משפט

רב, אסטרולוג ומיליארדר: הכירו את הנוכל שמסעיר את אמריקה

עם כובע, חליפה וחברה פיקטיבית, הוא עשה רושם חיובי ביותר על חברות ועובדים, וברח עם מאות אלפי דולרים. הכירו את הרב קליפורד גץ, או בשמו האמיתי ראסל דוויין לואיס, המתחזה שנעצר באמריקה
איתן לויטס | 
רב-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
הרב קליפורד ארי גץ, דוקטור – מולטי-מיליארדר, אסטרולוג, וסוכן CIA – אלו חלק מהתארים בהם התאדר המתחזה ראסל דוויין לואיס, שנעצר בארצות הברית באוגוסט האחרון.
לואיס התחזה לאיש עסקים בעל שם, והואשם בין היתר בזיוף הצעה של 290 מיליון דולר בבית משפט לפשיטת רגל עבור "לורד אנד טיילור", רשת חנויות הכלבו הוותיקה שנפלה ב-2020.
הכל קרה מהר. הרב טען בפני החברה שהוא מגיע מלונדון ושהוא מפעיל חברת השקעות משפחתית סודית, "נביאים אקוויטי", היושבת מחוץ למשרדים בבוורלי הילס, סמוך לפסלי אריות ומזרקה מול הבניין המפואר בשדרות ווילשייר.

בעל זקן מהודר, חליפה כהה וכובע שחור כיאה ליהודי חרדי, הרב גץ התגאה בכך שהוא שווה 10 מיליארד דולר, 18 מיליארד דולר או אפילו 30 מיליארד דולר, תלוי עם מי הוא מדבר. לטענת התובעים הפדרליים, הוא גנב את זהותו של אדם בשם קליפורד גץ, השתמש במספר הביטוח הלאומי של נער בן 13 באוהיו, זייף דרכון והמציא את עצמו מחדש כרב, איש עסקים, ומיליארדר.
והוא לא עצר שם. לואיס סיפר ללקוחות שעבד עבור סוכנות הביון CIA ומשטרת לוס אנג'לס. ללקוח אחד הוא סיפר שהוא השתמש במפות אסטרולוגיות כדי לעזור לבחור את חבר המושבעים במשפט הרצח הכפול של או.ג'יי.סימפסון.
זה נשמע מופרך כמובן. עם זאת, כנראה שלואיס היה משכנע מספיק כדי שענקית הקמעונאות "לורד אנד טיילור", תעבור איתו שבועות של משא ומתן. במהלך שיחה אחת עם נציגי החברה, הוא גם טען שיש לו דוקטורט במתמטיקה תיאורטית, וכן תואר שני בנוירופיזיקה, גנטיקה ופיזיקה קוונטית.
 
התובעים לא הזכירו את לורד אנד טיילור באישומים שלהם, אך בתי המשפט לפשיטות רגל ואנשים שמכירים את הנושא אמרו לבלומברג כי החברה היא שקיבלה את הצעתו של הרב גץ, דרך חברת "נביאים".
ההצעה של נביאים עבור הקמעונאית דרשה תשלום מראש במזומן של 10 מיליון דולר בערך, לפי אדם שמכיר את ההצעה, שדיבר בעילום שם. עורכי הדין, הבנקאים ויועציהם האחרים של החברה, בילו חלק ניכר מאוגוסט 2020 בשיחות עם גץ ואנשיו, עשו בדיקת נאותות וניסו להבין אם העסקה ניתנת לביצוע.
נביאים, בינתיים, סקרה את הרשומות הפיננסיות של לורד אנד טיילור, עסקאות ליסינג, אחזקות נדל"ן ותזרים מזומנים. התובעים אומרים כי גץ שלח מכתב מזויף מבנק זר וטען כי הוא מחזיק במאות מיליוני יורו השייכים לו. גץ הואשם בהונאה על רקע התחבולה הזו, שלטענת התובעים עלתה לחברה וליועציה אלפי דולרים ושבועות שהושקעו בהערכת ההצעה המזויפת.
תפוס אותי אם תוכל
אישה בשם הייני אהן מספרת אומרת שהיא התחברה לגבר שהכירה כרב גץ בשנת 2020. במהלך ראיון טלפוני "מוזר" בן 20 דקות, השניים התחברו בגלל עניין משותף באסטרולוגיה, היא אומרת. הרב הציע לה לשלם לה 230,000 דולר בשנה כדי להיות ראש תחום משאבי אנוש של "נביאים".
 
בהתחלה היא פקפקה. "זה הרגיש מוזר, ומשהו הרגיש כבוי", היא נזכרת ומספרת לבלומברג. חשדותיה התעוררו, היא פנתה אל משרדי "נביאים" בשדרת וילשייר. שם נפגשה עם הרב גץ. הוא נראה מרשים: חליפה, זקן מלא, משקפיים, כובע. הוא סיפר לה שמתוקף ההלכה היהודית הוא שומר נגיעה ולכן לא יכול ללחוץ את ידה.
אהן גמרה בליבה שגץ הוא לגיטימי, ובשבועות הבאים כבר עבדה מהבית ותקשרה עם עובדי החברה האחרים בטלפון ובמייל.
העדות שלה מפרטת 17 עובדים. אחד מהם הוא רוברט קוגן, שעבר ללוס אנג'לס ממיאמי מתוך אמונה שהוא עומד לנהל עסק לביגוד עבור הרב גץ בשם "Single Pringle" או  "One of Se7en". העסק היה אמור להיות בבעלות חברה בשם Rubric Capital Trust, שם שגץ גנב מהחברה הלגיטימית Rubric Capital Management LP בניו יורק, כך טען קוגן בתביעה משלו.
 
קוגן טוען שהובטחה לו משכורת של 425,000 דולר, בתוספת בונוס, וכן שימוש במטוס פרטי. נאמר לו שהוא הולך לטוס לווייטנאם ולרקום שם קשרים עם יצרני בגדים.
אבל, כפי שגילו אהן וקוגן באיחור, הרב גץ לא היה מי שהוא אמר שהוא - והוא גם לא מתכוון לשלם להם. שניהם פרשו ובעקבות כך תבעו את לואיס על הכסף שלדבריהם הבטיח להם.
קוגן, בתביעה שלו, טוען שלואיס התרגז כשקוגן שאל אם הוא אי פעם הולך לראות כסף. גץ - השם שצוטט בתביעתו של קוגן - צעק שהוא "רב" ו"אדם נכבד", טוען קוגן.
 
"אתה חושב שאני אגרום לך לעבור לכאן, לא לשלם לך, לייבש ולפטר אותך?'" התפוצץ עליו גץ, לפי התלונה שהוגשה לבית המשפט במדינת קליפורניה. קפה עף לכל עבר.
בנוסף לדרמות הללו, התובעים טוענים שלואיס רימה חבר קרוב שעבד עבור "נביאים" בכ-3 מיליון דולר. (העובד לשעבר משתף פעולה עם התובעים). לואיס ברח לכאורה גם מאלמנה עם ארבעה ילדים עם 550,000 דולר, אומרים הרשויות.
בסך הכל, לואיס הואשם בגניבת זהות בנסיבות מחמירות ובשלוש עבירות של הונאה. סעיפי ההונאה גוררים לכל היותר 20 שנות מאסר לכל היותר אם יורשע. כעת הוא עצור בלוס אנג'לס, ממתין להובלה לבית מעצר בניו-יורק
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה