בארץ

חוק החסינות המשפטית לחיילים עלול לפגוע באל על וישראייר - וזו הסיבה

הצעת החוק של ח"כ צביקה פוגל מעניקה חסינות אוטומטית לאנשי כוחות הביטחון על מעשיהם בפעילות מבצעית. אך החשש הוא שבמצב כזה, בכל פעולה של חיל האוויר יהיו חשופים הטייסים להעמדה לדין בחו"ל - אותם טייסים שמשרתים גם באל על, ישראייר וארקיע
מערכת ice |  7
אל על (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הביעה התנגדות לחוק החסינות לכוחות הביטחון שהציע ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית), והדיון בנושא נדחה לחודש הבא. אך בחברות התעופה הישראליות חוששים כי במידה והחוק יעבור לבסוף, פעילותן עלולה להיפגע משמעותית.
לפי הצעת החוק, לא ניתן יהיה להעמיד לדין את משרתי כוחות הביטחון על מעשים שביצעו במהלך פעילות מבצעית. היועמ"שית הזהירה כי אם החוק יעבור, יהיה קשה למנוע הפרת זכויות אדם והפרות חוק של לובשי מדים, גם כלפי אזרחים. בנוסף, החשש העיקרי הוא מחקירה בינ"ל נגד חיילי צה"ל בחו"ל.

במצב כיום, דווקא העובדה שמערכת המשפט הישראלית חזקה כלפי פנים וחוקרת חיילים במקרים של חשש לפגיעה בזכויות אדם, מעניקה להם חסינות מפני העמדה לדין בבית הדין הבינלאומי בהאג. 
ב"דה מארקר" פורסם כי טייסים ישראלים המשרתים במילואים בחיל האוויר, ובמקביל בשלוש חברות התעופה הישראליות (אל על, ישראייר וארקיע), הביעו חשש שאם החוק יעבור, יוצאו נגדם בחו"ל צווים שיגבילו את תנועתם ויתבעו מהם להתייצב לחקירה בחשד שהיו מעורבים בפשעי מלחמה.
אחד הטייסים אמר כי "כל טייס וכל לוחם עלולים למצוא עצמם במצב שבו הם לא יוכלו לנחות בשדות תעופה זרים, או במצב שבו הם מקבלים צו שמורה להם להתייצב לחקירה בנוגע לחשד שהיו מעורבים בפעולות צבאיות שהפרו חוקים ואמנות בינלאומיות".
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    הטייסים זו רק ההתחלה ... (ל"ת)
    בל 03/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    כשהממשלה מורכבת מחסרי בינה והשכלה
    דניאל 03/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כשנתניהו אסף את תחתית הסחי האנושי, כול חסרי הבינה והשכלה, חרדים דתיים והפשיסטים, אין פלא שבסופו של יום, לא יישארו טייסים קצינים וחיילים, שיהו מוכנים עוד להתגייס, כול מה שעשה להגנתם בית המשפט הולך לאבדון ילד עם ההגנה העולמית, כשטפילים חרדיםניקבעו מי תהיינה המשפחות השכולות הבאות, בשעה שהם ישתמשו מגיוס לצבא, ויבזזו את הקופה הציבורית, רק מטורפים ישלחו את בניהם להתגייס
    סגור
  • 2.
    האג
    תום 03/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תזכירו לי מתי בהאג פסקו לטובת ישראל. זכור האלוף שנשאר במטוס מחשש שיעצר. אבל הדאלה היא קודם למה בטחון ישראל או האג? נראה לי שהתשובה ברורה ,למרות נסיונות של בעלי אינטרסים לזרות חול בעיני הילידים הטיפשים. כל האמצעים כשירים . האג חחחח
    סגור
  • 1.
    שאלה לטייסים: ומה היום? אי אפשר?
    בבה בובה 03/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 2
    זורקים על הציבור הטיפש מידע, מילים ועוד מילים, אבל ללא הבהרה אמיתית. מה המצב היום? מה מגן על הטייסים? הטוב לב של האג בגלל ביהמש העליון שהם" מחזיקים" ממנו? הרי בעבר אלוף עמד לנחות בלונדון ובסוף נשאר במטוס כי חשש לצאת לשדה עקב צו מעצר. אז ביהמש העליון לא הגן על האלוף?
    סגור
  • רק מאשר שאינך מבין כלום
    דניאל 03/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היום מגן עליהם בית המשפט, מעל לכול שהינו גם מקובל על העולם.
    סגור
  • בבה בובה..תגובתך 100%נכונה ואמיתית
    אורה 03/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דורשת מענה ענייני לנושא...בלי לזרוק מילים לאויר שיתנו תשובות הטייסים הסרבנים ... איך שעד עכשיו לא נעצרו...באף מדינה ???? .לא מאהבת מרדגי כמו משינאת המן..??
    סגור
  • תמיד היו מקרים אבל הם בודדים
    ערן 03/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם עם ציפי לבני היה מקרה. אבל אחרי הרפורמה הזו כל לוחם יכול להיות בסכנה, וה BDS לא טיפשים, הם ינצלו את זה.
    סגור