משפט
מציעים לכם כרטיס מועדון? כך עובדת ההטעיה המתוחכמת
נציג מכירות של כרטיסי אשראי החתים לקוח בסניף קרפור תוך הטעיה מתוחכמת שהותירה אותו עם כרטיס שלא רצה ופרטים אישיים שנחשפו שלא כדין. מה החליט בית המשפט?
בעוד אב צעיר עורך קניות שגרתיות בסניף קרפור עם בנו הקטין, הוא לא יכול היה לתאר לעצמו שבתוך כמה דקות יימצא עצמו חתום על הסכם לכרטיס אשראי שלא רצה, לאחר שהובטח לו שמדובר רק בהצטרפות למועדון לקוחות.
המקרה, שהסתיים היום בבית משפט לתביעות קטנות ברמלה, חושף את השיטות המתוחכמות שבהן נעשה שימוש על ידי נציגי מכירות בשטח.
האב תיאר כיצד נציג מכירות פנה אליו בעודו עורך קניות ומלווה בילד קטן, והציע לו להצטרף כחבר מועדון קרפור ולקבל הטבה מיידית בסך 150 שקלים. "אמרתי לו שאני לא מעוניין, אבל הוא לא הרפה", סיפר הלקוח בעדותו.
הנציג המשיך להתעקש, וכשהאב הגיע לקופה לשלם על קנייתו, החתים אותו הנציג על טאבלט תוך שהוא מציג רק את מסך החתימה. "הוא הבטיח לי שזה רק למועדון ולא כרטיס אשראי, ושהחתימה נדרשת לקבלת ההטבה", העיד התובע.
רק לאחר שסיים לחתום גילה הלקוח את האמת המרה. "אחרי שחתמתי, הוא אמר לי שכרטיס כאל יישלח אלי תוך שבועיים. ביקשתי מיד לבטל, אבל הוא אמר שזה כבר לא בידיו אחרי שחתמתי", תיאר התובע.
האמת התגלתה במלואה כשהנציג הלך אחריו לרכבו. בעוד הלקוח מנסה לסגור את דלת הרכב, אמר לו הנציג את המשפט הידוע על "אי פירעון ההלוואה". רק אז הוא הבין בדיוק מה קרה פה.
האיש החליט להגיש תביעה ובמהלך הדיון בבית המשפט התברר כי הנציג לא רק הטעה את הלקוח באשר למהות המסמך, אלא גם לקח את תעודת הזהות שלו מהקופה הראשית מבלי שהאב מסר לו אותה במו ידיו.
התובע העיד כי הנציג אמר לו במפורש: "אני לא רוצה למכור לך כרטיס אשראי, אני רוצה להביא לך 150 שקלים על העגלה שלך". כשהאב שאל אותו שוב: "אחי אתה לא מנפיק לי אשראי בטעות נכון?", הנציג השיב: "לא, רק חבר מועדון, אני עכשיו נותן לאיגור את הקוד של 150 שקלים שיוריד לך בקופה".
הנציג עצמו חשף בעדותו את שיטות הפעולה שלו. כשנשאל על התנגדותו של הלקוח, הוא אמר: "היתה לו התנגדות בכללי, אבל יש לי את השיטות שלי" ו"זה שהוא אמר לא מעוניין זה סבבה". עדות זו חשפה כי זכויותיו ורצונותיו של הלקוח לא עניינו את הנציג כלל.
הנתבעות, כאל וקרפור טענו להגנתן כי התובע הגיש בקשה תקינה להנפקת כרטיס אשראי וקיבל מסרון עם העתק המסמכים באותו היום. הן טענו כי הנציג הוא עובד ותיק שמעולם לא התקבלו עליו תלונות, וכי הכרטיס כלל לא הופעל עד היום. הנתבעות הדגישו כי הכרטיס פטור מדמי שימוש בשנה הראשונה, וכי התובע יכול לבטל את הכרטיס מתי שהוא רוצה.
הן טענו עוד כי התובע הוא נציג מכירות בעצמו ואדם בוגר שמסר את פרטיו והציג תעודת זהות מרצונו, ואין לו להלין אלא על עצמו. הן הוסיפו כי ממילא לא נגרם לתובע שום נזק.
אולם השופטת יפעת נחליאלי אורן לא השתכנעה מטענות הנתבעות. בפסק דינה כתבה: "התרשמתי כי התובע הוחתם בנסיבות של הטעיה ממש, וכי פרטיו נלקחו ממנו תוך פגיעה בפרטיותו".
השופטת מצאה כי החתמת התובע התרחשה "בנסיבות חמורות של הטעיה", וכי "נטילת פרטיו וצילום תעודת הזהות שלו נעשו בנסיבות חמורות אף יותר". היא קבעה כי הלקוח "סבר שמדובר בהצטרפות למועדון לקוחות קרפור בלבד ואף זאת לכל היותר, ולצורך קבלת ההטבה בת 150 השקלים".
עוד ב-
בסוף הדיון חויבה כאל לפצות את הלקוח בסך 3,000 שקלים בגין ההטעיה החמורה. בנוסף, שתי הנתבעות - כאל וקרפור - חויבו לפצות את התובע יחד ולחוד בסך 5,000 שקלים בגין הפגיעה בפרטיותו. הנתבעות חויבו גם בהוצאות התובע בסך 1,000 שקלים. בסך הכל - 9,000 שקלים.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(2):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
2.לא מאמין לתובעתומר 07/2025/05הגב לתגובה זו0 0כאשר ממלאים פרטים בטופס שעל הטאבלט רואים לוגו של חברת כאל ועוד כל מיני דברים כאלה, גם כשאני עשיתי כרטיס אשראי של מגה ספורט היה כתוב בטאבלט שממלאים בו פרטים שמדובר בחברת מקס וכו'. החברות האלה שקופות מאוד. אני לא מאמין לתמימות הזו של הלקוח מצטערסגור
-
1.שיטות של עוקץ בנסיבות חמורותאור 07/2025/04הגב לתגובה זו0 0כאל וקרפור טענו שאף אחד לא התלונן - נכון, כי אנשים מקללים את עצמם שהם אדיוטים ונותנים אצבע לגנב, ואז נלחמים אתם בטלפונים כדי לבטל את הכרטיס (מה שלרוב עולה להם בקנסות שהיו באותיות קטנות שלא ראו) אני בן אדם מנומס, אבל לאלו שמנסים לדחוף לי כרטיסי מועדון , אני עונה בגסות - כי הם רמאים. כל הכבוד לתובע שייצג אות כולנו!!סגור



