משפט

"לביהמ"ש אין סמכות לבטל חוק יסוד, להכרזה אין משקל חוקי"

מיכאל קליינר המכהן כאב בית הדין של הליכוד אומר בריאיון ל-ice: "ביהמ"ש מסתמך על אמרות אגב של שופטים כמו אהרון ברק שפסק בעבר באופן נחרץ כי חוקי יסוד אינם ניתנים לביטול ולאחרונה פיתח תיאוריה חדשה על פיה מגילת העצמאות היא חוקת על"
דוד זולדן | 
מיכאל קליינר, נשיא בית הדין של הליכוד (צילום shutterstock, יוטיוב/ ILTV Israel News)
לאחר הדיון הסוער בבית המשפט העליון, שהתכנס בפעם הראשונה בהיסטוריה לדון בהרכב מלא של 15 שופטים, כאשר תשומת הלב מתמקדת בעתירות נגד החוק לצמצום עילת הסבירות. אם שופטי בג"ץ יחליטו לפסול חוק של הכנסת, הפסיקה תהווה תקדים משפטי ועלולה להלהיט את האווירה הציבורית ולהקצין את תגובות המחנות הניצים ובעיקר להוביל לעימות חזיתי בין שתי הרשויות החזקות בישראל. בריאיון ל-ice אומר נשיא בית הדין של הליכוד, עו"ד מיכאל קליינר בקול רם וברור את מה שהוא חושב על עצם הדיון ועל השלכותיו בתרחיש שבג"ץ יפסול את החלטת הכנסת. 
האם לבית משפט יש זכות לפסול חוק יסוד?
"לבית המשפט אין מקור סמכות לבטל חוק יסוד. הוא מסתמך על אמרות אגב של שופטים כמו למשל: אהרון ברק שפסק בעבר באופן נחרץ כי חוקי יסוד אינם ניתנים לביטול. לאחרונה פיתח תיאוריה חדשה על פיה מגילת העצמאות היא חוקת על. האמור במאמרו של ברק סותר ים של פסיקות שלהכרזה אין משקל חוקי משלה היות ומועצת המדינה הייתה גוף שמינה את עצמו. זאת בניגוד לכנסת הראשונה שנבחרה על ידי העם להיות אסיפה מכוננת. את הסמכות הזאת העבירה לכנסות שאחריה עד להשלמת כל חוקי היסוד והכתרתם כחוקה".
 
האם האמירות הנוקשות מצד נציגי הקואליציה נועדו לייצר לחץ על בג"ץ בדיון הדרמטי היום?
"להיפך, היא נועדה להסביר להם שאם ינצלו את סמכותם על פי חוק לקבל החלטות ללא אחיזה חוקית, הכנסת תפעל בכוח סמכותה החקיקתית לתקן את המעוות".
עד כמה תחושת האיום מוצדקת מקידום חוק הנבצרות ועילת הסבירות - האם זה מעשי או דיון תיאורטי?
"היועצת הודיעה שאינה מתכוונת לקבוע נבצרות כך שתחולת החוק אינה עומדת למבחן מעשי. גם בעניין הסבירות אין כרגע שום שאלה מעשית העומדת על הפרק. בג"ץ בעקרון לא קובע הלכות בשאלות תיאורטיות". 
אם בג"ץ יפסול חוק יסוד כיצד על הממשלה להגיב?
"כאמור אני מאמין שהתגובה צריכה להיות בחקיקה ולא בהצהרות ואני מקווה שכך ינהגו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה