בעולם

ארה"ב בדרך לשביתה: אלו השירותים הממשלתיים שלא יפעלו

מחלוקת על הסיוע לאוקראינה בבית הנבחרים האמריקאי מובילה לשביתת המגזר הציבורי בארה"ב; חברי קונגרס רפובליקנים מסרבים להמשיך לסייע צבאית לאוקראינה; רוב המגזר הציבורי יצא לחל"ת, חוץ משירותים חיוניים; שרת האוצר ילן: "חוסר האחריות של הרפובליקנים יפגע במשפחות אמריקאיות"
מערכת ice |  1
קווין מקארתי (צילום ויקיפדיה)
הצבעה חוזרת נערכת בבית הנבחרים של ארה"ב ומעלה סבירות להשבתת השירותים הממשלתיים החל מחצות (שבת), שעון ניו יורק. הרקע - חבילת סיוע כלכלי חדשה לאוקראינה.
מול מרד של הרפובליקנים, יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי מנסה להשיג הסכמה על שביתה זמנית של 45 יום. במקרה שזה יצא לפועל, זו תהיה ההשבתה הרביעית שתתחרש בעשור האחרון, היא עלולה להשפיע על כל שירות כמעט שהאזרחים האמריקאים צורכים, החל מטיסות ועד אישורי נישואין. רוב עובדי הממשלה יצאו לחל"ת, ותוכניות תמיכה כלכלית יופסקו. 
השבתות מוכרזות כאשר הקונגרס לא מצליח לאשר את כ-30% מהתקציב הפדרלי שעליו לאשר לפני תחילת כל שנת כספים ב-1 באוקטובר.
משמעות הדבר היא שביום שני, מאות אלפי עובדים ממשלתיים מלבד אלו שנחשבים "חיוניים" יישבו בבית ללא שכר. יותר מ-1.4 מיליון אנשי צבא בשירות פעיל ועשרות אלפי בקרי טיסה יהיו בין העובדים שישבתו.

מוזיאונים, פארקים לאומיים, מתקני מחקר ומרכזי בריאות של קהילות עם פיקוח או מימון של הממשל הפדרלי עשויים לעצור את הפעילות למשך תקופת ההשבתה.
המחלוקת בבית הנבחרים
הרפובליקנים מחזיקים ברוב קטן בבית הנבחרים, בעוד שהדמוקרטים מחזיקים ברוב של מושב אחד בסנאט. המשמעות היא שכל צעד לאומי משמעותי דורש הסכמה בין בני בתי הנבחרים לבית הלבן. 
הבוקר, היו"ר מקארתי אמר שהוא יניח תוכנית לפתיחה בשביתה של 45 יום, עד שהקונגרס יוכל להסכים על הצעת חוק חדשה בעניין המימון לאוקראינה.
החבילה כנראה תכלול מימון של סיוע הומניטרי, אך לא סיוע צבאי של ארה"ב לאוקראינה, שהדמוקרטים התעקשו עליו. חברי מפלגה רפובליקנים מימין קיימו משא ומתן בקונגרס, הבית התחתון, ובאו עם דרישה לקיצוץ משמעותי בסיוע, כולל קריאה להפסיק את המימון האמריקאי למלחמה באוקראינה.
לאחר שקיבלו תמיכה מפורשת מהנשיא לשעבר דונלד טראמפ, הקשוחים שבהם הניעו את מקארתי וחבריו האחרים מהמפלגה, לא להצביע יחד עם הדמוקרטים. בעוד יושב-הראש יכול לכאורה להעביר יחד עם הדמוקרטים וחברי קונגרס נוספים את ההצעה, זהו מהלך שכנראה יגרום למרד להתפרץ לעברו ולנסות להדיח אותו מתוך המפלגה.
מקארתי גם סירב לקבל הצעת חוק מימון לטווח קצר. הצעת החוק, הכוללת 6 מיליארד דולר לצבא אוקראינה ו-6 מיליארד דולר לסיוע הומניטרי, היא מאמץ אחרון למנוע השבתה ממושכת ונראה היה שיש לו תמיכה דו-מפלגתית חזקה בבית העליון. אולם ביום שישי, הצעת המימון לטווח הקצר של הרפובליקנים, נדחתה על ידי לא פחות מ-21 חברי המפלגה ולא הצליחה לעבור.
בפגישה בדלתיים סגורות אמר מקארתי שהרפובליקנים יצטרכו לבחור בהצעת החוק של הקונגרס או בגרסה של הסנאט, או להסתכן באשמה של יצירת השבתה ציבורית.
שרת האוצר ג'נט ילן, דמוקרטית, אמרה: "חוסר רצונם של הרפובליקנים בבית הנבחרים לפעול באחריות, יפגע במשפחות אמריקאיות ויגרום לרוח-נגד כלכלית שעלולה לערער את ההתקדמות שאנו עושים".
ילן הזהירה כי "פונקציות מפתח ממשלתיות", כולל התמיכה בחקלאים ועסקים קטנים, ביקורות מזון ובטיחות במקום העבודה, וכן שיפורי תשתית גדולים, יושפעו כולם.
ההשבתה האחרונה של הממשלה, תחת הנשיא טראמפ ב-2019, נמשכה שיא של 3 ימים. היא מחקה 11 מיליארד דולר בתפוקה כלכלית, לפי משרד התקציבים של הקונגרס.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שחי.ות
    נוי דב 09/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היה לי לקוח בשם טייבי אייל שהביא למשרדי את מר גרינברג.הציג אותו בפני כמועמד לראשות העיר וביקש את תמיכתי.הבהרתי להם כי אותי לא מעניין החינוך אלא יש לי דירות מחולקות. טייבי אייל גיחך כי גם לו יש דירות מחולקות ברחוב אחווה. הם הבטיחו לי שלא אפגע .לאחר שמר גרינברג נבחר פרקתי את הדירות המחולקות מאחר והועמדתי לדין ושילמתי ביחד 70 אלף שקל קנס. מר גרינברג התעלם ממני ומהבטחתו. כ400 מצביעים הצביעו עבורו באמצעותי ובהם בני משפחתי וקרובי משפחתי.מכרי ולקוחות רבים ששכנעתי שיצביעו עבורו. מר טייבי שפניתי אליו טען שאכן דיבר עם מר גרינברג אך ראש העיר לא מקשיב לו. מה שמדהים זה שבדירות המחולקות של מר טייבי לא נגעו. אף דירה ברחוב אחווה לא פורקה ואף בעל דירה לא הועמד לדין. נראה שלמר טייבי יש מגן טוב בעיריה שלא יפגע.. יועץ מס נוי דב
    סגור