בריאות

איגוד העובדות הסוציאליות מתריע: "השירותים החברתיים לקראת קטסטרופה"

יו"ר איגוד העובדות הסוציאליות ענבל חרמוני מתריעה בפני ראש הממשלה נתניהו: מערכת השירותים החברתיים עומדת בפני קריסה – נדרשת תכנית חירום לאומית להחזרת עו"סים לשירות הציבורי
מערכת ice | 
דיכאון (צילום pexels)
יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים עו"ס ענבל חרמוני שלחה היום מכתב התראה לראש הממשלה בנימין נתניהו המזהיר מפני כאוס וקריסת השירותים החברתיים לאחר הלחימה.
"בהתאם למידע העדכני שלנו אודות המצב כיום במערכות הרווחה והבריאות, ובהתאם לידע המקצועי והניסיון המצטבר שלנו, בתום מצב החירום צפויה קטסטרופה כללית בחברה כולה בתחומי הרווחה ובריאות הנפש. הצרכים הפסיכו-סוציאליים והרגשיים הנגלים תוך כדי אירוע החירום הם כאין וכאפס לעומת אלו המתגלים לאחר מכן. האירועים הנוכחיים פוגשים את הציבור כאשר תוצאות משבר הקורונה עוד מראים את אותותיהם, ולאחר משברים פוליטיים-חברתיים וגל פשיעה שפגעו קשה בחברה הישראלית.

"תושבי יישובי הנגב המערבי ספגו פגיעה עצומה, אך ההשפעה של האירועים הנוכחיים כבר נותנת ועוד תיתן בהמשך את אותותיה בכל רחבי הארץ. הפיזור הגאוגרפי של משפחות הנפגעים, ההרוגים והחטופים הוא רחב. עזיבת הבתים למגורים זמניים בישובים אחרים, בתנאי חוסר יציבות, נפוצה גם בצפון וגם בדרום. הפגיעה הכלכלית והנפשית של הרס בתים ורכוש היא עצומה, וכך גם הפגיעה בשגרת החיים, חוסר הוודאות, החרדה והחשיפה הנמשכת לאירועי הזוועה. 
"על ממשלת ישראל לפעול כבר כעת באשר לתוכנית היציאה מתקופת החירום. במידה ולא יעשה כך, לא יהיה מענה כנדרש לאוכלוסייה. אנו נעמוד בפני מצוקות הולכות ומחריפות, אשר יקבלו ביטוי, בין היתר, גם בקושי להשתלב בשוק התעסוקה, באלימות ובהתנהגות עוברת חוק, באלימות במשפחה כלפי ילדים ונשים, בהחרפה של מצבי בריאות נפש קיימים כגון חרדה, דיכאון וקושי לתפקד, באובדנות ובהתמכרויות. 
"אחד ממאפייני השבר הנוכחי הוא אובדן אמון כולל של תושבי המדינה במדינה ומוסדותיה. על מנת לעמוד בחובתה כלפי תושביה ובכדי לענות על צרכי הציבור, על הממשלה לעבות את מערכות הרווחה, הביטוח הלאומי ובריאות הנפש".
לדברי חרמוני, איגוד העו"סים דורש את הצעדים הבאים:
הגדלה מאסיבית של תקני עו"ס במערכות השירותים החברתיים (הרווחה, בריאות הנפש, הביטוח הלאומי, משרד הביטחון - "יש צורך להגדיל בכ-50% את תקני העובדות והעובדים הסוציאליים בשירות הציבורי. מדובר בתוספת של כ-5000 משרות בסך-הכל אשר יפוזרו בכלל רחבי הארץ, עם תיעדוף לערים ולישובים שנפגעו יותר במהלך הלחימה".
קליטה מיידית של נשות מקצוע שפועלות כעת בהתנדבות לעבודה כשכירות (גם אם ארעיות) - "בתום כשלושה שבועות של מלחמה, הצרכים הקיימים, אשר צפוי כי ילכו ויתעצמו, אינם מאפשרים עוד להתבסס על מתנדבות. יש למדינת ישראל הזדמנות פז לקלוט את המאות הרבות מאד של העובדות והעובדים הסוציאליים שפועלים בהתנדבות, כעובדים שכירים, קבועים או ארעיים, כדי לתת מענה מקצועי, מתמשך, יציב ומסודר. מדובר בעובדות ועובדים סוציאליים הנמצאים כעת בשטח. חלקם הגדול עובד בשגרה באופן פרטי, ואם תיפתח בפניהם דלת להיקלט כעת חזרה בשירות הציבורי – הם יתגייסו למשימה".
קליטה מחודשת של גמלאים בשירות הציבורי - "עובדות ועובדים סוציאליים גמלאים שפרשו לאחרונה משירות המדינה ומהרשויות המקומיות אוגרים בתוכם ניסיון רב וידע מקצועי עצום. יש לפנות אליהם ולהציע תנאי העסקה שיאפשרו להם לשוב לתקופה קצובה לשירות הציבורי ולעבות את השורות".
קליטה מיידית לשירות הציבורי של עו"סים צעירים - "בוגרי תואר ראשון רבים עומדים כעת בפני רישום בפנקס העו"ס במשרד הרווחה אשר יאפשר להם לעסוק במקצוע. יש לזרז את הליכי הרישום (תוך הקפדה על מלוא הבחינה הרלוונטית), כדי לאפשר למי שמעוניין – כבר עתה להיכנס ולסייע בטיפול הציבור".
עידוד כניסה לשירות הציבורי ומניעת שחיקה, כדי להבטיח שימור עובדים - "העבודה של העו"סים בתקופת הלחימה היא חירומית וקשה, לעיתים הרבה מעבר למה שידענו בעבר. היקף הפגיעות, ואופיין לצד העובדה שחלק מהעובדות והעובדים הסוציאליים נפגעו בעצמן, כמו גם האינטנסיביות של מצב משברי לאומי מתמשך שעוד לא הסתיים, מביאים לשחיקה מהירה. ככל שזו לא תקבל מענה, אנו עלולים למצוא עצמנו בתוך מספר חודשים בגל נטישה של המקצוע".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה