בעולם

"התחלתי לראות שדים": עדויות החיילים האמריקאים שלחמו בדאעש

הלחימה להשמדת ארגון הטרור דאעש בעיראק, השאירה עשרות חיילים אמריקאים עם סיוטים ודמיונות לא שגרתיים. "התותחנים חזרו הביתה מקוללים"
מערכת ice | 
דאעש (צילום shutterstock)
בשנים שארה"ב נלחמה בעיראק ובסוריה נגד ארגון הטרור האכזרי דאעש, על מנת להשמיד אותו, היא שיתפה פעולה עם מיליציות מקומיות שביצעו את רוב הלחימה בשטח, מה שבמידה רבה חסך מחיילי ארה"ב מספר רב של אבידות.
בכל זאת, החיילים שנכחו בעיראק בזמן הלחימה בדאעש, חזרו לאמריקה עם בעיות נפשיות לא פשוטות, כך על פי דיווח הניו יורק טיימס ביום ראשון. העניין, כך נראה, נובע  מהמספר העצום של ירי ארטילרי שנעשה ע"י חיילים אמריקאים לעבר מטרות של דאעש. עשרות אלפי פגזים נורו במהלך הלחימה, וכל חייל ירה יותר כדורים מאשר בכל נקודה מאז המלחמה בווייטנאם, ציין ה"טיימס".
"פיצוצי התותחים היו חזקים מספיק כדי להטיח 100 פאונד ל-15 מיילים, וכל אחד מהם שיחרר גל הלם שהלם בגופם של אנשי הצוות, הרטיט את העצמות, וחבט את הריאות והלבבות והצליף במהירויות של טילי שיוט דרך האיבר העדין מכולם, המוח", נכתב ב"טיימס".

נראה כי החשיפה המתמדת להפגזות גרמה לכך שיותר ממחצית הנחתים האמריקאית ביחידות הארטילריה אובחנו עם פציעות מוח טראומטיות. בראיונות אמרו שהפציעות הללו התבטאו בדרכים מפחידות ומשונות.
אדם אחד התחיל לראות "רוח רפאים של ילדה מתה" במטבח שלו, מראה שלדעתו הוא 'כישוף' של דאעש. אחרים החלו לשמוע קולות משונים. חלקם דיווחו שהם נתקפים ברגשות עזים ופתאומיים. ואכן, רבים מאלה שנפרסו ביחידות ארטילריה "חזרו הביתה כשהם מקוללים", דיווח ה"טיימס".
למרות שזהו אינו מדע מדויק, חוקר צבא לשעבר, גארי קמימורי, העלה השערה שחשיפה חוזרת ונשנית להפצצות עלולה להיות הגורם, וגלי ההלם הם שגורמים להצטלקות מוחית. "תחשוב על זה כמו גומייה", אמר קמימורי לטיימס. "מתחו גומייה מאה פעמים, והיא נמתחת לרוחב, אבל נוצרים מיקרו-קרעים. בפעם המאה ואחת היא נקרעת".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה