בעולם

שוויץ תומכת בישראל: זה מה שהחליט פרלמנט המדינה

החרם נגד אונר"א נמשך וכעת, שוויץ, התורמת התשיעית בגודלה לסוכנות הסיוע לפליטים פלסטינים של ארגון האו"ם, מודיעה כי היא באופן רשמי מבטלת את המימון לטענה כי הארגון מפגר את הטרור נגד ישראל 
מערכת ice | 
אונר"א (צילום shutterstock)
הפרלמנט השוויצרי הצביע ביום שלישי השבוע, בעד ביטול המימון שהוא מספק לסוכנות האו"ם לפליטים פלשתינים על רקע הטענות כי הארגון מפאר ומשבח טרור נגד ישראל. ההחלטה התקבלה ב"מועצה הלאומית", שהוא בית התחתון של הפרלמנט, ועדיין טעונה את אישורו של הבית העליון של הפרלמנט כדי לצאת לפועל. 
שוויץ היא התורמת התשיעית בגודלה מבין מדינות המערב התומכות בסוכנות הסיוע לפליטים הפלשתינים של האו"ם. בשנת 2023 עמד סכום תמיכתה באונר"א על 21 מיליון דולר עבור שנה זו. 
מי שהוביל את המהלך הוא חבר הפרלמנט השוויצרי דיויד זוברבוהל. בדצמבר האחרון, זוברביהלר נמנה עם קבוצת חברי פרלמנט שוויצריים, שנחשפו למידע על הסתה בבתי הספר של אונר"א, שסיפק IMPACT-se, ארגון הנאבק בשנאה ובאנטישמיות של אונר"א כלפי ישראל, וזאת לפני פגישתם עם ראש אונר"א פיליפ לצריני.
בינואר השנה, השתתף בביקור משלחת של חברי פרלמנט שוויצריים שארגן Impact SE במשרדי אונר"א ביהודה ושומרון. במסגרת אותו ביקור, נחסמה עבורם גישה לספרי לימוד ולחומרים חינוכיים נוספים, וברגע האחרון בוטל ביקור שתוכנן לחברי המשלחת בבית ספר של אונר"א בבית לחם. במקום הביקור, נקבעה למשלחת פגישה עם תלמידים של אונר"א, שהסתיימה בפתאומיות, כאשר נאמר לתלמידים לא להשיב לשאלות חברי פרלמנט האם הם יכולים לדמיין לחיות יחד עם ישראלים בחופש ובשלום.
ממשלת שוויץ הביעה בעבר דאגות בנוגע לשנאה וההסתה המופצים בבתי ספר של אונר"א. בדצמבר 2021, הודתה ממשלת שוויץ כי ספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית המשמשים בבתי ספר של אונר"א הינם "חד-צדדיים ואנטישמיים", וזאת בהתבסס על ממצאי IMPACT-se ודוחות האיחוד האירופי. באותה עת, הממשלה הצהירה כי שר החוץ קסיס "עוקב מקרוב" אחר תהליך הרפורמה של אונר"א בהתבסס על ביקורת ממשלת שוויץ באוקטובר 2020, שדרשה רפורמות הכוללות יותר שקיפות ואחריות רבה יותר.
בינואר 2019 ביקשה ממשלת שוויץ לבחון דוחות IMPACT-se על תוכנית הלימודים של הרשות הפלסטינית המשמשת בבתי ספר של אונר"א, לאחר שעיתון יום ראשון בתפוצה הגדול ביותר בשוויץ, SonntagsZeitung, פרסם דו"ח תחקיר על המימון השוויצרי של אונר"א.
אונר"א בוחרת ללמד את תוכנית הלימודים של הרשות הפלסטינית בבתי הספר שלה בעזה, ביהודה ושומרון ובירושלים. לאורך השנים, מתועד שוב ושוב כי תוכנית לימודים זו מקדמת באופן מערכתי אלימות, מות שהידים, אנטישמיות גלויה וג'יהאד בכל הכיתות והמקצועות. דוגמאות כאלה כוללות תיאור יהודים כבוגדים ועוינים; האדרת המחבל דלאל מוגרבי, שרצח 13 ילדים ישראלים ו-25 מבוגרים באוטובוס אזרחי. 
בעקבות החלטת המועצה הלאומית של הבית התחתון השוויצרי לבטל את המימון של אונר"א, הסוגייה תעבור כעת לבית העליון, המכונה "מועצת המדינות". בינתיים, הנציב הכללי של אונר"א פיליפ לזאריני, בעצמו אזרח שווייץ, אמר ברשתות החברתיות כי הוא "מיואש" מהחלטת המועצה הלאומית.
"אנו מברכים על המהלך", אומר מרכוס שף, מנכ"ל Impact SE: "אחרי שנחשף שלאונר"א חלק בהפצת השנאה נגד ישראל בקרב טרוריסטים שלקחו חלק בטבח ב- 7 באוקטובר, הפרלמנט השוויצרי סוף סוף אומר את דברו". 
ח"כ לשעבר עינת וילף, שחוקרת את סוגיית אונר"א, מסרה בתגובה: ״אונר״א הוא ארגון שתרם תרומה איומה במשך עשרות שנים להתמשכות הסכסוך ותדלוק האידיאולוגיה הפלסטינית הרואה בישראל ישות זמנית שתיעלם עם ״השיבה״. ככל שמדינות המערב ימשכו ידיהן מהמשך המימון שלה כך נוכל להתקרב לחזון של שלום.״
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה