך חמש דקות אחרי הקריאה, והחילוץ ארך שבע דקות. זמן פריסה של מנוף הוא מינימום חמש עד 10 דקות.
בדוח נכתב שמספר תחנות הכיבוי עומד כעת על 123, מספר שנמוך ב-18% מהנדרש. בנוסף, מספר לוחמי האש צריך להיות 3,366 אך פועל, יש כיום רק 2,400 תקנים ללוחמי אש מספר הקטן ב29% מהקבוע בתרחיש.
קיים גם פער בין מספר התקנים של לוחמי האש לבין האיוש שלהם בפועל: נכון לחודש יולי, מספר לוחמי האש עמד על 1,906 בלבד - 21% פחות מהתקן. הפער הגדול ביותר בין מצבת לתקן נמצא במחוז דרום - 31%.
בכבאות מסבירים כי הפערים נגרמים בשל חוסר תקצוב לתקנים וחוסר תקצוב לתחנות חדשות, בעיקר באזורי הפריפריה. הפער מתעצם לנוכח אתגרים כגון בנייה לגובה, תווך תת-קרקעי ואנרגיות מתחדשות.
רשות כבאות והצלה ציינה בתשובתה למבקר המדינה כי: "תפיסת ההפעלה לטיפול באירועים במבנים רבי-קומות שגובשה במחוז דן תיכתב במהלך שנת 2021. נוסף על כך, הרשות בוחנת תורות הפעלה ואמצעים הנהוגים בעולם, ולאחרונה אף נוצר קשר בינלאומי כדי לבחון את ההתמודדות עם אירועים במבנים גבוהים". עוד ציינה הרשות כי "מתקן הסימולטור מדמה מספר רב של תרחישים, ובהם אירוע ברב-קומות. בשנת 2021 צפוי הסימולטור להיות מופעל כתרגול במערכת פיקוד ושליטה במעלית בתרחיש שריפה במבנה רב-קומות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה