משפט

הקרב על הכשרות: צהר עתר לבג"ץ נגד הרבנות הראשית

המאבק על הכשרות עולה שלב: מערך הכשרות של ארגון רבני צהר הגיש עתירה לבג"צ נגד הרבנות הראשית לאור סירוב האחרונה להכיר בו רשמית כגוף נותן הכשר
מערכת ice | 
הרבנות הראשית לישראל (צילום יהונתן זינדל, פלאש 90)
מערך הכשרות של ארגון רבני צהר הגיש עתירה לבג"צ נגד הרבנות הראשית לאור סירוב האחרונה להכיר בו רשמית כגוף נותן הכשר. העתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין אסף בנמלך ואורית לביא נשיאל, מגיעה בעקבות התעלמות מוחלטת של הרבנות הראשית ומועצת הרבנות הראשית מבקשה של ארגון צהר שהוגשה עוד בחודש מרץ האחרון, בנושא הוצאת רישיון להנפקת תעודות כשרות, בקשה שזכתה להתעלמות עד היום.
עוד נטען בעתירה כי למעשה הרבנות הראשית אינה עומדת בהסכמים שנקבעו עם כניסת הרפורמה במערך הכשרות, לא מקיימת את החוק ואף פוגעת בזכויותיה החוקתיות של צהר ומפרה את כללי המשפט המנהלי.  
מאחורי העתירה עומד תיקון חוק "איסור הונאה בכשרות", שנכנס לתוקף בתחילת 2023 ואמור היה לחולל רפורמה במערך הכשרות. בצהר פנו במרץ האחרון לרבנות הראשית על מנת שיכירו בהם, בדומה לגופי כשרות פרטיים אחרים, כגוף נותן הכשר שבסמכותו להנפיק תעודות כשרות לבתי עסק ולמסעדות בהתאם לתקן כשרות של הרבנות הראשית. על פי החוק, צהר אמורים היו לקבל תשובה בתוך 45 ימים אך עד כה, בחלוף למעלה מחצי שנה, לא התקבל כל מענה לבקשה מהרבנות הראשית.
בספטמבר 2022 הגישה צהר עתירה נגד הרבנות הראשית, עוד בטרם "רפורמת הכשרות" נכנסה לתוקף, על מנת לקבל הכרה כגוף כשרות במוצרי מזון המיובאים לישראל. בתגובה לאותה עתירה, שהתקבלה על ידי בג"צ, טענו ברבנות הראשית כי הם נערכים ליישום הרפורמה במערך הכשרות, שכחלק ממנה עשויים בצהר לקבל את אותה הכרה, אך בהמשך, ביוני השנה, כבר עדכנו כי הרפורמה לא רלוונטית במתכונת שהוצעה אז וכי השר לשירותי דת בממשלה הנוכחית הורה על הקמת צוות שימליץ על מתווה כשרות חדש ושונה.
בעתירה נכתב בין היתר כי "עד למועד זה לא הוצג מתווה חדש וממילא לא פורסם תזכיר חוק בעניין מערך הכשרות. המסקנה המתבקשת אפוא כי החוק עומד בתוקפו; הקפאת יישום הרפורמה בפועל נעשתה בחוסר סמכות; וכי המשיבות פועלות בניגוד לדין ואינן מקיימות את החוק".
כמו כן, נכתב בעתירה כי הרבנות הראשית "גוררת רגליים" בכל הנוגע לדיון בבקשת צהר להכיר בה כגוף נותן הכשר, ועושה זאת בצורה שיטתית: "לא ניתן להפריז בהשלכות הכלכליות ובפגיעה העסקית והתדמיתית בעותרת בשל אי־עמידתן של המשיבות בהוראות החוק", נכתב.
לכן, כך נכתב בעתירה, צהר מבקשת מבג״ץ להתערב כדי לאכוף על הרבנות לקיים את חובותיה ולהגן על הזכויות של צהר, שמודרת באופן קבוע משוק הכשרות וכך למעשה פוגעת הן בתחרות והן בציבור ובבעלי עסקים שמעוניינים לקבל ממנה שירותי כשרות. בהחלטה שנתן לפני מספר ימים השופט יצחק עמית הוא קבע כי העתירה תועבר לדיון בפני הרכב שופטים. הרבנות הראשית ומועצת הרבנות הראשית יגישו תגובה מקדמית 14 יום לפני מועד הדיון שייקבע.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה