משפט

חברת בתי הזיקוק מסתבכת: מדוע נפתחה נגדה חקירה פלילית?

בתום הליך פיקוח והליכי אכיפה מנהליים של מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה וכן חקירה פלילית שביצעה המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, הגיש המשרד כתב אישום לבית משפט השלום בחיפה נגד חברת בתי זיקוק לנפט (בז"ן) בגין גרימת זיהום אוויר והפרות של היתר הפליטה של החברה, בפעם החמישית בעשור האחרון
מערכת ice |  2
בזן לבניה (צילום שגיא מורן)
בתום הליך פיקוח והליכי אכיפה מנהליים של מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה וכן חקירה פלילית שביצעה המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, הגיש המשרד כתב אישום לבית משפט השלום בחיפה נגד חברת בתי זיקוק לנפט (בז"ן) בגין גרימת זיהום אוויר והפרות של היתר הפליטה של החברה. זהו כתב האישום החמישי בעשור האחרון שמוגש בעקבות תיקים שניהל המשרד להגנת הסביבה נגד חברת בז"ן ונושאי משרה בה בגין עבירות סביבתיות.
במסגרת כתב האישום, בנוסף לחברה, נאשמים יריב גרץ, אשר שימש בעת ביצוע ההפרות כסמנכ"ל בבז"ן; וכן עודי יעקב, אשר שימש בעת ביצוע העבירות כמנהל תפעול של בז"ן.
חברת בז"ן היא חברה ציבורית העוסקת, בין היתר, בזיקוק נפט גולמי ומוצרי ביניים ובייצור ומכירת מוצרי דלק במפעל הממוקם במפרץ חיפה.
במסגרת היתר הפליטה נקבעו לחברה דרישות הקובעות את ערכי הפליטה בכל אחת מארובות המפעל וכן דרישות לביצוע דיגומים תקופתיים ודיגומים חוזרים ככל שמתגלות חריגות מהערכים שנפלטו. בנוסף לדרישות הדיגום שבהם מחויבת החברה, מבצע המשרד להגנת הסביבה, באמצעות מפקחי מחוז חיפה, הליך פיקוח הדוק על דרישות היתר הפליטה ובמסגרת זו מבוצעים דיגומי פתע רבים של ארובות החברה.
על פי כתב האישום, בבדיקות התקופתיות הנדרשות שבוצעו על ידי החברה ובדיגומי הפתע שבוצעו על ידי המשרד במהלך שנת 2017 נמדדו חריגות מערכי הפליטה המותרים ב-15 מקרים שונים, בעשרה מתקנים שונים של החברה. חריגות אלו מהוות הפרות של הדרישות שהציב המשרד למפעל במסגרת היתר הפליטה. הפרות אלו הובילו לפליטות עודפות של מזהמים לאוויר וגרמו לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר.
בנוסף לחריגות, המפעל לא פעל כנדרש בהיתר הפליטה ובהתאם להוראות המשרד, ולא ערך דיגומים שהוטלו עליו בהתאם להיתר הפליטה, לרבות דיגום חוזר בעקבות חריגה בבדיקה קודמת. 
בעקבות כך ובסמוך לגילוי החריגות וההפרות, שלח מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה התראות למפעל, שבהן התריע על ההפרות והחריגות ודרש כי אלה יופסקו באופן מיידי. בהמשך להליך זה, אשר נועד להפסיק את החריגות לאלתר, בחן המחוז את טענות החברה בעקבות ההתראות. 
בהתחשב בריבוי ההפרות וחומרתן - הנובעת בין היתר לאור מיקום המפעל במפרץ חיפה, ולאור ההשפעות והסיכונים הבריאותיים הנובעים מחריגות אלו, המעלות חשש לפגיעה בבריאות הציבור והסביבה, מצא מחוז חיפה כי יש מקום להמליץ על פתיחה בהליך אכיפה פלילי כנגד החברה ונושאי המשרה בה.
המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה פתחה בחקירה פלילית לבדיקת נסיבות האירוע. לאחר חקירה מורכבת, שכללה איסוף ראיות רבות וחקירת עשרות מעורבים, הגיש המשרד להגנת הסביבה באמצעות עו"ד דן טוניק ובליווי הלשכה המשפטית של המשרד את כתב האישום נגד החברה ונושאי המשרה לבית משפט השלום בחיפה.
בחודש מארס 2022, אישרה הממשלה את המלצות ועדת המנכ"לים שהוביל המשרד להגנת הסביבה יחד עם משרד ראש הממשלה לפינוי התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה, וקידום ופיתוח מטרופולין חיפה לשיפור איכות החיים של תושבי האזור. המשרד סבור כי אין מקום לתעשייה מזהמת בריכוזי אוכלוסייה בכלל ובמפרץ חיפה בפרט, וריבוי ההפרות מחזק את עמדתו ואת הצורך לפעול בעניין זה בהקדם האפשרי. עד שפינוי התעשייה מהמפרץ יושלם, המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול, בפיקוח ואכיפה, מול המפעלים המזהמים במפרץ חיפה לצמצום זיהום האוויר בישראל.
 
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, מסרה: "אין מקום לתעשייה מזהמת בריכוזי אוכלוסייה בכלל ובמפרץ חיפה בפרט, וריבוי ההפרות מחזק את עמדתנו ואת הצורך לפעול בעניין זה בהקדם האפשרי. עד שפינוי התעשייה מהמפרץ יושלם, המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול, בפיקוח ואכיפה, מול המפעלים המזהמים במפרץ חיפה לצמצום זיהום האוויר בישראל. ההפרות והחריגות של חברת בז"ן ושל מפעלים מזהמים נוספים מוכיחות שהעיסוק בדלקים פוסיליים מוביל לפגיעה באדם ובסביבה. ישראל חייבת להיגמל מדלקים מזהמים ולעבור לאנרגיות ירוקות ומתחדשות, ובמקביל לפעול להוצאה של המפעלים המזהמים מריכוזי אוכלוסייה כמו מפרץ חיפה"
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הגיע הזמן - אחרי שנים של זיהום הרשויות מתחילות לפעול (ל"ת)
    דוד 09/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    די לזיהום!
    תושב אילת 09/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לתבוע אותם ולתת קנס של מיליארד שקל לפחות!
    סגור